Webshop promoten – 12 tips

Jouw webshop of website staat eindelijk live na maanden van hard werken en een flinke voorbereiding. Alle producten in jouw webwinkel zijn ingevoerd en voorzien van pakkende teksten en flitsende foto’s. Ook de financiële en logistieke afhandeling is tot in de puntjes geregeld. Je wilt nu direct beginnen met verkopen: de bestellingen kunnen binnenstromen. Het echte werk begint nu pas: jouw webshop promoten.

Vrienden, familie en goede kennissen zijn al geïnformeerd en weten van het bestaan af. Zorg er nu ook voor dat jouw doelgroep jouw webshop weet te vinden.

Wacht niet af

Promoot jouw webshop! Blijf niet afwachten. Deze fout wordt te vaak gemaakt door veel ondernemers. Zij wachten af totdat er eindelijk een product wordt verkocht. Met duidelijke productomschrijvingen, flitsende foto’s zal je zeker spontaan een keer gevonden worden, maar wat je uiteindelijk wilt is een stabiele, succesvolle onderneming.

Wil jij ook een Magento webshop laten bouwen? >

Hoe promoot je jouw webshop? Hoe dat precies moet is natuurlijk doelgroepafhankelijk, maar er zijn een aantal algemene tips die we kunnen geven. In deze blog 12 algemene tips om jouw webshop te promoten. Niet alleen handig voor nieuwe webshop eigenaren, maar zeker ook voor bestaande.

Diversiteit belangrijk

Met het plaatsen van alleen een paar wekelijkse tweets of facebookposts kom je in ieder geval niet tot een goede promotie van jouw webshop. Diversiteit toepassen in marketing en communicatie activiteiten is belangrijk. Je wilt immers dat toekomstige klanten jouw webshop blindelings vinden en jouw merk direct herkennen. De focus op de promotie moet liggen op de interesseerfase binnen het JourneyFunnel Model. Bestaat uw webshop al en kent de doelgroep jouw organisatie al dan dien je deze (potentiële) kopers met name te overtuigen om het product bij jou te kopen.

Online media interessant voor webwinkels

Natuurlijk kan je via traditionele media adverteren, maar bij een webwinkel en website is online media veel interessanter. Je kunt dan direct zien hoeveel bezoekers er op jouw webshop zijn geweest en hoeveel bestellingen er zijn geplaatst. Zo kan je direct de door jou gemaakte kosten afwegen tegen de opbrengsten.

Tip 1: Ken uw doelgroep

Het door en door kennen van jouw doelgroep is stap nummer 1 bij het promoten van jouw webshop. Ken je jouw doelgroep nog niet? Ga hier dan zo snel mogelijk mee aan de slag en zoek uit waar de doelgroep zich bevindt. Stel persona’s op; profielomschrijvingen van fictieve klanten. Persona’s helpen bij het visualiseren en concreet maken van jouw doelgroep.

Tip 2: Werk aan een hoge positie in Google

Het promoten van jouw webshop begint als je jouw klanten al kent vaak bij zoekmachines. Google is de bekendste zoekmachine. Ongetwijfeld heb je overal al wel gehoord hoe belangrijk SEO-optimalisatie van jouw webshop is voor de vindbaarheid van jouw webwinkel. De niet-betaalde zoekresultaten zijn misschien wel de meest effectieve manier van online promotie. Doeltreffend en gratis. Zorg er dus voor dat jouw doelgroep jouw webshop direct vindt in de zoekmachines. Zorg voor een hoge positie in Google. Dit kan met SEO (tip 2) en SEA (tip 3).

Tip 3: Optimaliseer productpagina’s en afbeeldingen(SEO)

Goede (SEO) webteksten ‘verkopen’ uw webhop. Webteksten zijn een subtiele manier om uw webshop te promoten bij jouw doelgroep. Besteedt daarom voldoende tijd en aandacht aan het schrijven van wervende teksten en optimaliseer jouw productpagina’s. Wervende teksten die de zoekwoorden bevatten waar uw doelgroep naar op zoek is vergroten de vindbaarheid van jouw webwinkel.

Zorg ervoor dat jouw webteksten in balans zijn. Dit wil zeggen dat de teksten kort en krachtig geschreven zijn. Bezoekers scannen teksten namelijk en lezen nauwelijks iets. Geef de bezoeker daarom direct die informatie waar hij / zij naar op zoek is. Vaak is dit een oplossing voor een probleem. Onderscheidt jezelf van de concurrentie door in de teksten duidelijk naar voren te laten komen waarom de bezoeker voor jou moet kiezen. Kies hierbij niet voor de standaardpraatjes als meest efficiënte, beste kwaliteit en de voordeligste.

