Zomerdip: E-commerce en de seizoenen

Als online ondernemer kun je te maken krijgen met een zomerdip. De mensen zijn op vakantie en veel minder online aan het shoppen. Wat kun je doen in tussentijd?
zomerdip

De verschillende seizoenen geven verschillende uitdagingen binnen de e-commerce. Niet alle producten verkopen het gehele jaar door en daar moet je mee omgaan. Nu het eerste kwartaal van 2024 er alweer op zit wordt het tijd om alles in orde te maken voor de zomer. Of in veel gevallen: de zomerdip. Deze periode krijgen veel webshops te maken met een daling in de omzet. Er zijn natuurlijk uitzonderingen want er zijn ook webshops met producten die juist tijdens de zomer pieken. Voor de rest zal gelden; hoe warmer het weer, hoe minder traffic op de website. Consumenten gaan naar buiten, gaan op vakantie en zitten op het terras. Kortom, het uitgavenpatroon wordt anders. Deze zomerdip is vanaf ongeveer juli tot ongeveer september.

Een paar voordelen

Heb jij juist wel een echt seizoen product? Dat heeft natuurlijk ook voordelen. Wanneer jij je hebt gespecialiseerd in badmode dan kan het niet warm genoeg zijn buiten. Je weet wanneer de drukte begint en je kunt alles rondom die periode plannen. Je weet ook wat je kunt verwachten met betrekking tot personeelsinzet. Daarnaast kun je heel gericht met je marketing aan de slag.  

Dit geldt niet voor alle webshops. De zomerdip is voor veel ondernemers iets waar zij ieder jaar mee om moeten gaan.

Wat kun je nu doen om de zomer goed door te komen?

Zelfs als je kerstpakketten verkoopt zijn er nog kansen. Dit zal niet direct omzet inhouden, maar je zult merken dat het later in het jaar uitbetaald. We hebben een aantal kansen voor je op een rij gezet.

Tijd voor verbeteringen!

De tijd die je anders kwijt was aan bijvoorbeeld orders inpakken kun je nu aan andere dingen besteden. Zijn er problemen waar je tijdens drukte tegenaan loopt? Is het uiterlijk van je webshop aan een opfrisbeurt toe? Moet de site even offline omdat er grote veranderingen moeten worden doorgevoerd? 

Dan is dit het uitgelezen moment. Je kunt alles aanpakken waar je normaliter niet aan toekomt. Vraag ook zeker aan jouw medewerkers of zij nog aandachtspunten weten.

Zomerse contentmarketing

Creëer inhoud die inspeelt op de zomervakantie en de behoeften van je doelgroep tijdens dit seizoen. Dit kan inhouden dat je blogposts, sociale media-updates en nieuwsbrieven maakt die gericht zijn op zomerse activiteiten, reistips, en ideeën voor buitenactiviteiten.

Lanceer speciale zomerse kortingsacties en aanbiedingen om klanten aan te trekken. Denk aan zomerkortingen, bundeldeals of een korting als je nu al een bestelling plaatst.

Wedstrijden en/of een give away

Organiseer zomerse wedstrijden of giveaways op sociale media om betrokkenheid te vergroten en nieuwe klanten aan te trekken. Het zal niet direct resulteren in omzet, maar je bent wel weer in beeld bij de consument. Je wordt beter onthouden en wanneer ze wel het product nodig hebben, ben jij de eerste waar ze aan denken.

Ontdek nieuwe mogelijkheden

Is er toch niet een product wat je aan het assortiment kunt toevoegen zodat je het hele jaar door stabiel kunt verkopen in plaats van met pieken en dalen? Ga op onderzoek uit en kijk of er echt niet iets is wat ook bij jouw assortiment past. Verkoop je kerstpakketten dan kun je overwegen om meer algemene relatie geschenken aan te bieden.

Om inspiratie op te doen kun je denken aan het bezoeken van diverse (vak)beurzen. Allerhande bedrijven staan overzichtelijk in één zaal en jij kunt rustig rondkijken.

Voorbereiding is het halve werk

Zoals je hebt kunnen lezen is de zomerdip meer dan alleen een periode met minder omzet. Begin op tijd met het in kaart brengen van alle werkzaamheden zodat je de beschikbare tijd optimaal benut.

Je hebt tijd om dingen aan te pakken en ons advies is om daar zeker gebruik van te maken!

Heb je er hulp bij nodig? Neem dan contact met ons op en wij helpen je graag verder.

Er zijn nog geen opmerkingen

Ook interessant

geen berichten gevonden