Zelf aan de slag in Magento
- 11 juli 2024
- Trudie Stedema
Je wilt je conversie verhogen binnen jouw Magento 2 webshop, maar waar begin je? Magento 2 is een krachtig platform waarop menig webshop wordt gerund. Jij als ondernemer weet dat het veel te bieden heeft. Je weet ook dat het vrij complexe software kan zijn. Zelf aan de slag in Magento lijkt ingewikkeld.
Toch zijn er een aantal dingen die je zelf kan doen. Of het nu gaat om iets instellen, of zorgen dat de informatie die je aanlevert van de beste kwaliteit is. Zo hoef je niet altijd alles uit handen te geven. In deze blog lichten we een aantal dingen toe waarmee je de kwaliteit van je webshop verhoogt en daarmee ook je conversie.
Productpagina’s
Je hebt misschien niet de technische kennis om de pagina te ontwerpen, maar je hebt wel invloed op de informatie die er komt te staan. Bezoekers van jouw website en webshop willen graag goed geïnformeerd worden. En daar kun je zeker zelf wat in betekenen.
Zorg er in de eerste plaats voor dat de productbeschrijvingen duidelijk zijn. Gebruik geen ingewikkelde termen en benadruk de voordelen van het product. Gebruik daarnaast hoogwaardige en meerdere afbeeldingen per product vanuit verschillende hoeken.
Als laatste is het van belang om de prijzen up to date te houden en dat de voorraad ook correct is. Je moet voorkomen dat potentiële kopers iets in hun winkelmandje doen en dat pas bij afrekenen blijkt dat het product niet beschikbaar is. Dit kan via Catalogus > Voorraad > Voorraadbeheer.
Promotie banners
Voeg promotie banners toe aan je homepage of categoriepagina’s. Dit kan via Content > Design > Blokken. De bezoeker van jouw website ziet in één oogopslag de actuele aanbieding, belangrijkste informatie en/of je nieuwste product.
Prijsregels en kortingen
Stel kortingen in voor bepaalde productcategorieën of klantensegmenten. Dit kan via Marketing > Catalogusprijsregels. Je kunt ook korting bieden op bijvoorbeeld het totaalbedrag van de winkelwagen of specifieke producten in de winkelwagen via Marketing > Winkelwagenprijsregels.
Klantbeoordelingen
Het helpt enorm bij de verkoop als potentiële kopers kunnen lezen of het product aan de verwachtingen van voorgaande kopers heeft voldaan. Maak het daarom mogelijk dat klanten beoordelingen achter kunnen laten. Dit kun je doen via Stores > Configuratie > Catalogus > Productbeoordelingen.
SEO-instellingen
Meta-tags: Voeg meta-titels en -beschrijvingen toe aan je producten en categorieën. Dit kan via Catalogus > Producten en Catalogus > Categorieën.
URL-rewrites: Zorg voor schone en beschrijvende URL’s voor je producten en categorieën. Daarmee bedoelen we www.jouwwebshop.nl/schoenen/heren/bruin/maat42. Gebruik geen interne codes of andere onduidelijke omschrijvingen. Houd het zo eenvoudig mogelijk.
E-mailmarketing
Je klanten laagdrempelig informeren over aanbiedingen of andere leuke dingen is het makkelijkst via nieuwsbrieven. Zorg er dan ook voor dat klanten zich eenvoudig kunnen aanmelden voor de nieuwsbrief.
Stel automatische e-mails in voor verlaten winkelwagens en opvolging na aankoop. Veel mensen verlaten een winkelwagen zonder daadwerkelijk een aankoop te doen. Wanneer je hen kunt bereiken heb je meer kans dat de aankoop daadwerkelijk nog gedaan wordt.
Betaal- en verzendmethoden
Het aanbieden van diverse betaalmethoden zorgt ervoor dat klanten op hun favoriete manier kunnen afrekenen. Denk aan iDeal, creditcard en PayPal. Ook aanbieders van achteraf betalen zijn erg populair. Dit kan via Stores > Configuratie > Verkoop > Betalingsmethoden.
Bied daarnaast ook verschillende verzendopties aan, inclusief gratis verzending boven een bepaald bedrag. Dit kan via Stores > Configuratie > Verkoop > Verzending.
Analyseren en optimaliseren
Koppel je Magento winkel aan Google Analytics om gedetailleerde statistieken te krijgen. Dit kan via Stores > Configuratie > Sales > Google API.
Gebruik de ingebouwde rapportagetools om inzicht te krijgen in je verkoopcijfers en klantgedrag. Dit kan via Rapporten > Verkoop en Rapporten > Klanten.
Zelf aan de slag
We hebben een aantal dingen uitgelicht die je zelf kan doen. Je webshop voorzien van actuele informatie is al de helft van het werk. En een mooie foto doet ook heel veel voor de verkoop. Natuurlijk zijn er ook dingen die je niet zelf kunt doen. Of wil je toch niet zelf aan de slag in Magento. Daar zijn wij dan weer voor.
Benieuwd naar wat wij voor jouw webshop kunnen betekenen? Neem vooral contact met ons op!
Recente berichten
- Maximaliseer je Magento 2 webshop: De kracht van software koppelingen 3 september 2024
- Vtiger CRM integraties: de spin in een heel uitgebreid web 27 augustus 2024
- Schaalbaarheid binnen Magento 2: wat is dat? 23 juli 2024