Vergeet ook niet de productafbeeldingen te optimaliseren. Je verliest anders bezoekers. Je wilt bijvoorbeeld wanneer iemand zoekt op een bepaald type telefoon dat jouw productfoto als eerste wordt getoond. Optimaliseer daarom afbeeldingen met een ‘alt-tag’. Gebruik geen rare bestandsnaam zoals ‘msgsgsg.jpg’, maar verwerk de juiste merk of modelnaam van de telefoon in de afbeelding.

Tip 4: Webshop promoten met betaald adverteren (SEA)

Als je bereid bent extra te investeren in promotie van webshop kijk dan wat Search Engine Advertising (SEA) voor jou kan betekenen. Stel je budget vast en analyser de resultaten achteraf. Dit geldt eveneens voor SEO (tip 1). Door continue te testen en te meten weet je uiteindelijk welke advertenties (SEA) de meeste en kwalitatief beste bezoekers opleveren en welke teksten het best gewaardeerd worden door bezoekers. Een hoge positie in de zoekresultaten krijg je immers niet cadeau van Google.

Tip 5: Call-to-actions voor directe promotie

Veel webshopeigenaren vergeten de concrete call to actions op hun site. Maak het bezoekers makkelijk en geef hun de mogelijkheid direct actie te ondernemen. Laat call-to-actions (zoals bestel nu, meer info, neem contact op) duidelijk op iedere pagina terugkomen. Call to actions kun je plaatsen in de vorm van een link, button of banner. Neem de tijd hiervoor en denk bijvoorbeeld goed na over vorm en kleurgebruik (in het kader van een eenduidige, professionele uitstraling van uw merk/webshop). Met goede call to actions voorkom je dat bezoekers jouw webshop verlaten en bijvoorbeeld het desbetreffende product bij een concurrent kopen.

Tip 6: Webshop promoten door te bloggen

Een blog is de ideale manier om jouw expertise te tonen en aanvullende informatie te geven aan jouw doelgroep. Zo kan je in een blog concreet en duidelijk vermelden hoe bijvoorbeeld jouw product gekoppeld kan worden aan een evenement. Ook kan het product gekoppeld worden aan onderwerpen en situaties waarvoor of waarin de doelgroep jouw product goed kan gebruiken. Laat zien dat je productexpert bent en link de diverse blogs terug naar de artikelen in jouw webwinkel.

Tip 7: Communiceer met je doelgroep op social media

Aanwezig zijn op de sociale media is vaak erg handig voor het promoten van jouw webshop. Met social media kan je jouw doelgroep gericht opzoeken. Vraag bijvoorbeeld wat de oplossing voor hun probleem zou kunnen zijn. Biedt de potentiele klant hulp aan als jouw product of dienst (onderdeel van) de oplossing kan zijn. Vraag ze gerust om suggesties, verbeteringen en kom met relevante informatie.

U bent goed bezig als uw doelgroep u weet te vinden. Dit leest u af in de statistieken binnen Twitter Analytics . Door te analyseren weet u waar uw doelgroep zich bevindt op social media, welke berichten het meest worden gelezen. Hierop kunt u vervolgens de juiste acties ondernemen.Zorg er wel voor dat je niet teveel informatie zendt naar jouw doelgroep. Varieer de content van jouw tweets en/of facebookposts. Kies die social media waar jouw doelgroep het meest gebruik van maakt in het aankoopproces.

Tip 8: Video/animatie

Een video of animatie is een ideale manier om uitleg te geven hoe een product werkt of hoe het product gebruikt dient e worden. Hoewel er veel tijd gaat zitten in het maken van een video kan al een simpel filmpje met how-to’s bezoekers overhalen om een product te kopen. Voordeel van video/animatie is dat deze snel via diverse (social) media kanalen te verspreiden zijn. Let altijd op de kwaliteit; zorg ervoor dat je video’s er professioneel uitzien. Bij een professionele webshop promoten horen immers ook kwalitatief goede instructiefilmpjes.

Tip 9: Maak gebruik van e-mailmarketing

Via e-mailmarketing kun je jouw nieuwe webwinkel prima onder de aandacht brengen. Relaties die je in een CRM-systeem (zoals vtiger) of andere systemen hebt opgeslagen kun je direct bereiken. Met e-mailmarketing kan je klanten die in het verleden al eens bij je hebben besteld (en die bijvoorbeeld nog niet op de hoogte zijn van het feit dat je naast een fysieke winkel nu ook een webwinkel bent gestart) terugleiden richting jouw webshop. Alles draait om branding: de doelgroep moet jouw webshop niet vergeten.

