Waarom Vtiger CRM beter en goedkoper is dan Microsoft Dynamics CRM en Salesforce

Vtiger CRM logo

Steeds meer organisaties zien de voordelen in van een CRM (Customer Relationship Management) systeem. Zij ervaren dat slimme automatisering met CRM de oplossing is om tijd te besparen op administratie, marketing, verkoop en / of (klanten)service. Daarnaast kunnen deze processen vaak wel een kwaliteitsimpuls gebruiken. Met een CRM kunnen organisaties tevens sneller overzicht en inzicht verkrijgen in de knelpunten en succesfactoren binnen hun organisaties. Bovendien verkrijgen ze meer focus in hun verkoopproces.Data QualityBeschikt jouw organisatie al over een CRM? De keuze voor CRM pakketten is reuze, het beschikbare budget om te investeren in CRM vaak beperkt. Het team van Vicus heeft drie CRM pakketten (Vtiger, Microsoft Dynamics CRM en Salesforce) met elkaar vergeleken die met name door middelgrote tot grote organisaties (10-100 CRM gebruikers)worden toegepast.

Vtiger CRM blijkt in veel situaties betaalbaarder voor organisaties dan Microsoft CRM en Salesforce op de middellange-lange termijn. Met vergelijkbare functionaliteit.

Vtiger, Microsoft Dynamics CRM en Salesforce kennen uiteenlopende prijsmodellen

Vtiger Handleiding -Rapportages en AnalysesHet opensource crm-systeem Vtiger CRM uitgeroepen tot CRM marktleider door internationaal gerenommeerd onderzoeksbureau GartnerDe prijsmodellen van de drie vergeleken CRM oplossingen verschillen van elkaar. Microsoft Dynamics en Salesforce zijn gesloten licentiesoftware, terwijl Vtiger CRM een volstrekt open source CRM oplossing is.

Naast verschillen qua pricing, zijn er nog verschillen qua beschikbare functionaliteiten, hosting en het wel/niet kunnen verkrijgen van data in eigen beheer. Allereerst behandelen we het centrale thema de totale investering die met de aanschaf van een CRM gepaard gaat. In de conclusie behandelen we uiteraard de verwachte ROI – Return on Investment.

Total Cost of Ownership vergelijking Vtiger, Microsoft Dynamics CRM en Salesforce

Vtiger CRM is op lange termijn bij meer dan 5 gebruikers altijd goedkoper.

De Total Cost of Ownership (TCO) zijn de totale kosten voor het gebruik van een product (inclusief aanschaf, hardware, onderhoud, service etc.), dus in dit geval van een CRM oplossing.

We zetten de TCO voor de drie pakketten hieronder voor jou op een rij.

Aanschafkosten

Bij de Open Source vtiger CRM oplossing ligt de investering in het begin wat hoger vergeleken met licentiesoftware pakketten Dynamics CRM en Salesforce. Bij licentie pakketten wordt ‘gratis’ service verleend.

Kosten voor upgrade/update CRM

Ook als je als organisatie geen gebruik wenst te maken van updates en upgrades betaal je er wel voor bij Dynamics CRM en Salesforce. Deze kosten voor upgrades/updates zijn opgenomen in de maandelijkse licentiekosten en liggen gemiddeld (veel) hoger dan als je besluit te kiezen voor dezelfde investeringen in service te doen bij Open Source Software.

Bij vtiger CRM bepaal je juist zelf wanneer en of je wilt investeren in bijvoorbeeld een upgrade of een update. Kies je hier niet voor, omdat je bijvoorbeeld even de hand op de knip wilt houden, dan blijft jouw geld op jouw bankrekening staan.

Kosten voor aanvullende functionaliteiten/modules

Bij vtiger bepaal je zelf of je jouw CRM wilt uitbreiden met aanvullende functionaliteiten. Je kiest er dus zelf  voor om te investeren, terwijl je bij Dynamics CRM en Salesforce sowieso betaalt voor de aangeboden faciliteiten, ongeacht of je hier nu wel of niet gebruik van maakt.

Vtiger is een pakket dat afgestemd is op de groei van jouw organisatie. Je kunt dus stapsgewijs besluiten om te investeren in specifieke deelgebieden binnen jouw CRM zoals het verbeteren van marketing, verkoop en / of klantenservice.

Daarnaast beschikt Vtiger CRM over een levendige community die veel modules aanbieden die weinig kosten. Bij Dynamics CRM en Salesforce heb je de beschikking over functionaliteiten, die je als organisatie vaak niet allemaal gebruikt.

Support / Servicedesk kosten

klantenservice verbeterenBij het open source CRM vtiger zijn er online diverse handleidingen en fora beschikbaar waarop gebruikers antwoorden op veel voorkomende issues kunnen krijgen.

Heb je als vtiger gebruiker toch nog vragen die niet via deze weg beantwoord kunnen worden dan kun je contact opnemen met de Vicus servicedesk die (tegen betaling) jouw vraag/ticket behandeld.

Door het gebruik van vtiger kan je dus flink tijd besparen. Bij Dynamics CRM en Salesforce is in de maandelijkse factuur een flink vast bedrag opgenomen voor service. Heb je weinig behoefte aan service of heb je weinig vragen, dan betaal je dit bedrag dus toch, en ben je bij vtiger al snel goedkoper uit.

