E-mailmarketing of marketing automation

  • 23 september 2019
  • vicus
E-mailmarketing maakt onlosmakelijk deel uit van marketing automation. Toch zijn er grote verschillen in gebruik.
thema-emailmarketing-vs-marketingautomation-blogbanner_foto_1200x628

Zowel e-mailmarketing als marketing automation zijn uitermate geschikt om je webshop te promoten. In dit artikel bespreken we de verschillen tussen e-mailmarketing als marketing automation.

E-mailmarketing voor bulk

E-mailmarketing stelt je in staat contact te onderhouden met je prospects en klanten, met als doel te informeren, deals te promoten of nieuwe diensten aan te kondigen. In toenemende mate gebeurt dit gepersonaliseerd (persoonlijk geadresseerd) maar inhoudelijk is het nog niet altijd echt relevant voor de specifieke ontvanger.

E-mailmarketing is vooral een echte ‘zend’ tool; geschikt voor het distribueren van je algemene boodschappen. Traditioneel wordt dit speelveld ingevuld door de email c.q. nieuwsbrief verzenders zoals PHPList, MailChimp, Constant Contact, Sendinblue, AWeber.

E-mailmarketing voor interessegroepen

Maar je kunt je doelgroep natuurlijk ook opdelen in interessegroepen. Dat vergt wat analyse en profilering, maar vervolgens kun je veel gerichter communiceren. Je hebt echter ook meteen meer werk in het genereren van content. Want ook die moet natuurlijk gericht zijn op de interessegroep. Daar staat tegenover dat je kunt volstaan met minder content per bericht. Je hoeft alleen te sturen wat de doelgroep interesseert. Je moet natuurlijk wel zorgen dat je je email-adressen database op orde hebt.

E-mailmarketing voor individuen

Steeds vaker worden berichten just-in-time bij het optreden van een bepaalde situatie verzonden. Ook wel event driven e-mailmarketing genoemd. Het eenvoudigste voorbeeld is het versturen van een e-mail als iemand jarig is, maar ook als geplande opvolging na een eerdere verkoop om de tevredenheid te meten, onderhoudstips te sturen of een accessoire onder de aandacht te brengen. Dit zijn allemaal voorbeelden van event driven marketing.

Marketing automation voor profilering

Bij marketing automation gaat het erom de hele keten van online interacties van een prospect te volgen en op dynamische wijze een uitgebreid profiel op te bouwen. Hierdoor ben je vervolgens in staat om geautomatiseerde een dialoog te voeren met je prospect.

Het gedrag, zowel impliciet als expliciet, die de prospect vertoont bepaalt het dialoogpad dat wordt doorlopen. Als iemand A1 + B2 doet, dan wordt C de vervolgactie. (We hebben een interessant artikel over Lead scoring en Lead Nurturing met onze datatool WebVisitAnalyser)

Marketing automation als ‘luister’ tool

E-mailmarketing gaat in dat opzicht niet verder dan het registreren van de interactie binnen een campagne. Denk dan aan het openen van een e-mail of het registreren van het aantal kliks. Maar er worden geen geautomatiseerde acties gestart aan de hand van deze informatie.

Marketing automation is in tegenstelling tot e-mailmarketing meer een ‘luister’ tool en past dan ook heel goed binnen een inbound- of contentmarketing strategie.Waar e-mailmarketing een kanaaloplossing is, is marketing automation dat juist niet. De kracht van marketing automation zit juist in het convergeren van de verschillende kanalen en hier consistentie en relevantie binnen te organiseren, waarbij de klant centraal staat. Marketing automation wordt daarom nog vooral binnen de B2B-markt ingezet en in mindere mate de B2C-markt.

Marketing automation voor volledige customer lifecycle

Marketing Automation wordt nu al niet meer alleen voor leadgeneratie ingezet, maar ook voor de gehele customer lifecycle. Bijvoorbeeld voor het managen van service levels en het monitoren van customer satisfaction.

Marketing Automation is een bijzonder krachtige en efficiënte oplossing voor het omzetten van anonieme online bezoekers naar prospects en uiteindelijk naar kwalitatief goede leads en klanten op basis van hun gedrag en behoefte.

Steeds meer email-providers gebruiken de term marketing automation als verlengstuk op hun email-activiteiten. Onthoud altijd dat e-mail ‘slechts’ een kanaal binnen marketing automation is.

Functionaliteite-mailmarketingmarketing automation
Lead captureJaJa
Track open ratio en klik ratioJaJa
SegmentatieJaJa
Opstellen en versturen e-mailsJaJa:
Automation en triggersJaJa
Rapportage en analyseJaJa
Bulk e-mailJaJa
E-mail campagnesJaJa
SEO managementNeeJa
Web behavior trackingNeeJa
Segmentatie op basis van gedragNeeJa
Social media managementNeeJa
Lead scoringNeeJa
Lead nurturingNeeJa
Multi-channel campagnesNeeJa
Call trackingNeeJa
Vergelijking e-mailmarketing en marketing automation

E-mailmarketing zet je in wanneer

  • je een minimaal aantal contactmomenten hebt binnen de buyer journey;
  • je beschikt over beperkte middelen;
  • een klein productaanbod hebt;
  • je niet of nauwelijks persoonlijke contentervaring kunt bieden voor jouw producten.

Marketing automation zet je in wanneer

  • je meerdere contactmomenten hebt binnen de buyer journey
  • je uitgebreide en intelligente webformulieren en landingspagina’s wilt gebruiken;
  • je meerdere producten binnen meerdere markten verkoopt;
  • je de lead-to-sales conversie aanzienlijk wilt verhogen.

e-mailmarketing vs marketingautomation blogbanner
e-mailmarketing of marketing automation
Er zijn nog geen opmerkingen