Verzendt bijvoorbeeld 1x per week een e-mail met laatste nieuws en nieuwe deals en aanbiedingen. Leg de nadruk op de best verkopende en nieuwste producten. Spraakmakende en heldere foto’s werken mee in het verhogen van de CTR (Click Through Rate, aantal mensen wat op een nieuwsbriefitem klikt en vervolgens op jouw webshop terechtkomt) . Denk ook goed na over de onderwerpregel (titel) van jouw email. Dit is een bepalende factor of jouw e-mail wel of niet geopend wordt. Lees hier meer over in de blog ‘Emailmarketing – zorg voor meer openingen’.

Met de vtiger Mailchimp koppeling of MailChimp plugin in Magento kunt u snel en eenvoudig via MailChimp e-mails versturen naar al uw bestaande relaties.

Tip 10: Verkrijg reviews van tevreden klanten

Elke webshop is gebaat bij positieve reviews. Maak het mensen daarom makkelijk om een review achter te laten over jouw webshop. Zorg ervoor dat je aangemeld bent bij diverse reviewwebsites. Ook kan je ervoor kiezen om per productpagina de mogelijkheid instellen dat klanten een review over het product kunnen plaatsen. Verwerk vervolgens een ‘snippet’ in de pagina. Je verkrijgt zo opvallende sterren onder jouw titel binnen zoekmachines.

Tip 11: URL webshop invoegen in e-mailhandtekening en op marketingmaterialen

Veel mensen vergeten nog steeds om de url van hun webshop in de e-mail te plaatsen. Toch is dit erg nuttig om te doen. Alle kleine beetjes helpen immers bij de promotie van jouw webshop. Door de URL van jouw webshop of website in te voegen onder jouw e-mail weet de ontvanger wie je bent, voor welke webshop je werkt en wat deze webshop allemaal te bieden heeft. Zet ook de url van je webshop op al je marketing – en communicatie uitingen (flyers, brochures, visitekaartjes, offertes etc.)

Tip 12: Webshop promoten door acties te lanceren

Nieuwe en aantrekkelijke acties hebben de grootste slagingskans. Zowel op beurzen, evenementen als in persoonlijke gesprekken met potentiële klanten kun je diverse acties houden om jouw webshop onder de aandacht te brengen. Ook op alle sociale media kanalen, maar ook in de communicatie met klanten en prospect via mailings, is het aan te bevelen om nieuwe en aantrekkelijke acties aan te bieden. Je wilt immers dat jouw webshop dé plek is voor jouw producten. Mensen moeten direct aan jouw webwinkel denken als ze op zoek naar dat specifieke product dat jij levert.

Overige tips ten aanzien van jouw webshop promoten

  • Maak gebruik van Google Shopping. Laat jouw producten direct terugkomen in de zoekmachine met behulp van Google Shopping.
  • Vergroot interactie met jouw doelgroep via contests (“Like deze pagina en maak kans op een Samsung tablet!”).
  • Speciale aanbiedingen voor en kortingen geven aan verwijzende klanten (ambassadeurs. Deze mensen brengen een klant aan en ontvangen een gratis cadeau).
  • Geef jezelf een expert status binnen fora en groepen
    Bekijk/analyseer je concurrenten en doe daar je voordeel mee.

Na webshop bouwen beginnen met webshop promoten

Het laten bouwen van een webshop is tegenwoordig het probleem niet meer. Er zijn namelijk veel organisaties zoals Vicus (meer dan 170 webshops gebouwd sinds 2004 en Magento webshops sinds 2007) die een professionele webshop voor u kunnen realiseren. De uitdaging zit in het verkrijgen van zoveel mogelijk klanten. De concurrentie is hevig, sta daarom nooit stil, maar blijf doelen stellen en probeer deze keer op keer te verbeteren. Webshop promoten is daarom key voor succes.

Webshop promoten = crossmediaal

Promotie van een webshop gaat niet alleen over het inzetten van offline of online marketing. Het is een combinatie van beide die belangrijk is voor het succes van uw webshop of website. Denk dus breed. Een voorbeeld hiervan is de promotie van uw nieuwe webshop via social media.

Dit kunt u ook online kenbaar maken door bijvoorbeeld uw twitternaam en Facebook bedrijfspagina op visitekaartjes te vermelden. Doe vervolgens een actie op de beurs, deel kaartjes uit met alle social media accounts en url verwijzing naar uw nieuwe website. Elke 50e volger ontvang een Rituals pakket. Slechts een aantal simpele voorbeelden die zeer effectief kunnen zijn voor een brede en succesvolle promotie van uw webshop.

Meer lezen? Schrijf je in op de e-mailberichten van Vicus!



Gerelateerde berichten

About Luuk Roovers

Luuk is oprichter en directeur marketing en verkoop bij Vicus en het brein achter het VOSBA integratie framework, de WebVisitAnalyser en het prijswinnende JourneyFunnel Model. Sinds juni 2009 is Luuk Roovers als expert betrokken bij het blad Computable voor de topics Open Source en Internet.
E-commerce Bookmark de permalink

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *