JourneyFunnel Model

meer leads en betere klanten

Maak in je verkoopproces onderscheid tussen de marketingactiviteiten in de buyer- en customer journey

Reis die een prospect en klant doorloopt in contacten met jouw organisatie.
Trechter met van boven af de leads via suspects en prospects naar klanten.

van onbekende bezoeker tot tevreden klant

Fasen in de Salesfunnel

Iemand die je website bezoekt is nog geen klant. Als je geen interesses en kenmerken weet, is het een onbekende.

Door jouzelf gewenste personen of organisaties waarmee je graag zaken wilt doen of in elk geval kennis mee wilt maken.

Persoon die interesse heeft getoond in jouw producten of bedrijf. Bijvoorbeeld door een webformulier in te vullen.

Suspect

Nog niet volledig gekwalificeerde lead. Wel is deze lead in potentie geschikt om een prospect te worden.
Gekwalificeerde lead, het profiel van de persoon is bekend en bij zakelijke prospects ook van de organisatie.
Naam, project, (indicatie) bedrag, (verwachte) beslisdatum en kans van slagen zijn onderzocht en bekend en passen bij jouw aanbod.
Je brengt een concreet aanbod uit. Daarna besluit de prospect of hij klant wordt, uitstelt of bij je concurrent gaat buurten.
Als je aanbod past wordt de overeenkomst gesloten. Offerte wordt order, verkoopkans is gescoord, prospect is jouw klant.

Niet iedereen wordt direct klant

De prospects en leads die nog op lange termijn warm gehouden moeten worden. Sales draagt deze terug over aan Marketing om ze bij de les te houden. Op korte termijn is er niets te verwachten.
De prospect blijkt bijvoorbeeld niet over geld te beschikken, de chemie klopt niet of je oordeelt dat jou product of dienst niet goed past op de vraagstelling. Je haakt (netjes) af en besteedt er geen tijd meer aan.
De prospect wordt geen klant. Hij gaat verder met een concurrent óf heeft besloten het inkooptraject stop te zetten. Het is zaak om goed te onderzoeken waarom de prospect geen zaken met jou wil doen.

FUTURE IT

ICMG EXCELLENCE AWARD

Het JourneyFunnel Model is onderdeel van de Customer Insight Architectuur van Vicus. Vicus won voor deze oplossing de internationale Architecture Excellence Award in de categorie Future IT (emerging technologies).

genereer leads, activeer klanten en houd de nurture groepen warm

Marketing bewaakt de journey

De buyer journey is de route die een prospect (potentiële koper) aflegt voordat deze klant wordt bij jouw organisatie. De customer journey is de route die een klant doorloopt.

Een persoon heeft een behoefte of probleem en gaat op zoek. Bewust of per toeval komt deze met jouw organisatie in contact. Bingo! De interesse is ontstaan.
Nu is het jouw taak om deze geïnteresseerde bezoeker te bedienen. Overtuig de bezoeker dat jouw organisatie het probleem kan oplossen of de behoefte kan invullen.

Wordt de bezoeker klant of niet. Hoe ondersteun jij dat? Doet jouw organisatie dat beter dan de concurrentie? De keuze valt op jou. Je hebt er een klant bij.

Vervolgens gaat het erom dat de klant niet wordt teleurgesteld. Hij moet blij zijn en dat aan iedereen vertellen. Dan pas heb je een echte fan.

effectiever en efficiënter samenwerken

Marketing en Verkoop

Marketing werkt met massamedia en marketing automation tools en kan deze taak veel efficiënter uitvoeren dan een salesteam. Daarbij heb je als marketeer behoefte aan tools. Denk hierbij aan een instrument om nieuwsbrieven te verzenden, Vtiger CRM om de klantprofielinformatie en het gehele trackrecord van de relatie vast te leggen.

Verbeter samenwerking tussen marketing en sales

Neem contact met mij op!

 Ja, ik wil e-mail van Vicus ontvangen