E-mailmarketing: zorg voor meer openingen

Wat is een goede e-mail open rate en click rate voor jouw marketingcampagne?

Uw organisatie communiceert, net als alle andere bedrijven, met uw doelgroep via diverse media; telefonisch en steeds vaker via sociale media als Facebook, LinkedIn, Twitter, Skype en WhatsApp. Het grootste deel van de zakelijke communicatie vindt echter nog steeds  zijn weg via de ‘ouderwetse’ e-mail; e-mailmarketing. Wist u namelijk dat de gemiddelde medewerker meer dan honderd e-mails per dag ontvangt? Deze worden echter niet allemaal gelezen.

In deze blog geef ik drie tips hoe u de kans kunt vergroten dat uw e-mail wel wordt geopend. Want…. u wilt uiteraard dat uw boodschap overkomt.

Filter uw e-mail

Er zijn diverse oorzaken voor het feit dat een medewerker, klant of partner niet al uw e-mails opent en leest. Zo kost het volledig lezen en verwerken van alle binnenkomende e-mail veel tijd. Voordat ik besluit een e-mail wel of niet te openen ‘filter’ ik dan ook mijn binnenkomende e-mail op ‘afzender’ en ‘onderwerp’. Op basis van mijn eigen filters kom ik jaarlijks al tot meer dan duizenden e-mails die ik niet open en direct verwijder. Dit betreft met name nieuwsbrieven, voordeelaanbiedingen  en verkoopacties. Naast filter op afzender speelt ook de lengte en inhoud van de onderwerpregel mee.

Korte gepersonaliseerde onderwerpregel

Uit onderzoek blijkt dat de onderwerpregel een zeer bepalende factor is voor het wel of niet openen van een e-mail. 35% van de e-mailontvangers opent een e-mail niet vanwege de onderwerpregel. Een nog groter deel van de e-mailontvangers, namelijk 69%, markeert een e-mail direct als spam als de onderwerpregel hem of haar om welke reden dan ook niet aanspreekt.

Als één dergelijke regel zo’n grote invloed heeft op de uiteindelijke beslissing, is het aan te bevelen hier veel aandacht aan te besteden. Houd de onderwerpregel dan ook kort, persoonlijk en wervend/beschrijvend. Zorg zo voor effectieve e-mailmarketing.

Houd de onderwerpregel kort

Uw e-mail ontvangers worstelen zich elke dag door een massa van onderwerpregels binnen hun postvak. Daarom is het zaak dat uw e-mail opvalt. Dit doet u door kort en bondig te zijn. Een recent uitgevoerd onderzoek toont namelijk aan dat een e-mail met een onderwerpregel tussen de 4 en 15 karakters de hoogste ‘open rates’ scoren. Vergeet bij het sturen van uw e-mail ook niet dat deze op verschillende devices zoals mobiele telefoon, iPad, tablet en laptop worden geopend. Met een onderwerpregel met weinig karakters creëert u betrokkenheid bij uw e-mailontvangers.

Personaliseer de onderwerpregel

Het personaliseren van e-mail door het gebruik van de ontvangers voornaam en stad in de onderwerpregel kan leiden tot een toename van 29% van het aantal geopende e-mails. Aldus een recent onderzoek, uitgevoerd door Marketingsherpa. Gebruik voor het personaliseren van uw individueel verzonden e-mail vtiger.

Vtiger biedt u de optie om tags met persoonlijke content samen te voegen in de onderwerpregel. Op deze wijze stuurt u een e-mail met in de onderwerpregel content die uniek is voor de ontvanger. Nog meer vrijheden heeft u met de vtiger module EMAIL Maker.

Vergroot de attentiewaarde van de onderwerpregel

Onderzoek wijkt uit dat de woorden zoals “belangrijk” en “alert”een positief effect hebben op de ‘open rate’ van een email. Vermijd daarentegen woorden als Gratis en Help. Ook het woord nieuwsbrief in de onderwerpregel zorgt voor een 18,7% daling in aantal clicks.

Let dus op de woorden die u gebruikt in de onderwerpregel van uw e-mail. Deze vergroten of verkleinen de kans dat uw e-mail wordt geopend.

Meer lezen? Schrijf je in op de e-mailberichten van Vicus!



Gerelateerde berichten

About Luuk Roovers

Luuk is oprichter en directeur marketing en verkoop bij Vicus en het brein achter het VOSBA integratie framework, de WebVisitAnalyser en het prijswinnende JourneyFunnel Model. Sinds juni 2009 is Luuk Roovers als expert betrokken bij het blad Computable voor de topics Open Source en Internet.
E-mail nieuwsbrieven Bookmark de permalink