Wat is e-commerce automation?

Waarom e-commerce automation de komende jaren een enorme vlucht neemt en van groot belang is voor webshops.
Wat is e-commerce automation?

Elke retailer voert honderden, zo niet duizenden kleine taken uit die elke dag tussen een paar seconden tot enkele minuten duren. Individueel lijken ze nooit een significante tijdsverspiller te zijn. Maar opgeteld verslinden ze de beschikbare capaciteit en belemmeren ze de groei.

De e-commerce markt heeft intussen een versnelling doorgemaakt. Veel consumenten ervaarden gedurende de lock-down periodes van 2020 tot 2022 het gemak van online bestellen. Ruim 3.8 miljard mensen zijn aangesloten op internet. De Verenigde Naties verklaarde toegang tot internet intussen tot een essentieel mensenrecht.

Omdat wij denken dat e-commerce automation zeker de komende jaren van groot belang is in ons vakgebied doen we in dit artikel een poging om je breed te informeren en actueel te zijn. Daarom zullen we dit artikel ook regelmatig bijwerken/actualiseren. Mis je iets? Laat het ons weten.

Bezoekers moeten snel kunnen afrekenen wat ze zoeken

Waar gaat het om? Een bezoeker van je webwinkel kijkt rond, kiest en koopt een of meer producten (zie e-commerce performance model). Na afrekenen ontvangt jouw klant het bestelde item thuis.

Vicus E-commerce Performance Model
E-commerce Performance Model ontwikkeld door Vicus

Klanten moeten producten goed kunnen vinden in jouw online kanaal. Dat zonder problemen kunnen bestellen. En de bestelde producten laten bezorgen of ophalen waar en wanneer ze willen.

Webshop eigenaren moeten zonder veel moeite kunnen leveren

Moet je hier zelf nog iets handmatig aan doen? Dan valt er nog iets te verbeteren. Daarover denken we graag met je mee. Al in 2009 propageerde wij op de Webwinkel Vakdagen het door ons bedachte e-commerce succesmodel. Een aanpak om door te groeien naar een totaal geïntegreerde, geautomatiseerde e-commerce omgeving.

Vicus E-commerce Succes Model
E-commerce Succes Model ontwikkeld door Vicus

Dat vertaalt zich in groei met name in de drukste tijd van het jaar. Webshop-eigenaren krijgen het daarmee steeds drukker en moeten dagelijks steeds meer orders door hun bedrijfsproces trekken.

Nederland en Denemarken waren in 2021 de landen die het meest verbeterd waren binnen de top 10, met respectievelijk een stijging van vier en twee posities.

Naarmate je bedrijf groeit worden de uitdagingen groter

Kleine inefficiënties per order worden door hun groeiende volume ongemerkt grote problemen. Door toenemende complexiteit wordt de kans op fouten ook steeds groter. Als reactie daarop implementeren webshops vaak tijdelijke oplossingen: tijd die zou kunnen worden besteed aan wat belangrijk is, wordt opgeofferd voor tijd die wordt besteed aan wat dringend is.

Het automatiseren van e-commerce gaat in de kern over het terugverdienen van tijd zowel qua doorlooptijd als qua urenbesteding. Het wegwerken van zowel grote verstoringen als kleine verstoringen, maar vaak voorkomende inefficiënties. Er blijft dan voldoende tijd over om aandacht te geven aan de echte uitzonderingen.

Automatiseer je e-commerce processen

Tientallen online retailers hebben e-commerce automatisering aan het werk gezet met Vicus. Daarmee zijn inmiddels tienduizenden uren bespaard. Herken je deze problematiek? Dan wordt het hoog tijd om ook jouw e-commercebedrijf op de automatische piloot te zetten om ook in 2030 nog internationaal mee te komen in het digitale ecosysteem.

In de bijna 20 jaar dat wij nu werken in de e-commerce wereld hebben wij ervaren dat elk proces te verbeteren valt. Echter het is vaak ook weer niet efficient om alles te automatiseren. We helpen je graag keuzes te maken en je tijd en kosten te besparen, zodat je je kunt concentreren op het werk dat ertoe doet.

Anno 2022 kijken retailers en merken op grote schaal hoe ze via kunstmatige intelligentie kosten kunnen besparen door processen te stroomlijnen en productiviteit te vergroten.

Moet je dan alles automatiseren?

Automatiseren moet geen doel op zich worden. Je moet alleen datgene automatiseren wat werkelijk een belasting is. Elke automatisering vergt ook een investering. Een investering moet wel een positief rendement opleveren en daarnaast ook nog eens uitvoerbaar zijn. Je hebt er niets aan als je door het uitvoeren van een automatiseringsproject geen tijd meer hebt om je orders uit te leveren. Ook heb je er niets aan als je investering een zodanige belasting doet op je kapitaal of afloscapaciteit dat je je pand of voorraad niet meer kunt betalen.

Mensen gaan de creativiteit missen en de automatische piloot gaat irriteren. Er komt een moment dat klanten zich afgestompt voelen en zich gaan afkeren tegen door kunstmatige intelligentie gevulde klantprofielen die niets aan het toeval overlaten. Ik voel zelf regelmatig irritatie als ik weer eens moet ‘praten’ met de zoveelste chatbot van een grote retailer.

Waar grote retailers en merken dus investeren in automatisering zou het juist voor de kleinere retailers wel eens interessant kunnen zijn om meer in te zetten in persoonlijke aandacht. Menselijke aandacht (die emotie oproept) in plaats van personaliseren (digitale productaanbevelingen op basis van een algoritme).

De komende tijd zullen we meer publiceren over ecommerce automation. Wil je nu al meer weten? Neem dan contact met ons op. We informeren je graag hoe jij e-commerce automation in jouw organisatie kunt toepassen.

Wat is e-commerce automation?
Er zijn nog geen opmerkingen