Hosting kosten

Organisaties zijn bij Open Source software vtiger veel voordeliger uit op het gebied van hosting dan bij licentiesoftware Dynamics CRM en Salesforce. Hier is een omslagpunt, vaak bij 5 users.

Total Cost of Ownership CRM oplossingen samengevat

 

Vtiger CRM

Microsoft Dynamics

Salesforce

Aanschafkosten

$$$

$$$

Kosten upgrade/updates

$$

Kosten aanvullende functionaliteiten / modules

$

$$$

$$

Support / Servicedesk kosten

$$

Hosting kosten

$

Tabel 1: vergelijkingen diverse softwarepakketten (CRM)

Commercieel aanbod; lage cost of ownership

In tegenstelling tot wat je gewend bent betaal je bij vtiger niet een hoge licentie per gebruiker, maar betaal je voor de servercapaciteit en onze ondersteuning. Jouw Total Cost of Ownership is daarmee al snel lager dan bij reguliere CRM-systeem-systemen.

De eerste maanden investeer je in een goede inrichting, vervolgens kun je het systeem jarenlang blijven gebruiken tegen relatief lage jaarlijkse kosten.

Overige vergelijkingspunten

Controle over de code

Bij Open Source CRM heb je in tegenstelling tot Dynamics CRM en Salesforce complete controle over de code. Met Open Source kun je dus eenvoudiger jouw CRM systeem laten uitbreiden met nieuwe functionaliteiten. Ook is maatwerk gemakkelijker toe te voegen. Naar eigen inzicht en op eigen tempo kun je daarmee een stabiele groei realiseren. Je kunt ook een kopie van de broncode krijgen; net zo makkelijk.

Behoud data / overstappen naar andere leveranciers

Bij alle genoemde CRM oplossingen heb je altijd en overal toegang tot alle data die in jouw CRM staat. Open Source CRM is toegankelijk via elk device: pc, laptop, mobiel en tablet.

Ook als je als organisatie jouw abonnement bij jouw vtiger CRM opzegt kun je altijd jouw database krijgen en behouden. Dit is niet het geval bij Salesforce en Microsoft Dynamics en wordt ook als zodanig contractueel vastgelegd.

Bij Microsoft CRM kun je wel gegevens exporteren, maar niet je documenten. Bovendien standaard geen record id’s en niet alle benodigde relaties zodat het achteraf matchen van gerelateerde gegevens onmogelijk is.

Lagere investering en meer plezier met vtiger CRM op middellange en lange termijn

Zoals uit voorgaande kan worden geconcludeerd ligt de eerste investering bij vtiger CRM (mogelijk) hoger dan bij Microsoft Dynamics CRM of Salesforce.

Op de middellange (1-2 jaar) en lange termijn (langer dan 2 jaar) heb je echter veel meer plezier van jouw eerste initiële investering in Open Source Software. Je betaalt geen vaste maandelijkse kosten voor upgrades en updates, je kiest zelf in welke aanvullende modules je investeert en je kunt jouw systeem makkelijker aanpassen aan de groei van de organisatie.

En mocht jouw organisatie op een gegeven moment financieel een pas op de plaats moeten maken ben je niet gebonden aan maandelijkse verplichtingen die bij de licentiesoftware wel gelden. Je bepaalt wanneer jij investeert.

Vtiger CRM, minder kosten en een CRM pakket die meegroeit met jouw organisatie!

Meer weten over vtiger CRM

Bekijk hier het vtiger CRM aanbod van Vicus. Vicus is de vtiger CRM Open Source expert van Nederland met de meeste implementaties (ruim 250, sinds 2004) achter zijn naam.

Wij hebben organisaties in zeer uiteenlopende branches met slimme automatisering (CRM, e-commerce, integraties en marketing en sales automation) geholpen met het verbeteren van hun verkoop, marketing en klantenservice en zo randvoorwaarden gecreëerd om stabiele groei te realiseren.

Neem contact met ons op voor een goed gesprek.

Deel jouw gedachten

1 Comment
  1. Beantwoorden

    Beste Luuk,
    Vanuit mijn eerdere ervaring als Microsoft Dynamics Partner en nu gebruiker van vTiger kan ik alleen zeggen. Wat een mooi product us vTiger. Het is qua functionaliteit een uitstekende oplossing en bovendien met de mogelijkheden om direct je eigen bedrijfsprocessen te integreren helemaal geweldig. Voor de initiele opstartkosten ben ik het gewoon niet met je eens want dit zul je ook bij dynamics crm moeten laten uitvoeren door partners die gemiddeld al snel 125 Euro per uur kosten. Voor vTiger liggen deze kosten veel lager. Ook de licenties zijn veel betaalbaarder terwijl de maandelijkse kosten voor Dynamics al snel het drievoudige zijn. De enige reden die wel eens wordt genoemd is dat grotere organisaties vanuit de technische infrastructuur de keuze maken voor Dynamics. De reden zou dan vooral liggen in het Microsoft server platform wat al wordt gebruikt.
    Met vriendelijke groet,
    Robert-Jan