Met Magento SEO optimaal vindbaar

In dit artikel bespreken we waar je op moet letten als je Magento optimaliseert voor zoekmachines.
Met Magento SEO optimaal vindbaar

Wat is Magento SEO

SEO staat voor Search Engine Optimization en betekent het optimaliseren van je website of webwinkel voor zoekmachines zodat deze goed vindbaar is voor mogelijke bezoekers.

Magento 2 biedt veel opties voor het optimaliseren van je webwinkel. Omdat Magento open source software is heb je beduidend meer controle over SEO-elementen op je website.

Crawling en indexering

Vindbaarheid voor je webwinkel in zoekmachines begint met het gevonden en geindexeerd worden door de webcrawlers van Google. Google schuimt het internet af voor nieuwe pagina’s (crawling). Vervolgens ordent Google deze informatie door te zoeken naar belangrijke signalen, van zoekwoorden tot hoe recent de website is. Dit houdt Google allemaal bij in zijn zoekindex (indexering). Overigens betekent nog niet dat je hoog zult scoren in de zoekresultaten. Zie crawling en indexering eerder als de technische randvoorwaarden om gevonden te kunnen worden in zoekmachines.

Facetnavigatie

Met facetnavigatie (faceted navigation) geef je bezoekers van je website de mogelijkheid te zoeken naar producten aan de hand van filters. Facets zijn dan geindexeerde categorieen die de bezoeker helpen een productlijst in omvang te verkleinen. Facetnavigatie veroorzaakt vaak problem in het crawlen en indexeren omdat het aantal pagina’s door het toepassen van deze filters exponentieel toeneemt.

Facetnavigatie op Zalando.nl
Facetnavigatie op Zalando.nl

Google hanteert een limiet voor het crawlen van het aantal webpagina’s op websites. wat bekend staat als een crawl budget. Het aantal pagina’s die je als webwinkel aanmaakt kunnen enorm zijn met als gevolg dat Google maar een deel van je assortiment indexeert.

Facetnavigatie levert ook duplicate content op waarbij meerdere pagina’s in de zoekresultaten naar hetzelfde product verwijzen. Google weet dan niet goed welke pagina leidend moet zijn en je concurreert dan met je eigen pagina’s binnen de zoekresultaten.

Wanneer je Magento-shop gebruik maakt van facetnavigatie zul je dus stappen moeten ondernemen. Controleer hoe Google de gegenereerde pagina’s crawlt en indexeert. Stel een aantal zaken in binnen Magento 2 om het indexeren en het crawlen van pagina’s van lage kwaliteit en duplicate pagina’s te stoppen. Hieronder bespreken we een aantal manieren om urls uit te sluiten van crawlen en indexeren.

Canonieke urls

Een canonieke tag (canonical tag) geeft aan wat de originele URL van een pagina is. Zo’n tag geeft Google een aanwijzing welke pagina er nu geïndexeerd moet worden wanneer er meerdere pagina’s met vergelijkbare content bestaan. Canonieke tags gebruik je om duplicate content tegen te gaan.

Standaard worden de canonieke tags binnen Magento niet ingesteld voor product- en categoriepagina’s. Het is wel verstandig om product- en categoriepagina’s te voorzien van zelf verwijzende canonieke tags.

Instellingen voor canonical tags in Magento
Instellingen voor canonical tags in Magento

Het is ook wenselijk om canonieke tags in te zetten voor een url die verdeeld is over meerdere pagina’s. Dit noemen we gepagineerde url’s (paginated url’s). Binnen Magento hebben alle gepagineerde url’s standaard een canonieke tag die terugverwijst naar de de categoriepagina.

Gepagineerde content op Zalando.nl
Gepagineerde content op Zalando.nl

Interne zoekpagina’s

Een ander euvel dat je wilt voorkomen is dat interne zoekpagina’s worden geïndexeerd. Deze pagina’s zijn van lage kwaliteit en je wilt niet dat Google deze crawlt en indexeert. Deze pagina’s vind je terug in het URL-pad /catalogsearch/ van je Magento-omgeving. Om te voorkomen dat deze pagina’s niet worden geindexeerd door Google zul je de noindex tag moeten toepassen op die pagina’s.

