CRM VoIP Telefonie – Kwaliteit en bereikbaarheid
- 7 januari 2014
- vicus
- Geen reacties
Functionele en technische beschikbaarheid van telefonie
Beschikbaarheid zie ik met een dubbele betekenis. Is er een telefoonverbinding waar ik ben? Functionele beschikbaarheid. 2e is de technische beschikbaarheid, ofwel kan ik de aanwezige infrastructuur ook gebruiken om te bellen of gebeld te worden? Ondliggende infrastructuur
De technische beschikbaarheid wordt natuurlijk mede bepaald door het eigen netwerk. Via slimme doorschakelingen naar thuis, andere toestellen of mobiel kan de functionele beschikbaarheid nog verder worden verhoogd.
De schaalbaarheid (op en af schakelen van extra aansluitingen) is bij publieke-cloudtelefonie in het algemeen beter geregeld.
VoIP gesprekskwaliteit
Om een goede gesprekskwaliteit te waarborgen is een snelle dataverbinding nodig. denk aan glasvezel of xDSL spraak. Thuisverbindingen zijn op zich acceptabel als tenminste niet tegelijkertijd de internetverbinding wordt ingezet voor het kijken van tv, streamen van internetradio of andere zwaardere toepassingen.
Binnen een pand moet er natuurlijk een goed netwerk aanwezig zijn. Een wifi verbinding is meestal niet geschikt om meerdere gesprekken tegelijk te dragen. Als het netwerk goed is ingericht en voldoende capaciteit heeft dan kunnen computer en telefoon op een werkplek een verbinding delen. Op ons kantoor op de Amsterdamse weg maken wij nu gebruik van een speciaal daarvoor gereserveerde VoIP lijn en een speciaal intern netwerk.
Kwaliteit en continuiteit
Het totaal van onderdelen bepaald de kwaliteit van de verbinding. De centrale, de toestellen, de verbinding binnen het pand, de verbinding naar buiten toe en eventueel de geluidskaart bij bellen via de laptop. Spreek dus duidelijk af voor welke onderdelen de provider verantwoordelijk is.
Kwaliteit is bij startende providers toch vaak een zorgpunt. Bekijk dus of er voldoende kennis en ervaring bij de provider aanwezig is. Daarnaast moet er stevig worden geïnvesteerd om een stabiel platform neer t zetten en in de lucht te houden. Starters vergissen zich vaak in de hoeveelheid werk, de complexiteit en het benodigde startkapitaal, men wordt vervolgens geforceerd om te bezuinigen, dat gaat direct ten kosten van de kwaliteit, continuïteit, stabiliteit en beschikbaarheid.
De leveranciersafhankelijkheid is bij cloudtelefonie groter dan bij een eigen telefooncentrale.
Service level is belangrijk bij cloudtelefonie
Hoewel de beschikbaarheid hoog is, is de technologie complexer dan de ouderwetse analoge telefonie. In een service level agreement moeten de afspraken met de leverancier worden opgenomen. Alle operationele afspraken moeten zijn vastgelegd zodat beschikbaarheid en service gewaarborgd is.
Recente berichten
- Maximaliseer je Magento 2 webshop: De kracht van software koppelingen 3 september 2024
- Vtiger CRM integraties: de spin in een heel uitgebreid web 27 augustus 2024
- Schaalbaarheid binnen Magento 2: wat is dat? 23 juli 2024