Voorkom duplicate content met Canonical URL

Verbeter de SEO met Google’s Canonical Element en voorkom dubbele inhoud (duplicate content) op uw website. Elke goede Search Engine Optimization of website optimalisatie expert zal bevestigen dat het aanbieden van originele inhoud het beste werkt.
dienst-seo-duplicate-content_illustratie

Kopiëren van content van andere websites werkt niet voor zoekmachines. Daarom heeft Google de Canonical URL bedacht. Soms zijn de gebruikers niet eens de schuldige van de duplicate content. Sommige CMS-en publiceren de dubbele inhoud op verschillende manieren, waardoor deze door zoekmachines toch als dubbele inhoud wordt ervaren.
Het is best lastig om duplicate content te voorkomen. Zo zie je bijvoorbeeld bij veel websites dat de home page meestal toegankelijk is via meerdere ingangen:

  • http://www.website.nl/
  • http://www.website.nl/index.html
  • http://www.website.nl/index.php?sessionid=57

Er zijn maar weinig content management systemen die duplicate content goed verwerken. Een URL rewrite engine, zoals Apache mod_rewrite kan helpen om de dubbele pagina’s naar de hoofdpagina door te verwijzen, maar het is veel werk om dat handmatig te regelen voor iedere dubbele paginaverwijzing op een website of webwinkel

Het effect van duplicate content is uiteindelijk een downgrade in de zoekmachine ranking van de website of webwinkel

Het Canonical Element

Google heeft in het canonical element een manier gevonden om indexering van de dubbele inhoud te voorkomen. Webontwikkelaars en CMS-systemen kunnen nu aan Google vertellen welke voorkeurs URL er geldt voor de betreffende dubbele pagina op de website. Elke pagina wordt op deze manier maar een keer in de index van Google opgenomen en dus de duplicate content score verlaagd.

In de HTML <head> kan daarvoor de volgende link worden opgenomen:

<link rel=”canonical” href=”http://www.website.nl/” />

Google heeft uitgebreide instructies en beschrijvingen opgenomen op haar website en webmasterstools. Het goede nieuws is dat zowel Microsoft en Yahoo mee doen.

Deel jouw gedachten

Er zijn nog geen opmerkingen