Magento update regelmatig uitvoeren

Magento of Zen Cart

Er worden steeds code-aanpassingen gedaan om Magento beter, stabieler en veiliger te laten functioneren. Elke paar maanden komt er een nieuwere versie beschikbaar (CE versie), de ene Magento update met meer ingrijpendere wijzigingen dan de andere. Zoals bij elke software is het raadzaam om uw Magento installatie regelmatig te updaten naar de meest recente versie. Dit hoeft wellicht niet iedere versie, maar het is zeker aan te raden om eens per jaar te kijken of een update ook voor uw situatie verstandig is.

Waarom Magento updaten naar de laatste versie?

  • beveiligings updates
  • verbeteringen op het gebied van stabiliteit
  • verbeteringen op het gebied van snelheid
  • optimalisatie van de broncode (regulier onderhoud)
  • beschikbaarheid van nieuwe functionaliteit

Heeft elke Magento update nieuwe functionaliteit?

Bij de release van nieuwe versies wordt ook altijd een overzicht gegeven van de wijzigingen. Hieronder vallen nieuwe features en functionaliteiten, maar ook bugfixes en security fixes. Met name in het geval van security fixes is het van groot belang dat je snel update. Een overzicht van de releasenotes van verschillende Magento versies vind je op de webiste van Magento. Niet elke Magento update heeft nieuwe functionaliteit.

Imagoschade en downtijd als je wordt gehackt

Magento is open source en als de ‘community’ een beveiligingslek vindt, wordt dat publiek bekend gemaakt zodat het lek gerepareerd kan worden. Dit is een sterk punt van open source, maar ook meteen een gevaar als je niet update. Mensen met kwade bedoelingen kunnen immers het gepubliceerde lek gebruiken om je Magento webshop te hacken.

Als gevolg kan je shop een aantal uren of dagen down zijn (heb je een goede backup?), dat kan dus afhankelijk van je omzet al duizenden euro’s per uur kosten. Als het malware betreft, kan Google je webshop (tijdelijk) uit de zoekresultaten weren, wat wenen of maanden kan kosten om te herstellen in de zoekresultaten. Daarnaast kan het voorkomen dat de data van je klanten op straat komt te liggen en je aansprakelijk wordt gesteld, omdat je nalatig bent geweest. Dit kan je als bedrijf de kop kosten!

Minder bestellingen door verouderde techniek

Verouderde techniek kan je duizenden euro’s kosten omdat je webshop minder goed presteert qua performance of omdat je bepaalde functionaliteiten mist. Ook kan het zijn dat bepaalde functies in nieuwe browsers op apparaten niet meer werken. Dat leidt er direct toe dat klanten niet meer kunnen bestellen, direct ten koste van de omzet dus.

Moet je altijd alle updates installeren?

Gek genoeg zijn er zelfs nog wel professionals eens zeggen dat je Magento niet moet updaten. Maar je stelt je webshop dan wel bloot aan veel meer gevaar dan de kosten om je shop te updaten. Met de grote updates (bijv. van Magento 1.x naar Magento 2.x) is het meestal beter om te wachten totdat de kinderziektes eruit zijn. Op beveiligingsupdates moet je nooit besparen. Je kunt het risico op een schadepost van duizenden euro’s niet riskeren.

Waarom kost een update van Magento zoveel tijd?

De tijd (en daarmee de prijs) de gemoeid is met het uitvoeren van een Magento update is afhankelijk van veel factoren, waaronder de huidige versie, de geïnstalleerde extensies en de code van het gebruikte thema. Het uitvoeren van een update is dan ook altijd maatwerk.

Magento zelf updaten; updaten is een complex en secuur werk.

Je kunt alles leren in het leven, ook updates. Maar daarvoor is wel de nodige technische kennis nodig. Bij het doorvoeren van een update kan er altijd iets mis gaan. Zonder technische kennis is de shop dan onbruikbaar. Een ervaren ontwikkelaar kan met debug tools analyseren wat er is fout gegaan en dat dan oplossen.

Voorkom dat u in de problemen komt

Het is net als het onderhoud van uw auto. Regelmatig een controle en een technische beurt is nodig om uw auto op gang te houden. nalatigheid leidt tot onverwachte storingen, juist als het niet uitkomt. Bijblijven voorkomt dat u in noodsituaties niet een ingeplande upgrade moet doorvoeren en daarmee een ongewenste impact op de totale architectuur. U bent minder gevoelig voor technische wijzigingen in de omgeving die buiten uw invloedssfeer ligt. Denk aan update van computers qua besturingssysteem en browsers.

Wij helpen u graag om online beschikbaar te komen en te blijven.

Meer lezen? Schrijf je in op de e-mailberichten van Vicus!



Gerelateerde berichten

About Luuk Roovers

Luuk is oprichter en directeur marketing en verkoop bij Vicus en het brein achter het VOSBA integratie framework, de WebVisitAnalyser en het prijswinnende JourneyFunnel Model. Sinds juni 2009 is Luuk Roovers als expert betrokken bij het blad Computable voor de topics Open Source en Internet.
Magento Bookmark de permalink