SEO trends 2017 deel 2: belang van veiligheid en snelheid

Dit bericht is deel 3 van 4 in de serie SEO trends 2017
SEO trends 2017 deel 4: biedt een unieke gebruikerservaring op jouw website/webshop

In het eerste deel van SEO Trends 2017 heb ik onder meer het belang van metadata en backlinks aangestipt. Tevens heb ik enkele voorbeelden van SEO tools aangedragen die website- en webshopeigenaren helpen bij het optimaliseren van webpagina’s.

Dat er sprake is van online groei en dat het raadzaam is om als webwinkelier de SEO
trends in de gaten te houden en te handhaven blijkt ook uit het feit dat drie webwinkels deel uitmaken van de top 10 groeibedrijven in Nederland. Rituals, Coolblue en Takeaway.com, moederbedrijf van Thuisbezorgt zijn mede verantwoordelijk voor de grootste netto banencreatie voor de Nederlandse economie.

Rituals eindigde zelfs op de eerste plek. In deel 2 van SEO trends 2017 meer over inspelen op het veranderde online zoekgedrag en het belang van een veilige en snelle webshop en website voor het genereren van meer en kwalitatief betere bezoekers (prospects en klanten).

SEO Trends 2017 14 tot en met 10 voor hogere zoekmachinepositie webshops/sites

  • #14 Beveilig alle webpagina’s met HTTPS en SSL

    Vanaf januari 2017 worden alle webpagina’s zonder SSL door Google aangemerkt als ‘Not secure’. Dit betekent dat alle webpagina’s zonder SSL als onveilig worden gemarkeerd richting de webbezoeker. Verder kondigde Google aan dat in een latere fase Chrome bij pagina’s zonder ‘https’ aangeeft dat de vermelding ‘unsecure’ is.

    Voorkom daarom negatieve gevolgen zoals een lagere zoekmachinepositie, omzetverlies en minder bezoekers. Voorzie, als je dat nog niet gedaan hebt, alle pagina’s van jouw website en webshop van https en een SSL-certificaat. In de blog ‘Webshop beveiligen met SSL certificaat must vanaf januari‘. lees je meer over het belang van een veilige webshop en website.

  • #14 Zorg voor een snelle website/shop laadtijd

    De laadsnelheid van een website en webshop is sinds eind 2016 een ranking factor in de mobiele Google index. Slechts enkele organisaties houden op dit moment rekeningmet het belang van een snelle laadtijd. Dit blijkt uit een gehouden snelheidstest onder de 200 grootste Nederlandse bedrijven. In 2017 kan je een voorsprong nemen op jouw concurrenten door alle webpagina’s te optimaliseren op (laad)snelheid op alle apparaten.

    Er zijn diverse tools beschikbaar die de snelheid van jouw webpagina’s meet en weergeeft. Een voorbeeld hiervan is Google Pagespeed. Je kan ook kiezen voor De Pingdom Website Speed Test

    Zorg voor een snelle, responsive website. Vicus , Magento webshop/site specialist sinds het eerste uur (2007) helpt je hier graag bij.

  • #13 Google krijgt completer beeld van websites/webshops

    Google kan zich steeds beter een completer beeld van jouw shop of site vormen. Net als ware het een echte webbezoeker. Laat daarom Google JavaScipt en CSS indexeren. Als je niet zeker weet of JavaScript en CSS van jouw webshop en of website momenteel wordt geblokt kan je gebruikmaken van de tool ‘Fetchen als Google’. Deze tool controleert of Googlebot de CSS en JavaScript van jouw website/shop kan indexeren. Je vindt deze tool onder de link ‘Crawlen’ binnen Google Search Console.

  • #12 Zoeken binnen apps steeds populairder

    Beschikt jouw organisatie over een of meerdere apps? Maak dan die apps zoekmachinevriendelijk. Google indexeert apps namelijk steeds meer in zoekmachines. De resultaten uit de app worden getoond in Google wanneer iemand jouw app heeft geinstalleerd en een zoekopdracht doet.

  • #11 Zoeken op afbeeldingen steeds belangrijker

    Mensen zijn visueel ingesteld. Google houdt hier rekening mee gezien de speciale zoekmachine voor afbeeldingen. Zorg daarom voor goed geoptimaliseerde afbeeldingen. Kwalitatief goed geoptimaliseerde afbeeldingen en infographics houden bezoekers net als video’s langer vast. Voorzien afbeeldingen dan ook in ieder geval van metadata en ALT-tags.

  • #10 Sociale Media belangrijker voor zoekmachinepositie

    Steeds vaker wordt sociale media gebruikt om te zoeken naar informatie over producten en diensten. YouTube is al de tweede zoekmachine, maar ook de groei van Pinterest is indrukwekkend. In 2017 is het de verwachting dat Google de focus meer gaat verleggen naar Twitter en Facebook. Google gaat bijvoorbeeld Twitter updates sneller indexeren. Zorg er dan ook voor dat jouw social media goed op orde zijn en plaats regelmatig berichten.

    Over 2 weken deel 3 over onder meer het belang van video en toename van het aantal gesproken zoekopdrachten in Google.

Navigatie binnen de serie<< SEO trends 2017 deel 3: Voice Search en VideoSEO Trends 2017 deel 4 (slot): unieke gebruikerservaring >>

Meer lezen? Schrijf je in op de e-mailberichten van Vicus!



Gerelateerde berichten

About Luuk Roovers

Luuk is oprichter en directeur marketing en verkoop bij Vicus en het brein achter het VOSBA integratie framework, de WebVisitAnalyser en het prijswinnende JourneyFunnel Model. Sinds juni 2009 is Luuk Roovers als expert betrokken bij het blad Computable voor de topics Open Source en Internet.
Zoekmachine Optimalisatie Bookmark de permalink