7 tips voor het optimaliseren van jouw webshop

Haal je wel het optimale rendement uit jouw webshop? Met de toenemende concurrentie tussen webshops wordt het steeds belangrijker om je webshop te optimaliseren. Gebruik deze 7 tips (en 1 supertip) voor het optimaliseren van je webshop.
tips voor het optimaliseren van je webshop

In 10 jaar tijd groeide e-commerce hard in Nederland van 19.430 webshops in 2012 naar 72.690 webshops in 2021. E-commerce is booming en de verwachting is dat deze groei de komende jaren nog steeds door zal blijven zetten. Als webwinkelier is het zaak om goed voorbereid te zijn op de toekomst.

Want haal je wel het optimale rendement uit jouw webshop? Hoe verhoudt jouw webshop zich tot de webshops van de concurrenten? Het optimaliseren van jouw webshop wordt steeds belangrijker met zoveel concurrentie van webshops. In deze blog geven we je 7 tips en 1 supertip hoe je je webshop kunt optimaliseren.

Tip 1 – Maak jouw webshop responsief

Meer dan de helft van de Nederlanders maakt gebruik van een tablet of mobiele telefoon om online te shoppen. Dit aantal neemt de komende jaren toe en je zult er dan voor moeten zorgen dat jouw webshop goed wordt weergegeven op mobiele apparaten en uiteenlopende schermformaten. Je kunt de weergave van je webshop op mobiele apparaten nagaan via de mobielvriendelijke test van Google.

Google mobielvriendelijke test
Testresultaten website IKEA in Google’s mobielvriendelijke test

Door je webshop niet responsief te maken loop je omzet mis van (potentiële) klanten. Bezoekers op jouw webshop haken af omdat ze niet (snel genoeg) informatie vinden of het product kunnen bestellen. Jouw webshop legt het af tegen webshops die het wel mogelijk en makkelijk maken om informatie aan te vragen, of om het assortiment in te zien en waar je snel op je mobiel kunt afrekenen.

Ook zal de positie van je webshop dalen in de zoekresultaten wanneer je geen responsieve webshop hebt. Wanneer bezoekers op jouw website snel wegklikken registreert Google dit en vertaalt dit in een hoge bounce rate van je website. Een hoge bounce rate is voor Google reden om je een minder hoge positie in de zoekresultaten te geven. Daarnaast beloont Google websites die responsief zijn met een hogere ranking in de zoekresultaten. Google kijkt tegenwoordig vooral naar de mobiele versie van je website om deze te indexeren voor de zoekmachine.

Tip 2 – Zorg voor een snelle laadtijd van jouw webshop

Een lange laadtijd van je webshop is dodelijk voor je conversie. Een trage webshop wekt geen vertrouwen bij de potentiële koper. Bij de bezoeker schept het zelfs angst dat er mogelijk een fout optreedt tijdens het afronden van een bestelling. De bezoeker koopt dan liever bij een webwinkel die wel snel en goed aanvoelt.

Google hanteert een richtlijn van 2 tot 3 seconden waarbinnen een pagina geladen moet worden. Gebruikerservaring en snelheid zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Een langere laadtijd van 3 seconden veelal een negatieve invloed op het conversiepercentage. Uit diverse onderzoeken blijkt dat een snelle website een positieve invloed heeft op het conversiepercentage.

Verbeter de laadsnelheid door je webshop technisch te optimaliseren. Naarmate je webshop in omvang toeneemt en veroudert is het verstandig om dit soort technische optimalisaties uit te laten voeren door een expert. Je kunt de laadsnelheid van je webshop nagaan met de tool Pagespeed Insights van Google.

IKEA gecheckt in de Pagespeed Insights tool van Google
IKEA gecheckt in de Pagespeed Insights tool van Google

Tip 3 – Maak jouw webshop visueel aantrekkelijk

Bij het maken van een aankoop komt er vaak emotie kijken. Wanneer een bezoeker je webshop bezoekt zijn het niet de productteksten maar juist de foto’s het eerste waarop webshop op beoordeelt. Bezoekers worden eerder verleid door mooie beelden dan door teksten. Beelden vallen eerder op want mensen zijn visueel ingesteld.

Het is van belang om mooie, kwalitatieve foto’s te gebruiken voor jouw webshop. Zorg voor grafische template en fraaie productafbeeldingen die passen bij de artikelen en diensten die je verkoopt. Wij bieden bijvoorbeeld de keuze uit meer dan 600 kant- en klare templates voor jouw webshop maar ook maatwerk is mogelijk.

