CRM en e-mailmarketing: juiste boodschap bij juiste doelgroep

Een regelmatig terugkerende vraag die regelmatig aan ons wordt gesteld is: 'hoe zet je CRM in voor je e-mailmarketing'? Om op deze vraag een goed antwoord te kunnen geven is het allereerst belangrijk aan te geven waarom het zo belangrijk is CRM en e-mailmarketing met elkaar te verbinden.
oplossing-email-marketing

In deze blog meer over het hoe, wat, waarom en de voordelen van het koppelen van een CRM systeem aan e-mailmarketing. De vtiger CRM MailChimp koppeling is een voorbeeld van deze koppeling: een gouden combinatie!

Waarom CRM en e-mailmarketing koppelen

Er zijn veel argumenten om te kiezen voor e-mailmarketing. Hieronder heb ik er een paar vermeld:

  • e-mailmarketing helpt bij het onderhouden van langdurige relaties.
    Een bestaande relatie behouden kost veel minder inspanning en geld dan acquisitie.
  • juiste boodschap bij de juiste doelgroep.

Met een up to date CRM-systeem als vtiger kan je met e-mailmarketing inspelen op de interesses van je relaties. Op het juiste moment kan je die informatie sturen die ze nodig hebben.

Relevante info doelgroep opslaan in CRM

Hoe pak je dit echter aan? Je wilt als organisatie namelijk zo goed mogelijk jouw doelgroep in kaart brengen en hen leren kennen. Dit bereik je door alle relevante informatie op te slaan in een CRM systeem.

Deze zogenaamde ‘relevante content’ haal je uit het CRM en stem je af op de inhoud van jouw e-mail. Let erop dat je niet meer en niet minder opslaat dan de informatie die je wilt gebruiken om je relaties goed te bedienen. Denk hierbij ook aan de steeds scherpere privacyregels waar organisaties rekening mee moeten houden ten aanzien van het versturen van e-mailingen en het gebruik van gegevens.

Voorbeelden van ‘juiste’ gegevens die je in CRM kunt opslaan zijn:

  • demografische gegevens;
  • historische betaal- en betaalgegevens;
  • toevoegen van data die al aanwezig is binnen de organisatie (denk aan papieren dossiers, verschillende back-office systemen, hoofden van medewerkers).

WebVisitAnalyser, toevoegen online en offline gedragingen van doelgroep in CRM

Door de WebVisitAnalyser te implementeren en te koppelen met een CRM-systeem (zoals vtiger) verkrijg je aanvullende informatie over de wensen van (individuele) prospects en klanten op organisatieniveau.

Zakelijke klanten en prospects worden herkend en er wordt direct een profiel opgebouwd bestaande uit branche (SBI code), aantal medewerkers, bezochte pagina’s, ondernomen acties en kredietwaardigheid (optioneel).

Door punten toe te kennen aan deze online gedragingen (ook wel contactmomenten met de organisatie genoemd) en hieraan offline contactpunten aan toe te voegen kom je veel meer te weten over de kwaliteit van prospects, maar ook van je huidige klanten. Je verkrijgt inzicht in welke fase van het JourneyFunnel Model prospects en klanten zich bevinden.

Doordat je weet in welke fase van het (herhaalde) verkoopproces prospects en klanten zich bevinden kan je gericht e-mailmarketing toepassen. Vervolgens kun je de juiste boodschap verzenden naar de juiste doelgroep.

CRM zorgt voor betere samenwerking

In een CRM systeem (zoals vtiger) wordt alle relevante data van een relatie (prospect, leverancier, klant, partner etc.) opgeslagen. Dit levert niet alleen voordelen op voor het verbeteren van je e-mailmarketing. Iedereen binnen jouw organisatie – van klantenservice tot verkoopafdeling – beschikt zo over de benodigde informatie om op een juiste wijze de klant te benaderen of hem/haar te beantwoorden.

CRM koppelen aan e-mailprogramma

Door jouw CRM systeem te koppelen met een mailprogramma voorkom je complexe en/of tijdrovende export van gegevens. Een bekend voorbeeld van een CRM-mailprogramma koppeling is de vtiger CRM MailChimp koppeling. De koppeling vtiger MailChimp zorgt ervoor dat e-mailadressen vanuit het CRM-systeem worden gesynchroniseerd naar MailChimp en vice versa.

MailChimp is een veelgebruikte en gebruiksvriendelijke toepassing voor het versturen van digitale nieuwsbrieven. Deze vtiger module zorgt daarbij voor de lijsten met selecties, MailChimp voor de vormgeving en verzending. Ook zorgt deze toepassing voor het synchroniseren van Mailchimp lijsten met de groepen uit de module van vtiger.

Het toevoegen van nieuwsbrief abonnees, maar ook het wijzigen en stopzetten ervan is erg eenvoudig in vtiger te regelen. De abonneelijsten voor het versturen van nieuwsbrieven zijn zo altijd up to date en actueel. Als organisatie ben je hierdoor verzekerd dat je niemand mist bij de verzending van nieuwsbrieven. Met de vtiger CRM MailChimp koppeling krijg je de juiste boodschap bij de juiste doelgroep.

Relaties winnen en behouden

E-mailmarketing wordt vaak ingezet om specifieke bedrijfsdoelstellingen te halen. Bijvoorbeeld informatie overbrengen (nieuwsbrief) of het genereren van bestellingen. Ook kan je een onderliggende doelstelling realiseren zoals het verrijken van data in je CRM-systeem.

Iedere keer dat je relatie een e-mail opent (lees hoe je de kans vergroot dat je e-mail wordt geopend de blog e-mailmarketing zorg voor meer openingen) en een specifieke actie uitvoert (bijvoorbeeld het downloaden van een PDF) kan je dit registreren in CRM. Deze toegevoegde data kan in het benaderen van deze relatie in de toekomst van groot belang zijn.

Het behouden van relaties doe je door continue data te verrijken die inzicht geeft in hun interesses en gedrag. Vraag ze ook om hun mening en spreek ze persoonlijk aan en biedt vervolgens op basis van historische bezoek- of bestelgegevens zaken aan die bij hun interesses aansluiten.

Ook ex-klanten kun je door inzicht in de vastgelegde historische gegevens en gedragingen proberen terug te winnen.

Het succes van jouw e-mailmarketing staat en valt met het up-to-date zijn van jouw CRM-systeem en hoe je strategisch omgaat met de beschikbare data.

Voordelen CRM en e-mailmarketing

  • Doelstellingen realiseren: het creëren van op maat gemaakte, persoonlijke, 1:1 marketingboodschappen
  • Versterken van relatie met bestaande klanten, partners en leveranciers
  • Voorspellingen doen op basis van datapatronen. Hierdoor kan je relevanter communiceren
  • E-mailmarketing is snel, respons is direct zichtbaar en iedere e-mail kan persoonlijk afgestemd worden op de informatiebehoefte van de specifieke doelgroep
  • Tijd- en kostenbesparing

Meer informatie

Wil je meer weten over succesvol e-mailcampagnes uitvoeren en het laten instromen van data uit je CRM?

Luuk Roovers, directeur van Vicus informeert je graag over de vtiger MailChimp koppeling. Maak een afspraak met hem via 033 461 1196 of via sales@vicus.nl.

Deel jouw gedachten

Er zijn nog geen opmerkingen