Waarom e-mailmarketing belangrijk is voor je webshop

Zet jij al e-mailmarketing in voor je websitebezoekers? Als je dit nog niet doet dan verspeel hier een kans om je bezoekers om te zetten naar klanten.
Waarom e-mailmarketing belangrijk is voor je webshop

5 redenen om e-mailmarketing in te zetten voor je webshop

E-mailmarketing is een krachtige tool. Zo kun je een e-mail sturen naar bezoekers die hun winkelwagentje vroegtijdig hebben verlaten. Of stuur klanten die lange tijd niks besteld hebben in jouw webshop een e-mail met een leuk aanbod.

Er zijn ook wat indirectere manieren van benaderen door middel van een nieuwsbrief of een e-mail met behulpzame tips hoe ze het gekochte product kunnen gebruiken.

Reactiveer inactieve klanten met e-mailmarketing

Zelfs de meest populaire merken hebben te maken met inactieve klanten. Het kan zijn dat je deze klanten echt verloren hebt maar het zou ook kunnen dat ze je vergeten zijn. Om dat uit te sluiten kun je binnen e-mailmarketing een specifieke campagne opzetten.

Via een reactivatie-campagne kan je nagaan wat je mag verwachten van deze klantengroep. Ook al bestellen ze niet meteen iets in je webshop, het openen van een e-mail heeft tot gevolg dat ze je naam en merk zien. Na afloop van de reactivatie-campagne verwijder je de inactieve klanten die geen enkele e-mail hebben geopend in de campagne.

Verhoog conversie binnen je webshop

Een van de beste manieren om e-mailconversie te realiseren is door je klantenbestand op te delen in specifieke groepen. Deze indeling in groepen doe je op basis van de informatie die je hebt verzameld van je klanten binnen jouw CRM of het platform dat je gebruikt voor jouw e-mailmarketing.

Een veelgebruikte techniek binnen e-mailmarketing is het sturen van een gepersonaliseerde e-mail naar klanten binnen een geografisch gebied of naar klanten met een bepaalde aankoopgeschiedenis. Dit betekent dat je het klantenbestand moet segmenteren en personaliseren. Daardoor lijkt het of de e-mail specifiek geschreven is voor de ontvanger.

Beloon loyale klanten via e-mailmarketing

Bestaande klanten steeds weer laten terugkeren naar een webshop is de belangrijkste marketingtaak die je hebt. Je kunt dit bijvoorbeeld doen met een loyaliteitsprogramma als onderdeel van je e-mailmarketing. Beloon die klanten die een bepaalde mijlpaal hebben bereikt, zoals het aantal aangekochte producten of een totaal besteed bedrag binnen jouw webshop.

Verhoog merkbekendheid met e-mailmarketing

Met e-mailmarketing kun je ook je merkbekendheid verhogen. Nodig met een e-mailcampagne klanten uit om een recensie achter te laten op jouw website en andere recensie-websites zoals Trustpilot en The Feedback Company. Naast dat dit je helpt met jouw merkbekendheid, helpt het ook je (toekomstige) klanten. Tot slot helpt deze feedback je ook nog eens om eventuele verbeteringen door te voeren en zo een betere klantervaring te bieden.

Ondersteun klanten na aankoop in je webshop

E-mailmarketing geeft je de mogelijkheid om in contact te blijven met je klanten na hun bestelling met informatie en voortgang over de verzending van het product. Via e-mail stuur je tracking-informatie, maar ook een dankbericht. Wanneer je op het juiste moment dit soort informatie deelt met je klanten geeft dit een goede klantervaring.

Vergeet ook niet om een productreview en aanbeveling te vragen. Het beste moment om dat te doen is wanneer je klanten het pakketje ontvangen en openen. Dit soort ‘nazorg’ zorgt ervoor dat klanten graag opnieuw bij je bestellen en jouw webshop zullen aanbevelen.

Waarom e-mailmarketing belangrijk is voor je webshop
Waarom e-mailmarketing belangrijk is voor je webshop
Er zijn nog geen opmerkingen