Dankzij sociale media is onze wereld vele male groter geworden. Het levert ons sneller informatie dan ooit en we maken contact met mensen over de hele wereld. Ook in het zakelijk leven kunnen we promoten via sociale media strategisch inzetten om marketingdoelstellingen te behalen. In deze blog gaan we dieper in op het nut dat promoten via sociale media voor uw webshop kan hebben.
Wat is sociale media?
Het eigenlijk een moderne vorm van mond op mond reclame en netwerken, maar dan online met een enorme reikwijdte; wereldwijd en soms wel met duizenden gebruikers tegelijk. Voorbeelden van netwerkkanalen zijn o.a. Facebook, Twitter, YouTube, Pinterest en LinkedIn. Ook consumentenpagina’s zoals Kieskeurig en prijsvergelijkers waarop productinformatie wordt verzameld vallen hieronder.
Wel of niet promoten via sociale media?
Het grootste voordeel van een webshop promoten via sociale media, is dat het kanaal niet alleen de klant en de verkoper verbindt, maar ook het sociale netwerk van de klant. Hierdoor wordt uw zakelijke wereld en daarmee uw bereik steeds groter. Door het openbare aspect van sociale media, zien sociale media vrienden namelijk activiteiten van elkaar. Een ‘like’ of ‘comment’ op Facebook, of een ‘share’ van bijvoorbeeld aankopen, productinformatie etc.
Het resultaat; gratis publiciteit! promoten via sociale media is daarmee een goedkoop reclamemedium. Drukwerkkosten, televisie en reclameborden zijn hierdoor niet meer noodzakelijk. Een bericht, foto of link op een van uw sociale mediakanalen verspreidt zich sneller en gemakkelijker dan de post. Ook kunt u middels promoten via sociale media snel, gemakkelijk en effectief uw klanten te woord staan.
Klantervaringen zijn tegenwoordig goud waard, ze vergroten de betrouwbaarheid en succes van uw webshop. Klantervaringen is ook een populair zoekwoord onder potentiële consumenten. Wordt er veel getwitterd over uw webshop (ook zonder directe links), dan zal dit uw ranking via Google positief vergroten.
Bent u zelf nog niet toe aan promoten via sociale media dan kunt u ook gebruik maken van de verschillende populaire consumentenpagina’s zoals prijsvergelijkers. Laat u daar uw producten in opnemen, dan zal de consument ook daar uw producten tegenkomen. Overigens laten zij u niet gratis meeliften op hun rankingsucces en bereik. Bedenk wel; door het gebruik van sociale media maakt u de reputatie van uw webshop openbaar en kunnen ook eventuele negatieve klantervaringen meer zichtbaar worden.
Recente berichten
- Maximaliseer je Magento 2 webshop: De kracht van software koppelingen 3 september 2024
- Vtiger CRM integraties: de spin in een heel uitgebreid web 27 augustus 2024
- Schaalbaarheid binnen Magento 2: wat is dat? 23 juli 2024