Expanded Text Ads: nieuwste Google AdWords update

Internationale Adwords Campagne starten

Eind mei kwam Google met een presentatie over de aankomende veranderingen binnen AdWords. Een van de belangrijkste veranderingen binnen AdWords is de uitgebreide tekstadvertentie (Expanded Text Ads). De vraag is: wat betekent dit voor de adverteerder?

Overzicht van de veranderingen

In onze voorgaande blog kon u al lezen over het verdwijnen van de advertenties aan de rechterkant van de zoekresultaten. Hierdoor vallen de resterende advertenties meer op. Dat resulteert in een hevigere concurrentie om de bovenste posities. Met de Expanded Text Ads komen er twee regels van 30 tekens beschikbaar voor de titel en zullen achterelkaar of onder elkaar getoond worden. Het tekenlimiet voor de omschrijving zal veranderen van twee zinnen van 35-tekens naar een zin van 80-tekens. Daarnaast zal ook de zichtbare URL uitgebreid worden.

Veranderde onderdelen

Huidig

Binnenkort

Headline Een headline van 25-letters Twee headlines van 30-letters
Omschrijving Twee zinnen van 35-letters Een zin van 80-letters
Zichtbare URL Een URL van 35-letters Een URL van twee keer 15-letters (domein wordt automatisch ingevoerd, URL-path kan handmatig ingevoerd worden).

Hoe zien de Expanded Text Ads eruit?

Voor een Marketeer kan het lastig zijn om met een beperkt aantal tekens een commerciële tekst te schrijven. Maar met de aankomende update van AdWords worden alle tekstlimieten vergroot.

De headline oftewel de kop zal veel nadrukkelijker aanwezig zijn zonder dat de verdere omschrijving beperkt wordt. Daarnaast wordt de adverteerder ook de mogelijkheid geboden om een uitgebreidere URL te creëren. Advertenties zullen er na de update als volgt uitkomen te zien:

Voorbeeld expanded text ads

Gevolgen van de Expanded Text Ads

De update van AdWords zal voornamelijk van invloed zijn op de creativiteit van de adverteerder. Door de verhoging van de tekenlimieten zal de creativiteit van de adverteerder minder beperkt worden. Hieronder vindt u een overzicht van de meest belangrijke gevolgen:

  1. Kwaliteitsscore: doordat er meer ruimte beschikbaar is om te schrijven kunnen specifieke zoekwoorden vaker in de tekst worden geplaatst. Dit zal een positief effect hebben op de kwaliteitsscore en de vindbaarheid.
  2. Click through rate: door de langere advertentieteksten lijken de advertenties steeds meer op organische zoekresultaten. Hierdoor wordt een verhoging in het aantal clicks verwacht.
  3. Duidelijkere boodschap: de adverteerder heeft meer ruimte voor zijn of haar creativiteit. Door een langere titel kan er beter uitgelegd worden welke informatie op de landingspagina wordt aangeboden. Met een uitgebreidere omschrijving wordt het juist weer makkelijker om de beoogde ‘call to action’ te omschrijven.
  4. Budget: doordat advertenties steeds meer op organische zoekresultaten gaan lijken wordt, zoals hiervoor beschreven, een hogere ‘click through rate’ verwacht. Een verhoging van het aantal clicks zal ook resulteren in het sneller verbruiken van de beschikbare budgetten. Om het maximale aantal clicks te kunnen behalen dienen de budgetten in de gaten gehouden te worden.

De ontwikkelingen binnen AdWords bevinden zich momenteel in de bèta-fase, een definitieve release is vooralsnog niet bekend. Zodra de datum van de uitrol bekend wordt gemaakt zullen wij u op de hoogte houden door te komen met het laatste nieuws en tips en tricks.

Deel jouw gedachten

No Comments

Ook interessant

geen berichten gevonden