B2B Magento Webshop Verbeteren

B2B Magento Webshop

Een B2b Magento webshop laten bouwen en onderhouden is iets uitdagender dan een normale consumenten gerichte website. De juiste “tone of voice“ vinden is vaak een uitdaging, terwijl zakelijke webshops eigenlijk recht op hun conversiedoel moeten afgaan. De bezoeker van je webshop moet uiteraard klant worden! Vicus vertelt hoe je dit doel snel kunt realiseren.

Magento B2B Webshop

Als je Magento B2B-webshop gericht is op een zakelijke doelgroep dan moet deze in staat zijn je bezoekers in zeer korte tijd te overtuigen en hiervoor heb je slechts zeven seconden de tijd! In deze korte tijd beslist een binnenkomende bezoeker of je B2B-webshop het waard is om er meer tijd aan te besteden.

De eerste impressie is dan ook erg belangrijk als je op de zakelijke markt bent gericht. In de bewuste zeven seconden moet het al duidelijk zijn wie je bent en wat je doet/aanbiedt. De klant moet in één oogopslag kunnen zien welke waarde je aan zijn eigen bedrijfsvoering kunt toevoegen.

Tools en data

Online zakendoen wordt steeds populairder. Dankzij diverse platformen tussen ondernemingen wordt het ook steeds eenvoudiger voor B2B-webshops. Er zijn tal van manieren om zakelijke klanten succesvol online te bedienen via je Magento B2B-webshop. Om je webshop met theme B2B succesvol te maken zijn alle tools en data beschikbaar.

  • Vertrouwen: Net zoals bij B2C-zakendoen is vertrouwen van groot belang.
  • Strategisch e-commerce: Als je als organisatie uit meerdere bedrijven bestaat kun je e-commerce strategisch inzetten voor het distributiekanaal en als leadgenerator. Zo gebruik je één platform voor alle bedrijven.
  • Inspirerende verhalen: De B2B-klantdata, waarover veel ondernemers al beschikken, kan een goudmijn zijn voor bijvoorbeeld het opzetten van een succesvolle e-commercestrategie.
  • Extensions: VOSBA VendorConnector is een uitbreiding die zorgt dat ingelezen artikelbestanden beschikbaar worden voor aangesloten webshops, CRM- en ERP-systemen.

Zekerheid bieden aan B2B Klanten

De aanwezigheid van een aantal factoren bepaalt hoe effectief je Magento B2B-website werkelijk is. Voor een succesvolle B2B-site zijn de volgende elementen van groot belang:

  • Een ‘responsive’ website die zich aanpast aan elk apparaat.
  • Intuïtieve en simpele navigatie.
  • Snelle laadtijden en server response.
  • De juiste call-to-action.
  • Overtuigen met social proof.
  • Het aanspreken van de doelgroep.

Echter is het leveren van goede informatie, gevolgd door de bijbehorende call-to-action, op een Magento B2B-webshop veel complexer dan op een B2C-site (website voor directe verkoop van producten of diensten aan consumenten). Zakelijke klanten doorlopen fasen van bewustwording, overweging en besluitvorming heel bewust en dit vraagt om een specifieke inhoud. Overtuig potentiële klanten van de toegevoegde waarde van je bedrijf met zogenoemde social proof.

Je kunt hiervoor logo’s, referenties, cases, reviews en testimonials gebruiken. Door deze middelen slim in te zetten geef je je bezoekers meer zekerheid. Hoewel al deze aspecten een belangrijke rol spelen is de conversieratio toch van essentieel belang voor je Magento B2B-webshop. Omdat veel bedrijven het te ingewikkeld vinden om op de conversieratio te sturen, zetten ze zich liever in op het vergroten van de bezoekersstroom: daar hebben ze voor hun gevoel meer grip op. Dit is onjuist, want met gerichte aanpassingen aan de website is de conversieratio ook voor B2B-websites wel degelijk te verbeteren.

E-commerce Strategie

Starten met e-commerce kan een grote impact hebben op je B2B-webshop. Het is dan ook essentieel om een e-commercestrategie te hebben die goed aansluit bij de businessdoelstellingen.

Growth hacking

Veel B2B-bedrijven hebben er last van: goede ideeën die niet gerealiseerd worden, logge projecten die moeizaam van de grond komen, veel interne weerstand, etc. Daarom wordt agile werken steeds populairder. Met behulp van de growth hacking-methode heeft agile werken veel voordelen en je kunt groei bewerkstelligen door middel van datagedreven experimenten.

Respecteren van privacyregels

De eerste voorwaarde is het inrichten van goede tracking, welke de nodige informatie opleveren om effectieve verbeteringen door te voeren. Hierbij gelden er natuurlijk privacyregels en is het van belang om de AVG-wetgeving te kennen en te respecteren. Uiteraard zijn beveiliging met een SSL-certificaat en snelle laadtijden erg belangrijk. Uit onderzoek onder B2B-website blijkt dat bezoekers/beslissers het veiligheidscertificaat controleren voordat ze persoonlijke gegevens verstrekken. Ook blijkt dat ongeveer 40% van de B2B-bezoekers de website verlaten bij een laadtijd van meer dan drie seconden. Daarnaast maakt zeker 90% van de bezoekers aankoopbeslissingen door factoren als testimonials en cases.

Goede content

De content van je Magento B2B-webshop op zich is een ander aandachtspunt. Prospects consumeren gemiddeld drie tot vijf artikelen voordat zij contact met de Salesafdeling maken. Het is daarom van essentieel belang om content op een toegankelijke en aanspreekbare manier aan te bieden. Content moet, met korte en bondige teksten, relevant zijn. Tijd is immers geld. Op je startpagina kun je in zeker tien woorden je bezoekers duidelijk maken wat je te bieden hebt. Op basis hiervan beslissen prospects of ze zich verder verdiepen en ze tot conversie overgaan.

Spilfunctie

Met een spilfunctie op Magento B2B-webshop breng je het bedrijfsprofiel onder de aandacht van prospects. Het is dan ook belangrijk dat alle factoren bijdragen aan de gewenste profilering. Of het nu gaat om vormgeving, beeldgebruik of de inhoud van artikelen, je propositie moet geloofwaardig en professioneel overgedragen worden. De dataverwerking in de achtergrond is tevens belangrijk. Maak gebruik van meetinstrumenten om de betrokkenheid van de klant in kaart te brengen, pas je aanbod aan aan diens behoefte en benut marketing automation. Een andere slimme manier is om online leads te koppelen aan de CRM-database.

Hierdoor ontvangt de Salesafdeling relevante input om te bepalen wanneer het tijd is om een prospect tot klant te maken én wat daar eventueel nog voor nodig is. Een goede Magento B2B-webshop heeft een hoge ROI en is dus het investeren waard.

Vicus bouwt, repareert en onderhoud sinds 2007 Magento webshops. Contacteer Vicus om een succesvolle B2B Magento webshop of catalogus te laten maken.

Deel jouw gedachten

Er zijn nog geen opmerkingen

Ook interessant

geen berichten gevonden