Vtiger e-mail marketing of marketing automation

Vtiger e-mail marketing of marketing automation

E-mail marketing maakt onlosmakelijk deel uit van Marketing Automation, er zijn echter toch ook grote verschillen. Verder onderscheiden we e-mail marketing voor bulk en voor kleinere groepen. Bij B2C kan het volume aardig oplopen terwijl bij B2B de e-maillijsten sowieso meestal al kleiner zijn.

Zowel E-mail marketing als Marketing Automation zijn uitermate geschikt om je webshop te promoten.

E-mail Marketing voor bulk

E-mail marketing stelt je in staat contact te onderhouden met je prospects en klanten, met als doel te informeren, deals te promoten of nieuwe diensten aan te kondigen. In toenemende mate gebeurd dit gepersonaliseerd (persoonlijk geadresseerd) maar inhoudelijk is het nog niet altijd echt relevant voor de specifieke ontvanger.

E-mail Marketing is vooral een echte ‘zend’ tool; geschikt voor het distribueren van je algemene boodschappen. Traditioneel wordt dit speelveld ingevuld door de email c.q. nieuwsbrief verzenders zoals PHPList en MailChimp.

Meer weten over vtiger CRM? Vraag gratis info aan! >

E-mail marketing voor interessegroepen

Maar je kunt je doelgroep natuurlijk ook opdelen in interessegroepen. Dat vergt de nodige analyse en profilering, maar dan kun je vervolgens veel gerichter gaan communiceren. Je hebt echter ook meteen meer werk in het genereren van content; want ook die moet natuurlijk gericht zijn op de interessegroep. Daar staat tegenover dat je kunt volstaan met minder content per bericht; je hoeft alleen te sturen wat de doelgroep interesseert.

je moet natuurlijk wel zorgen dat je je email-adressen database op orde hebt.

E-mail marketing voor individuen

Steeds vaker worden berichten just-in-time bij het optreden van een bepaalde situatie verzonden. Ook wel event driven emailmarkering. Het eenvoudigste voorbeeld is het versturen van een e-mail als iemand jarig is, maar ook als geplande opvolging na een eerdere verkoop om de tevredenheid te meten, onderhoudstips te sturen of een accessoire onder de aandacht te brengen.

Marketing Automation voor opbouw van profielen

Bij Marketing Automation gaat het erom de hele keten van online interacties van een prospect te tracken, op dynamische wijze wordt zo een uitgebreid profiel opgebouwd.

Hierdoor ben je vervolgens in staat een geautomatiseerde dialoog uit te voeren, gebaseerd op gedrag (zowel impliciet als expliciet). Als iemand A1 + B2 doet, dan wordt C de vervolgactie (lees hier meer over Lead scoring en Lead Nurturing)

Luister beter naar gedrag van je relaties

E-mail gaat in dat opzicht niet verder dan het registreren van de interactie binnen een campagne, zoals het openen van een e-mail of clicks, maar doet verder niets met de feedback. Marketing Automation is in tegenstelling tot e-mail marketing meer een ‘luister’ tool en past dan ook heel goed binnen een inbound- of contentmarketing strategie.

Waar e-mail een kanaaloplossing is, is Marketing Automation dat juist niet. De kracht van Marketing Automation zit juist in het convergeren van de verschillende kanalen en hier consistentie en relevantie binnen te organiseren, waarbij de klant centraal staat.

Marketing Automation wordt daarom dan ook nu nog vooral binnen de B2B markt ingezet, in mindere mate de B2C markt.

Voor de gehele customer lyfecycle

Marketing Automation wordt nu al niet meer alleen voor leadgeneratie ingezet, maar ook voor de gehele customer lifecycle. Bijvoorbeeld voor het managen van service levels en het monitoren van customer satisfaction.

Marketing Automation is een bijzonder krachtige en efficiënte oplossing voor het omzetten van anonieme online bezoekers naar prospects en uiteindelijk naar kwalitatief goede leads en klanten op basis van hun gedrag en behoefte.

Steeds meer email-providers gebruiken de term Marketing Automation als verlengstuk op hun email-activiteiten. E-mail is echter ‘slechts’ een kanaal binnen Marketing automation.

Vergelijk E-mail Marketing vs Marketing Automation:

Features E-mail Marketing Marketing Automation
Lead capturing (opt in) Ja Ja
Segmentatie Ja Ja
Opstellen & versturen eMails Ja Ja:
Automation & triggers Ja Ja
Reporting & Analytics Ja Ja
Mass mailing Ja Ja
eMail Campagnes Ja Ja
SEO management Nee Ja
Web behavior tracking Nee Ja
Segmentatieregels op basis van gedrag Nee Ja
Social Media management Nee Ja
Lead Scoring Nee Ja
Lead Nurturing Nee Ja
Multi-Channel Campagnes Nee Ja

Marketing Automation zet je in wanneer:

De Buyer Journey langer dan 1 week is (vaak weken tot enkele maanden) en je

  • uitgebreide en intelligente webformulieren & landingspagina’s wilt gebruiken;
  • meerdere producten binnen meerdere markten verkoopt;
  • de lead to sales conversie aanzienlijk wilt verhogen.

Meer lezen? Schrijf je in op de e-mailberichten van Vicus!



Gerelateerde berichten

About Luuk Roovers

Luuk is oprichter en directeur marketing en verkoop bij Vicus en het brein achter het VOSBA integratie framework, de WebVisitAnalyser en het prijswinnende JourneyFunnel Model. Sinds juni 2009 is Luuk Roovers als expert betrokken bij het blad Computable voor de topics Open Source en Internet.
E-mail nieuwsbrieven Marketing automation Vtiger CRM Bookmark de permalink

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *