8 tips die jou gaan helpen
Wanneer je start met je online onderneming dan denk je dat je het meeste werk hebt gehad wanneer je webshop online staat. De praktijk wijst echter uit dat het dan pas gaat beginnen. Net zoals je jouw bedrijfsauto regelmatig moet laten keuren bij de garage, heeft je webshop ook onderhoud nodig. Het standaard onderhoud is niet de enige reden dat er aan je webshop gesleuteld moet worden. Uiteraard laat jij je webshop groeien conform het e-commerce succesmodel. Wanneer je al enige tijd een online winkel hebt, wil je ook met de laatste ontwikkelingen mee. Of het ontwerp is toe aan een opfrisbeurt. Een aantal kleine dingen wijzigen kun je zelf, technische aanpassingen wil je misschien liever uitbesteden.
Hoe groot of klein de aanpassingen ook zijn, je zet het niet zomaar online. Je wilt zien hoe het eruit ziet, wat de gevolgen van de wijziging zijn en of het daadwerkelijk wat oplost. Hoe je tot die conclusies komt? Testen! Het testen van je webshop heeft vele voordelen.
Met testen kom je erachter of aanpassingen en updates naar behoren werken. Zo voorkom je dat een klant vastloopt tijdens een aankoop en uiteindelijk afhaakt. In deze blog gaan wij je een aantal tips geven hoe je zelf goed kunt testen.
Zelf aan de slag
Ook wanneer je al het werk hebt uitbesteed is het van belang om zelf ook de aanpassingen te testen. Leveranciers zullen intern ook het nodige testen, maar dat is niet voldoende. Bij Vicus vinden we het ook belangrijk dat onze klanten het (voorlopige) eindresultaat testen. Andere leveranciers zijn niet anders.
Waarom vinden wij het belangrijk dat je als klant ook test? Onder andere om deze redenen:
- Is dit wat er is afgesproken en wat er wordt verwacht?
- je leert hoe het systeem werkt
- je kunt ervaren of het idee wat je had in de praktijk ook werkt
- Je ziet de wijzigingen voordat het live gaat. Er kunnen nog zaken worden aangepast
- Je ervaart alvast wat jouw klanten gaan ervaren
Begin met het voorbereiden
Een test goed voorbereiden is het halve werk. Wat is essentieel als je gaat testen?
- Tijd. En dan bedoelen we het vrijmaken van voldoende tijd om goed te testen. Ook al heb je het uitbesteed en het volste vertrouwen in je leverancier. Het blijft altijd mogelijk dat je elkaar een keer verkeerd hebt begrepen en dat je iets krijgt waar je niet om hebt gevraagd. Bovendien kun je niet alles overlaten aan je leverancier. Immers jij weet als geen ander hoe jouw webshop werkt of hoort te werken.
- Afspreken wie welk deel test. Bij Vicus hebben we een standaard checklijst waarop staat wat wij testen. Alles wat wij niet testen moet je als klant dus zelf testen.
- Het vaststellen van een testkader. Wat is er precies afgesproken? Dit is het testkader (ook wel scope genoemd). Bekijk op welke onderdelen de aanpassing invloed kan hebben. Ook een kleine wijziging kan grote impact hebben.
- Afspreken referentie pagina’s – Zo weten we zeker dat we steeds naar dezelfde pagina’s kijken. Denk hierbij aan uiteraard een homepage, afrekenpagina, maar ook een specifiek simple product en eventueel een configureerbaar product. Zo kom je al snel aan een set van 15-20 referentiepagina’s.
- Het opstellen van testscenario’s. Elk scenario is een situatie die voor kan komen wanneer de webshop live gaat. Moeten klanten een account aan kunnen maken? Dan ga jij dat in de testfase ook doen. Zijn er verschillende betaal of verzendmethoden? Dan is het vaak handig om deze allemaal te testen (zeker bij een upgrade van de software).
De checklist
Mocht je een bedreven online ondernemer zijn dan heb je al een aantal testrondes achter de rug en weet je waar je op moet letten bij het testen van je webshop. Er ontstaan snel onduidelijkheden wie er wat wanneer test. Daarnaast is testen soms best complex, zeker als de aanpassingen technischer van aard zijn. Het meeste begrijp je wel, maar hier en daar staan termen waardoor je niet zeker weet wat je nu precies moet doen. Om je te helpen hebben wij een checklist opgesteld met daarin een lijst van 8 stappen om uit te voeren.
