Klantaccount aanmaken. Wel of niet doen?
- 14 mei 2024
- Trudie Stedema
Het hebben van een klantaccount bij je favoriete webshop is voor consumenten tegenwoordig heel normaal. Alle grote merken hebben het en maken er optimaal gebruik van. Naast de standaard gegevens voor je klantaccount zoals je naam en adres wordt er bijvoorbeeld ook gevraagd om je geboortedatum in te vullen. Voor een leuke attentie met je verjaardag. Je vult één keer alles in, daarna kun je bij dezelfde webshop bestellen en al dat invulgedoe overslaan.
Als ondernemer kun je ook gebruik maken van de mogelijkheid om een klantaccount aan te maken bij de groothandel waar je regelmatig een bestelling plaatst. Is dit ook iets voor jouw eigen webshop? Overweeg jij ook om de mogelijkheid aan te bieden voor jouw klanten? We hebben de voordelen en de nadelen voor je op een rij gezet.
De voordelen
Het hebben van een klantaccount kan het afrekenproces aanzienlijk versnellen. Bezoekers van jouw webshop kunnen een aantal stappen overslaan, zoals bijvoorbeeld het invullen van het adres. De klant kan eerdere bestellingen ook eenvoudig inzien. En dat maakt het weer makkelijker om het product opnieuw te bestellen.
Wanneer klanten een account hebben kun je hen benaderen met speciale aanbiedingen. Denk aan een korting of het bijhouden van een loyaliteitsprogramma. Dit kan bijvoorbeeld een extra korting zijn na het uitgeven van een bepaald bedrag voor een order, of meerdere orders samen. Op basis van eerdere aankopen kunnen klanten ook gepersonaliseerde aanbevelingen ontvangen. Deze persoonlijke benadering helpt ook bij het behouden en terug laten keren van bezoekers.
Voor de klantenservice is het ook makkelijk om te werken met al geregistreerde gegevens. Dat scheelt veel tijd wanneer de klant belt in verband met een vraag of klacht over een aangeschaft product. Het is vervelend als een klant eerst veel vragen moet beantwoorden.
De uitdagingen
Het aanmaken van een klantaccount vraagt één keer wel wat tijd. En het is niet altijd even klantvriendelijk ingericht. Als er teveel moeite gedaan moet worden om te registreren dan geven mensen het al vrij snel op. Wanneer alles is ingevuld moet er ook nog een wachtwoord worden bedacht. Logischerwijs moet dat wachtwoord aan een aantal voorwaarden voldoen, maar dat maakt het niet eenvoudiger om te onthouden voor de volgende keer. Gelukkig kan dit probleem dan weer worden opgelost met OTP. Met deze plug-in is het niet nodig om een wachtwoord te onthouden.
En dan zijn er nog de zorgen van consumenten om privacy. Om je te registreren zijn er een aantal belangrijke gegevens nodig zoals een naam en een (bezorg)adres. Vaak wordt er ook gevraagd om het telefoonnummer. Het idee dat deze gegevens in verkeerde handen kunnen vallen zit veel consumenten niet lekker. Bestellen zonder het aanmaken van een klantaccount geeft hen een veiliger gevoel omdat er geen gegevens worden opgeslagen.
Eenvoudig aanmaken
Er bestaan sites dat als je nog geen klantaccount hebt, je deze bijna aan MOET maken. De ene na de andere pop-up of de optie om het aanmaken van een klantaccount over te slaan is bijna onvindbaar. Ons advies is om dat niet te doen. Het kan irritatie opwekken en je dwingt iemand overduidelijk één kant uit. Het beste is om de keuze bij de klant te laten.
We hebben hieronder nog een aantal tips voor je op een rij gezet:
- Minimaliseer het aantal vereiste velden: Vraag alleen om essentiële informatie. Teveel velden werken ontmoedigend voor potentiële klanten.
- Bied sociale aanmeldingsopties aan: Maak het mogelijk voor klanten om zich bijvoorbeeld via Google te registreren. Dat versnelt het registratieproces.
- Geef de stappen goed aan: Geef duidelijk aan welke stappen moeten worden voltooid en hoever de klant al is gevorderd. Zorg ervoor dat je registratieproces is opgedeeld in overzichtelijke, kleine stappen.
- Toon de voordelen van registratie: Informeer klanten over de voordelen van het hebben van een klantaccount. Sneller afrekenen, ordergeschiedenis inzien en exclusieve kortingen.
- Maak wachtwoordherstel niet te moeilijk: Geef duidelijk de procedure aan die klanten moeten doorlopen als ze het wachtwoord van hun klantaccount zijn vergeten.
- Optimaliseer voor mobiel: Zorg ervoor dat het registratieproces ook goed werkt op een mobiel apparaat. Als consumenten online winkelen dan is dat veelal op een smartphone of een tablet. Een gebruiksvriendelijke mobiele ervaring is daarbij van belang
Klantaccounts binnen jouw Magento omgeving
Het aanmaken van klantaccounts is een basisfunctionaliteit van het Magento-platform. Je kunt deze functionaliteit vinden en beheren via de backend van je Magento-webshop. Of wij kunnen dit voor je doen.
Een klantaccount kan mogelijkheden bieden die jouw conversie verhogen. Wij kunnen met je meekijken en jou verder helpen met het optimaliseren van dat proces.
Neem vrijblijvend contact met ons op!
Recente berichten
- Altijd Optimale Prestaties: Magento Hosting die Jij Regelt zoals Jij Wilt 25 november 2024
- Steeds meer Magento Module Ontwikkelaars Introduceren Product abonnementen 18 november 2024
- Bestelling komt retour? Dit kun je doen! 18 oktober 2024