Interne zoekpagina’s geïndexeerd
Interne zoekpagina’s geïndexeerd

robots.txt en sitemap.xml

Deze twee bestandjes vertellen zoekmachines welke pagina’s van je website gecrawld en geïndexeerd mogen worden. Je gebruikt robots.txt om het aantal pagina’s die Google mag crawlen op je Magento-website te beperken. Dit is zeer handig wanneer je site gebruik maakt van facetnavigatie. Het bestand sitemap.xml wordt vooral gebruikt om de structuur van de gehele website kenbaar te maken

Binnen Magento kun je rechtstreeks robots.txt aanpassen. Welke exacte aanpassing je doet hangt af van je webwinkel. Er is hier geen standaardoplossing voor. Je moet proberen het crawlen van pagina’s die een lage waarde hebben te blokkeren.

Denk daarbij aan de volgende pagina’s:

  • Pagina’s aangemaakt via de faceted navigation en sorteeropties van je webwinkel;
  • de intern zoekpagina’s van je webwinkel;
  • inlog-pagina’s;
  • het winkelwagentje van de bezoeker.
Aanpassen robots.txt in Magento
Aanpassen robots.txt in Magento

Met een sitemap vertel je Google welke urls van belang zijn om te indexeren. Met Magento kun je dit bestand genereren en vervolgens publiceren. Daarna zul je je sitemap.xml moeten aanmelden bij Google Search Console zodat Google deze kan vinden.

Javascript rendering

Sommige content op Magento websites wordt ingeladen via javascript. Magento gebruikt veelvuldig Javascript om de inhoud van de webwinkel te laden. Dit is niet meteen iets slechts maar je zult moeten controleren of Google alle content indexeert.

Wanneer Javascript wordt gebruikt op de webwinkel zal Google een 2-staps indexeer-proces doorlopen. Eerst wordt de HTML verwerkt en dan keert Google terug naar de website om de resterende content te renderen via Javascript. Je zult moeten controleren of na het renderen van de Javascript Google alle content heeft meegenomen.

Javascript rendering van Magento-webpage

In bovenstaande video zie je bijvoorbeeld een productpagina. Het meeste van de content op deze pagina gebruikt Javascript om in te laden. Wanneer we Javascript uitzetten dan zie je dat de een aantal elementen op de pagina niet meer renderen zoals de tabbladen en gerelateerde producten.

Javascript SEO is een discipline op zichzelf waarbij technische tools worden gebruikt die op schaal pagina’s controleren hoe de Javascript rendert. Voor kleinere aantallen kun je de mobielvriendelijke test van Google gebruiken om na te gaan wat de Google bot kan crawlen en indexeren.

Domeinomleidingen

Een domeinomleiding (redirect) is een doorverwijzing van een url naar een andere url. Zie het als een soort verhuizing waarbij je zoekmachines en bezoekers vertelt dat de url die wordt bezocht, vervangen is door een andere url.

Door een domeinomleiding te implementeren, voorkom je dat bezoekers een foutmelding krijgen en wellicht je website verlaten. Daarnaast zorgt een domeinomleiding dat eventuele scores die je in de zoekresultaten voor die pagina had opgebouwd opgebouwd worden doorgegeven aan de nieuwe url. Deze score noemen we PageRank in de wereld van SEO. Het loont dus om binnen Magento domeinomleidingen in te zetten om zo het verkeer te sturen naar de juiste website en om de positie in je zoekresultaten te behouden.

Domeinomleidingen instellen in Magento 2
Domeinomleidingen instellen in Magento 2

Meta-titels en meta-beschrijvingen op producten

Een goed geschreven titel (meta title) en beschrijving (meta description) nodigt om op te klikken wanneer meerdere urls met elkaar concurreren binnen de zoekresultaten. Het komt regelmatig voor dat je vrij hoog scoort met je pagina in de zoekresultaten maar dat er weinig wordt geklikt op jouw url. Op zo’n moment is het zinvol om de meta-titel en meta-beschrijving onder handen te nemen.

Meta titles en meta descriptions in actie
Meta titles en meta descriptions in actie

Binnen Magento kun je deze meta-titels (title tags) en meta-beschrijvingen (meta descriptions) instellen op al je producten. Je kunt dit in volume doen door gebruik te maken van een sjabloon met de placeholders {{name}}, {{description}} en {{sku}}. Deze informatie wordt dan automatisch aangemaakt op iedere productpagina waar de sjabloon is gebruikt.