Nummer 1 – meerdere apparaten, browsers en schermformaten
Jouw klanten maken gebruik van diverse apparaten om online aankopen te doen. Verschillende apparaten en dus ook verschillende besturingssystemen. Desktop, mobiel, tablet. En nog meer schermformaten. Beperk jezelf niet door alleen maar te testen in één besturingssysteem en slechts 1 browser.
Nummer 2 – meerdere varianten
Je gaat je opgestelde testscenario’s uitvoeren. Kunnen jouw klanten zich registreren? Kunnen jouw klanten zonder account een bestelling doen? Welke betaalmethoden zijn er mogelijk? Test alles zowel als ingelogde klant en ongeregistreerde klant. Gebruik alle aangeboden betaalmogelijkheden. Neem daarin ook alle mogelijke verzendmethoden mee. Maak je gebruik van klantgroepen met andere rechten of prijzen? Test dan alle klantgroepen!
Nummer 3 – promoties en kortingen
Naast een reguliere bestelling met vaste prijs zijn er vast ook acties binnen je webshop. Of is er een speciale korting voor je vaste afnemers? Aanbiedingen, promotiecodes en volumekortingen moeten ook getest worden. Let er ook op of je nu geen actie promoot die al is verlopen.
Nummer 4 – order afhandeling en communicatie
Backend functies testen. De achterkant van je webshop is minstens zo belangrijk als de voorkant. In de backend worden alle onderliggende processen geregeld die ervoor zorgen dat de website er op de manier uit ziet zoals jij dat in gedachten had.
Nummer 5 – Koppelingen en plug-ins
De gevolgen van veranderingen zijn niet alleen merkbaar binnen je website en webshop. Ook systemen die je aan je webshop hebt gekoppeld kunnen geraakt worden door de wijzigingen. Heb je een boekhoudsysteem gekoppeld? Een ERP systeem? Test of dit ook nog werkt zoals het hoort.
Nummer 6 – Interacties
De algehele werking van de website en webshop. Werken de belangrijke zoekopdrachten bijvoorbeeld? Sluiten de resultaten aan bij de zoekopdracht? Hoe zien de formulieren er nu uit? Werken deze nog? Hoe zit het met de websitenavigatie? Is het hoofdmenu nog steeds overzichtelijk? Kom je via de navigatie bij alle hoofdonderdelen?
Naast bovenstaande zijn er nog meer dingen om te testen. Het verschil is echter dat dit niet direct technisch van aard is. We hebben het dan over content. Een aantal zaken om ook aan te denken:
Nummer 7 – Prijzen en productinformatie
Juistheid van prijzen en productinformatie. Teksten, maten, kleuren, getallen. Een tikfout is zo gemaakt. Een klant is enorm teleurgesteld als het geleverde product niet overeenkomt met de beloofde specificaties in de webshop.
En werk je met specifieke prijzen per klant of klantgroep? Dan moet je natuurlijk ook testen of dat correct werkt!
Nummer 8 – Spelling van de teksten
Spelling van de teksten. Ook hier geldt dat een tikfout zo gemaakt is. Als een consument iets zoekt, maar niet kan vinden gaat het naar de concurrent. Zonde, helemaal als je het product wel in huis hebt maar verkeerd staat genoteerd in je assortiment.
Denk bij de zoekfunctie daarbij ook aan synoniemen en schrijfvarianten. Zoekt de klant een bank of een sofa? Een camera of een kamera? Beiden zouden je bezoeker naar het juiste artikel moeten brengen.
Wanneer je bovenstaande 8 stappen hebt doorlopen is de kans dat er nog een fout in jouw webshop zit aanzienlijk verminderd. Het uiteindelijke doel van testen is dat de fouten uit de webshop zijn voordat jouw klanten ze vinden. Wanneer de consument vastloopt op een punt dan is de kans groot dat deze afhaakt. Het aanbod is tegenwoordig immers heel groot en via zoekmachines is de consument razendsnel bij een andere aanbieder. Met dit stappenplan kom je al een heel eind om dit zoveel mogelijk te voorkomen.
Wil je meer weten?
Neem contact met ons op!
Recente berichten
- Altijd Optimale Prestaties: Magento Hosting die Jij Regelt zoals Jij Wilt 25 november 2024
- Steeds meer Magento Module Ontwikkelaars Introduceren Product abonnementen 18 november 2024
- Bestelling komt retour? Dit kun je doen! 18 oktober 2024