JourneyFunnel Model

Meer leads en betere klanten

Maak in je verkoopproces onderscheid tussen de marketingactiviteiten in de buyer- en customer journey. Verbeter de samenwerking tussen marketing en sales in het verkoopproces (de funnel).

Buyer en customer journey

Reis die een prospect en klant doorloopt in contacten met jouw organisatie.

Lees meer..

Salesfunnel of trechter

Trechter met van boven af de leads via suspects en prospects naar klanten.

Lees meer..

Van onbekende bezoeker tot tevreden klant

Fasen in de Salesfunnel

Onbekenden / Bezoekers

Iemand die je pand of website bezoekt is nog geen klant. Als je niets van interesses en kenmerken weet, is het slechts een bezoeker.

Target

Door jouzelf gewenste personen of organisaties waarmee je graag zaken wilt doen.

Lead

Persoon die interesse heeft getoond in jouw producten of bedrijf. Bijvoorbeeld door een webformulier in te vullen.

Suspect

Nog niet volledig gekwalificeerde lead. Wel is deze lead in potentie geschikt om een prospect te worden.

Prospect

Gekwalificeerde lead, het profiel van de persoon is bekend en bij zakelijke prospects ook van de organisatie.

Verkoopkans

Naam, project, (indicatie) bedrag, (verwachte) beslisdatum en kans van slagen zijn onderzocht en bekend en passen bij jouw aanbod.

Offerte

Je brengt een concreet aanbod uit. Daarna besluit de prospect of hij klant wordt, uitstelt of bij je concurrent gaat buurten.

Klant met een order!

Als je aanbod past wordt de overeenkomst gesloten. Offerte wordt order, verkoopkans is gescoord, prospect is jouw klant.

Niet iedereen wordt direct klant

Nurture

De prospects en leads die nog op lange termijn warm gehouden moeten worden. Sales draagt deze terug over aan Marketing om ze bij de les te houden. Op korte termijn is er niets te verwachten.

Qualified out

De prospect blijkt bijvoorbeeld niet over geld te beschikken, de chemie klopt niet of je oordeelt dat jou product of dienst niet goed past op de vraagstelling. Je haakt (netjes) af en besteed er geen tijd meer aan.

Lost

De prospect wordt geen klant. Hij gaat verder met een concurrent óf heeft besloten het inkooptraject stop te zetten. Het is zaak om goed te onderzoeken waarom de prospect geen zaken met jou wil doen.

Future IT

iCMG Excellence Award

Het JourneyFunnel Model is onderdeel van de Customer Insight Architectuur van Vicus. Vicus won voor deze oplossing de internationale Architecture Excellence Award in de categorie Future IT (emerging technologies).

Lees meer over de architectuur

Genereer leads, activeer klanten en houd de nurturegroepen warm

Marketing bewaakt journey

Marketing werkt met massamedia en marketing automation tools en kan deze taak veel efficiënter uitvoeren dan een salesteam. Daarbij heb je als marketeer behoefte aan tools. Denk hierbij aan een instrument om nieuwsbrieven te verzenden, vtiger crm om de klantprofielinformatie en het gehele trackrecord van de relatie vast te leggen.

De buyer journey is de route die een prospect (potentiële koper) aflegt voordat deze klant wordt bij jouw organisatie. De customer journey is de route die een klant doorloopt.

Interesseer vreemden

Een persoon heeft een behoefte of probleem en gaat op zoek. Bewust of per toeval komt deze met jouw organisatie in contact. Bingo! De interesse is ontstaan.

Overtuig bezoekers

Nu is het jouw taak om deze geïnteresseerde bezoeker te bedienen. Overtuig de bezoeker dat jouw organisatie het probleem kan oplossen of de behoefte kan invullen.

Activeer Leads

Dan komt het moment van de waarheid. Wordt de bezoeker klant of niet. Hoe ondersteun jij dat? Doet jouw organisatie dat beter dan de concurrentie? De keuze valt op jou. Je hebt er een klant bij.

Inspireer klanten

Vervolgens gaat het erom dat de klant niet wordt teleurgesteld. Hij moet blij zijn en dat aan iedereen vertellen. Dan pas heb je een echte fan.

effectiever en efficiënter samenwerken

Marketing en Verkoop

Marketing

Verkoop

Insight