Trends en Hypes – Innovate or die

Vanaf het 4e kwartaal van 2015 richten we ons op trends en hypes en daarmee op innovatie. Onze bevindingen over hoe e-commerce en crm er de komende 5 tot 10 jaar uit gaat zien willen wij graag met u delen. De technische ontwikkelingen gaan snel, maar niet elke verandering is een verbetering. Het is dus zaak om de trends te scheiden van de hypes. Onderschat hierbij de snelheid niet.
Gartner-hypecycle-2015Hypes komen op, zijn kort populair en/of belangrijk maar verdwijnen weer snel uit beeld. Trends zijn ontwikkelingen die wat langer een rol spelen. Het onderscheid tussen trends en hypes wordt steeds lastiger; ontwikkelingen gaan steeds sneller en wat gisteren ‘hot’ was is vandaag ‘oud nieuws’.

Maar de behoeften van mensen veranderen niet essentieel, middelen wel. Gebruik dus bij voorkeur relevante trends als ontwerpcriteria voor het ontwikkelen van nieuwe diensten en producten.

Volg trends tijdig (or die)

Hypes kosten geld, trends leveren geld op, maar het onderscheid tussen trends en hypes is steeds moeilijker te vinden. Time to market moet steeds korter.

Nieuwe technologie kan lopende business behoorlijk ontwrichten. Zie bijvoorbeeld Kodak, jaren topspeler op het gebied van fotofilmpjes en afdruktechnologie, totdat foto’s digitaal werden. In zeer korte tijd waren de grote fotobedrijven kapot; gewoon omdat de camera ineens in de telefoon zat met een goed scherm om de foto terug te kijken. Gevolgd door sociale media waarmee je je fotoalbum al-la-minuut met je vrienden kunt delen. Geen gesleep meer, geen kasten vol. Een snel, hard einde van een hele branche. Als je dan als bedrijf niet een alternatief verdienmodel hebt klaarliggen overleef je het niet.

Roy amara s law wet van hypecycle 2000 “We tend to overestimate the effect of a technology in the short run and underestimate the effect in the long run.”
By Roy Amara, past president of The Institute for the Future

Trends en Hypes veranderen de krachten

Top brands zijn nu anders dan voorheen meer it-gerelateerde merken zoals Microsoft, Apple, Google, IBM, Samsung en Facebook staan allemaal in de top-10 van Forbes The World’s Most Valuable Brands.

Er ontstaan steeds meer marktplaatsen die steeds meer macht krijgen. Cloud platformen en mobile zijn niet meer weg te denken. Door digitalisering ontstaan daardoor herhaalbare processen.

Het web of everything: Data is King, goed filteren is de kunst

Content is king. Zonder content wordt je online niet gevonden en ben je niet meer in beeld. Echter de overvloed aan informatie (bigdata) vraagt om filtering op basis van kennis en slimme toepassing van regels. Wij passen deze principes toe met ons nieuwe product: WebVisitAnalyser.

Transparantie stelt nieuwe eisen

De markt wil transparantie, integer zakendoen en deskundige partners. Veel meer mensen willen dingen zelf doen en leren, hetgeen leidt tot samen doen in community’s.

Data-driven personal assistants zoals Siri, Virtual Reality demo’s en interactieve ervaringen (smart room, lock, keys, etc) bieden nieuwe mogelijkheden om informatie te verwerken. De kritieke massa moet snel bedient worden, anders ben je al weer te laat (eerder nu en snel dan straks).

Web of social: Sociale media een belangrijke rol

Online reputatie wordt steeds belangrijker, sociale media spelen hierin een belangrijke rol. Termen als sociale vertrouwenssystemen en reputatiemanagement bepalen hier het oriëntatie- en koopproces. Het vergelijken en zelf samenstellen van producten met een focus op prijsdifferentiatie

De meeste mensen zijn onzeker. Ze spiegelen zich graag aan anderen. Hoe meer mensen de keuze maken die ik overweeg, hoe veiliger het is, zeker als die mensen ook nog eens op mij lijken. Met name bij deze twijfelreductie speelt de wisdom of the crowd een belangrijke rol. Deze sociale bewijskracht is keihard terug te vinden in online reviews en online blogs.

Vicus denkt graag met u mee om uw organisatie kritisch tegen het licht te houden en voor te bereiden op wat komen gaat. Daarom zullen wij ook meer van onze inzichten via onze blog met u gaan delen en passende producten en diensten ontwikkelen.

Meer lezen? Schrijf je in op de e-mailberichten van Vicus!



Gerelateerde berichten

About Luuk Roovers

Luuk is oprichter en directeur marketing en verkoop bij Vicus en het brein achter het VOSBA integratie framework, de WebVisitAnalyser en het prijswinnende JourneyFunnel Model. Sinds juni 2009 is Luuk Roovers als expert betrokken bij het blad Computable voor de topics Open Source en Internet.
Innovatie Bookmark de permalink