Marketing Automation, Big Data en Online Security; Een blik in de toekomst

Dit bericht is deel 1 van 9 in de serie Marketing Automation, optimaal klantinzicht

Als bedrijf wil je maar al te graag weten wat er in de toekomst gaat gebeuren. Welke trends zetten er door en welke komen te vervallen? Met een antwoord op deze vragen wordt ondernemen kinderspel. Jammer genoeg kan tot op heden niemand de toekomst voorspellen. Wel kunnen er voorspellingen worden gedaan op basis van gedegen onderzoek middels scenarioplanning. Een weerspiegeling op de toekomst volgens Vicus.

Big data

Er komt steeds meer data op het wereldwijde web te staan. Er zal in de toekomst een enorme hoeveelheid aan data zijn. Daar is natuurlijk niks mis mee maar wat moeten we met al die data? Door de hoeveelheid data en datastromen is er geen overzicht meer. De data moet gefilterd worden op basis van kennis zodat deze nuttig gebruikt kan worden. Als dit niet wordt gedaan dan kost dit veel tijd om het zelf uit te pluizen.

Het is belangrijk om te beschikken over de techniek die in deze data volledig geautomatiseerd en supersnel kan analyseren.

Marketing Automation

Deze ontwikkeling van Big Data zal een zeer grote invloed hebben op de marketing, service en verkoop processen van bedrijven. Bijvoorbeeld segmenten die je wilt benaderen zijn perfect in kaart gebracht door de filtering aan data en hier wordt automatisch je marketingplan op afgestemd. Automatische toetsing op Prijs, Plaats, Promotie en Product (vier P’s). Wat voor service verwacht dit segment? Alles is beschikbaar en direct toe te passen. Dit fenomeen wordt “marketing automation” genoemd en marketeers zullen hierbij een ondersteunende rol vervullen.

Online security

Natuurlijk is al deze data nuttig te gebruiken. Dit geldt niet alleen voor bedrijven/mensen met een goede intentie. Ook criminelen zullen hier potentie in zien. Er zal in de toekomst sprake zijn van een grote toename van online criminaliteit. Sterker nog, criminelen hebben steeds minder te halen buiten de digitale wereld. Contant geld zal er niet meer zijn en alles is zo goed beveiligd dat je er alleen van binnen uit (online) bij kan komen.

De criminelen zullen dus online “de deuren gaan openen”. Dit is natuurlijk al aanwezig bij de meeste bedrijven maar dit zal in de toekomst minimaal in het kwadraat moeten worden gedaan. Dit zal van cruciaal belang zijn om als bedrijf voort te bestaan.

Privacy

Naast de bedrijfsdata is er ook persoonlijke data. Privacy is nu al een “hot item” en hier zal in de toekomst vrijwel geen aandacht meer voor zijn. Al je data die op het internet wordt gezet zal openbaar zijn. Dit weet iedereen en dus je zelf verantwoordelijk moeten zijn met wat je op het internet plaatst. Wel zal er meer controle zijn op fraude met persoonlijke data. Hier zijn zware sancties aan verbonden. Voor B2B data geldt dat dit niet meer opgeslagen mag worden.  Het wordt dus moeilijker voor concurrenten om zich in de markt te positioneren.

Vicus en de toekomst

Het is voor elk bedrijf belangrijk om in te spelen op deze ontwikkelingen. Vicus is hier op verschillende vlakken al mee bezig. Met het product “WebVisitAnalyser” wordt bedrijfsrelevante data gefilterd. Deze data kan vervolgens gebruikt worden voor de optimalisatie van verkoop, service en marketing (marketing automation).
Ook op het gebied van veiligheid is Vicus up-to-date met bijvoorbeeld de nieuwste security patches in het vtiger CRM-systeem en Magento webshops. Omdat Vicus met open source werkt zal deze software steeds snel up-to-date zijn omdat hier 24/7 aan gewerkt wordt door de community. Deze constante ontwikkeling is nodig en zorgt er voor dat er producten geleverd kunnen worden die aansluiten bij de groeiende en veranderende markt.

Navigatie binnen de serieScenarioplanning: visie van Techno Motor Veghel op 2025 >>

Meer lezen? Schrijf je in op de e-mailberichten van Vicus!



Gerelateerde berichten

About Luuk Roovers

Luuk is oprichter en directeur marketing en verkoop bij Vicus en het brein achter het VOSBA integratie framework en de WebVisitAnalyser. Sinds juni 2009 is Luuk Roovers als expert betrokken bij het blad Computable voor de topics Open Source en Internet.
Marketing automation Bookmark de permalink