Kant-en klare Magento-templates
Kant-en klare Magento-templates

Tip 4 – Besteed aandacht aan goed design

Naast het gebruik van goed geschreven teksten en mooie visuals is het ontwerp van een pagina wellicht net zo belangrijk. Wanneer bezoekers op een webshop komen die er onverzorgd of ingewikkeld uitziet dan geeft dit een slecht indruk en haken ze af. Zorg voor een aantrekkelijke en makkelijk te navigeren webshop die aansluit bij zowel de doelgroep als de stijl van het bedrijf zelf.

Een mooi voorbeeld van mooie visuals maar een minder goed design is de website van ZARA. De webshop lijkt eerder op een glossy magazine maar het schiet zijn functie als webshop voorbij. Het resultaat van een dergelijk design kan zijn dat gebruikers naar een andere webshop gaan surfen om hun aankopen te kunnen doen in plaats van dat ze moeten raden waar ze nu op moeten klikken.

Gebruiksvriendelijkheid van de website van ZARA

Tip 5 – Focus op kansrijke kopers binnen je webshop

E-commerce automation is geen onbekend terrein voor webshops. Maar bij Vicus hebben we dit naar een nieuw niveau getild. Dit doen we door individuele bezoekers van webshop(s) en website(s) te herkennen en automatisch te profileren met onze tool WebVisitAnalyser.

Door deze vorm marketing en sales automation toe te passen op jouw webshop verkrijg je inzicht in de kwaliteit, het gedrag en de interesses van jouw doelgroep. Hierdoor kan je je richten op de meest kansrijke prospects en jouw shop aanpassen aan de interesses en gedragingen van deze (doel)groep.

Tip 6 – Wees goed vindbaar met jouw webshop

Gebruik zoektermen in jouw productteksten, beschrijvingen en andere content waar jouw doelgroep op zoekt in zoekmachines. Hoe meer de inhoud van jouw webshop overeenkomt met hetgeen de potentiële bezoeker naar zoekt, hoe hoger je komt te staan in de zoekresultaten van die zoekmachines.

Het vindbaar maken van producten in jouw webshop vergt een specifieke aanpak. Want producten heb je vaak maar tijdelijk beschikbaar, omdat ze seizoensgebonden zijn of omdat de leverancier het product niet meer levert. Daarentegen zijn categorieën en tags blijvend op jouw website. Het vindbaar maken van jouw producten en andere content doe je door het gebruik van categorieën en tags in jow webshop.

Tip 7 – Maak gebruik van cross selling en upselling

Je hebt vast wel eens gezien dat webshops producten handig bij elkaar zetten. Een bezoeker van jouw webshop kan zo direct aanvullende producten kiezen zonder dat hij opnieuw door de webshop moet gaan. Veel bezoekers kopen een bijpassend product wanneer deze op een logisch moment aan hen gepresenteerd wordt (cross selling).

Gebruik van crosselling op de website van Coolblue
Gebruik van crosselling op de website van Coolblue

Een andere tactiek is die van upselling waarbij bezoekers een duurder product uit dezelfde categorie voorgesteld krijgen. Dat geldt ook voor upgrades, als dat voor het product van toepassing is. Een upsell-product kan tot 30% duurder zijn dan het product dat de klant als eerste heeft gekozen, zonder dat de klant ervan schrikt. Zorg er wel voor dat het product dat je inzet voor upselling past bij wat de klant wil.

Gebruik van upsellling op de website van Ryanair
Gebruik van upsellling op de website van Ryanair

Magento 2 biedt de mogelijkheid voor het groeperen van producten, maar ook voor upselling en cross-selling.

Instellen van crosselling en upselling op producten en gerelateerde producten in Magento
Instellen van crosselling en upselling op producten en gerelateerde producten in Magento

Supertip – Stel de klantreis centraal voor al je optimalisaties

Soms verlaten bezoekers jouw webshop zonder iets te kopen. Niet omdat je jouw webshop onvoldoende hebt geoptimaliseerd, maar omdat ze nog niet klaar zijn om over te gaan tot een aankoop. Vaak hebben we het dan over de klantreis, een proces wat de klant doorloopt voordat hij tot een aankoop over gaat.

Vicus adviseert het gebruik van het E-commerce Performance Model waarbij bezoekers op basis van hun klantreis geplot worden op de verschillende fases van het model. Deelconversies binnen het E-commerce Performance Model zijn belangrijke signalen voor een webshop waar een bezoeker zich precies bevindt in de klantreis.

Vraag een quick scan van jouw webshop(s) aan

Dit artikel geeft je een idee waar je op moet letten als je een webshop wilt optimaliseren. Mocht je willen weten waar je jouw webshop kunt optimaliseren dan kun je bij ons een quick scan aanvragen.

Vraag nu een quick scan aan van jouw webshop door te bellen naar 033 461 1196 of een e-mail te sturen naar sales@vicus.nl. Wij adviseren je graag.

tips voor het optimaliseren van je webshop
tips voor het optimaliseren van je webshop
Er zijn nog geen opmerkingen