Magento en CRM E-Commerce Specialist
De middag bestond uit twee presentaties. De eerste spreker was Shimon Ben Ayoun van spotONvision, initiatiefnemer van het B2B Marketing Forum en de B2B Award. De tweede spreker was Sander Seton, Marketing Manager bij AFAS. Met mij waren ruim 70 aanwezigen geïnteresseerden naar de twee lezingen gekomen.
Shimon Ben Ayoon nam ons mee in de wereld van marketing automation. Hij daagde de aanwezigen uit om over de kansen en de risico’s van marketing automation na te denken. Het klinkt natuurlijk prachtig om als organisatie jouw marketing op te schalen door deze te automatiseren. Maar waar liggen de kansen, risico’s en uitdagingen binnen jouw organisatie ten aanzien van het optimaal benutten van de voordelen van marketing automation?
25% van de 500 grootste Nederlandse bedrijven zetten momenteel Marketing Automation in voor het realiseren van hun doelstellingen, aldus Shimon Ben Ayoon.
Slechts 32% van alle marketeers die Marketing Automation (MA) zegt in te zetten binnen hun organisatie stelt dat MA heeft geholpen bij het realiseren van de bedrijfsdoelstellingen.
Dit komt er dus op neer dat bijna 70% van de marketeers concludeert dat de inzet van marketing automation niet van toegevoegde waarde is voor hun organisatie.
Volgens Shimon Ben Ayoon zijn er 5 belangrijke redenen waardoor de implementatie van marketing automation binnen een organisatie kan mislukken:
Organisaties dienen volgens Shimon Ben Ayoon deze vijf punten absoluut op orde te hebben om de kans op succesvolle marketing automation te vergroten. Succesvol in die zin dat Marketing Automation jouw organisaties helpt bij het realiseren of zelfs overtreffen van de te behalen doelstellingen.
Na de lezing van Shimon Ben Ayoon werd doorgepakt met een voorbeeld uit de praktijk. Sander Seton, winnaar van de B2B Award 2016, presenteerde de winnende case: ‘De Accountancy Scan’.
De Accountancy Scan is een mooi voorbeeld van succesvolle marketing automation door een complete en crossmediale aanpak. Sander vertelde dat AFAS de uitdaging aanging om eerder in het aankoopproces met potentiële klanten in aanraking te komen.
Dit heeft AFAS gedaan door onder meer de volgende acties te verrichten:
Na de beide presentaties werd de dag afgesloten met een netwerkborrel. Ervaringen over huidig en toekomstig gebruik van marketing automation en de ontwikkelingen rondom dit gebied werden nog eens uitgebreid gedeeld en besproken.
Vicus is al volop bezig met marketing en sales automation. Door het JourneyFunnel Model te implementeren en deze toe te passen in combinatie met de WebVisitAnalyser, een CRM systeem (zoals vtiger), webshop (bijvoorbeeld Magento) en backoffice systemen zoals King en Exact ervaren diverse bedrijven reeds de kracht van Marketing Automation. Met meer en betere prospects en klanten, focus op de juiste projecten en communicatieverbetering tussen marketing en sales onder meer tot gevolg.
De door Vicus ontwikkelde architectuur achter Marketing Automation, de Customer Insight Architectuur, is in 2016 onderscheiden met de prestigieuze internationale iCMG Award (eerder gewonnen door onder meer IBM, Intel en SAP).
Hoewel wij dus al volop bezig zijn met Marketing Automation werd ik wel degelijk getriggerd door het succesverhaal van AFAS. Diverse nieuwe tips en tricks doen mij beseffen dat wij goed, maar pas half onderweg zijn.
Vanadiumweg 22
3812 PZ Amersfoort
Nederland
[javascript protected email address]
+31(0)33 461 1196