Invullen titel en omschrijving van je product in Magento
Invullen titel en omschrijving van je product in Magento

Betere vindbaarheid met een blog

Een van de zwakheden van Magento vanuit het oogpunt van zoekmachineoptimalisatie is dat het platform standaard geen blogging-functionaliteit biedt. Uiteraard zullen de categorie-pagina’s en productpagina’s het meest belangrijk zijn vanuit het oogpunt van omzet, maar blogs zijn enorm belangrijk voor e-commerce websites als het gaat om vindbaarheid.

Zo is er de laatste jaren steeds vaker sprake van informational content ranking voor keywords in plaats van het ranken op categorie- en productpagina’s. Google kiest ervoor om content hoger te te laten scoren als het gaat om handleidingen of howto-achtige content tov product- en categoriepagina’s. Als je geen plek kunt bieden aan informational content op je webwinkel dan beperkt je dit in je vindbaarheid binnen zoekresultaten.

Blogartikelen op de website van Praxis in howto-achtige stijl
Blogartikelen op de website van Praxis in howto-achtige stijl

Een blog is een zeer geschikte plek om je informational content aan te bieden. Met informational content kunnen Magento-webwinkel beter laten scoren op zoektermen dan wanneer je alleen maar productpagina’s en categoriepagina’s gebruikt.

Je kunt op verschillende manieren een blog toevoegen aan Magento. Bijvoorbeeld met een speciaal voor Magento gebouwde blog-plugin of WordPress al dan niet in combinatie met een intergatie-plug-in.

Gestructureerde data

Gestructureerde data is gestandaardiseerde code die je toevoegt aan een webpagina om informatie over die webpagina te geven. Normale bezoekers zien deze gegevens niet. Robots en crawlers wel. Deze gebruiken de gestructureerde data om jouw pagina’ s nauwkeuriger te indexeren.

Hieronder zie je een voorbeeld van het data-type WebPage. Een lijst van alle gestructureerde datatypen is te vinden op schema.org. Op basis van de activiteiten van jouw bedrijf en website kun je de meest geschikte datatypen gebruiken.

Datatype WebPage op www.vicus.nl
Datatype WebPage op www.vicus.nl

Heb je een webwinkel, dan mag het datatype Product niet ontbreken. Daarmee toont Google uitgebreide productinformatie in haar zoekresultaten. Voor een webwinkel is het zinvol om haar assortiment te markeren met structured data. Een van de meest gebruikte properties op het datatype Product is SKU. We zien vaak bij Magento-websites de SKU-nummers in zoekopdrachten voorbij komen. Dit soort zoekopdrachten hebben een enorme hoge intentie omdat ze zoeken naar een exact product in je webwinkel.

Als je structured data wil implementeren, kun je het beste contact opnemen met je webdeveloper. Zorg dat je je goed laat informeren over de mogelijkheden en geef duidelijk aan welke types je wil implementeren. Controleer zelf de implementatie van de gewenste types met de structured data testing tools van Google en Schema.org. Voer de URL van de pagina in die je wil controleren. Deze geven aan als zich fouten voordoen en geven ook waarschuwingen af als bepaalde attributen ontbreken. De waarschuwingen zijn aanbevelingen en zijn niet verplicht om op te nemen.

Testen van datatype Product in Rich Results Test
Testen van datatype Product in Rich Results Test

Door de gestructureerde data te implementeren kun je jouw website groter en prominenter in de zoekresultaten krijgen. Dit betekent dat jouw website meer opvalt dan de concurrerende websites die geen gestructureerde data gebruiken. Met een pakkende titel en omschrijving kun je dan een hoge klikratio bereiken. Bijkomend voordeel is dat zoekmachines beter in staat zijn de inhoud van jouw website en pagina’s te begrijpen.

Zoals je merkt zijn er voldoende opties om Magento te optimaliseren voor zoekmachines. Veel optimalisaties zijn mogelijk via het Magento-platform, maar sommige optimalisaties zoals blog of gestructureerde data zijn wat ingrijpender.

Wil je meer weten over het optimaliseren van je Magento-webshop voor zoekmachines? Neem dan contact met ons op.

Met Magento SEO optimaal vindbaar
Met Magento SEO optimaal vindbaar

Deel jouw gedachten

Er zijn nog geen opmerkingen