Uiteraard wil je graag dat je website of webwinkel er bezoeker op werkelijk elke browser via elk device perfect uitziet. Met honderden combinaties van apparaten, browsers en versies is dat praktisch onuitvoerbaar. Daarom is het raadzaam om zelf een standaard te bepalen en regelmatig in je Web Analytics programma te kijken via welke apparaten en via welke browsers je bezoekers jouw omgeving bezoeken.
Complexiteit in vier dimensies
Complexiteit ligt in de vier dimensies browser, browserversie, hardware (device), en operating systeem. door de 4 dimensies is het eigenlijk niet meer mogelijk om alles te testen bij iedere patch. Ook niet geautomatiseerd.
Visuele aspecten van webshop of website testen
Geautomatiseerd testen kan wel deels voor functionaliteit, maar is niet geschikt om de vormgeving te beoordelen. Wel kan met een testtool via vele browsers geautomatiseerd een screenshot worden gemaakt, dat dan vervolgens visueel kan worden beoordeeld. Ook is er een tool beschikbaar om met de hand, visueel, op verschillende configuraties een website/applicatie te testen.
Voorbeeldschema browserversies versus apparaten
Onderstand een voorbeeldschema zoals je voor jouw omgeving zou kunnen hanteren. Het is een voorbeeld uit de praktijk dat voor een specifieke situatie is opgesteld. Bepaal zelf welke apparaten en browsers voor jouw doelgroep relevant zijn.
Browser / device | iPad tablet | PC Windows | Apple | Android table |
---|---|---|---|---|
Firefox | Actuele plus voorlaatste | |||
Internet Explorer | Actuele plus voorlaatste | |||
Chrome | Actuele plus voorlaatste | |||
Safari | iOS 5 | Actuele plus voorlaatste | Actuele plus voorlaatste | |
Android browser | Actuele |
Recent Posts
- Maximaliseer je Magento 2 webshop: De kracht van software koppelingen 3 September 2024
- Vtiger CRM integraties: de spin in een heel uitgebreid web 27 August 2024
- Schaalbaarheid binnen Magento 2: wat is dat? 23 July 2024