VOSBA: een success story

VOSBA is door Vicus bedacht en ontwikkeld in 2006 en door Vicus continue uitgebouwd met innovatieve nieuwe mogelijkheden.

VOSBA is door Vicus bedacht en ontwikkeld in 2006 en door Vicus continue uitgebouwd met innovatieve nieuwe mogelijkheden waarmee ondernemingen hun bedrijfsprocessen niet slechts koppelen maar daadwerkelijk integreren. Daarmee is VOSBA uniek op de Nederlandse markt. Dankzij de veelzijdigheid van deze beproefde oplossing, in combinatie met de jarenlange expertise van Vicus, wordt een optimale efficiency behaald. Binnenkort wordt VOSBA 4 uitgerold en in 2014 zal VOSBA versie 5 beschikbaar zijn. Verderop leest u meer over deze nieuwste versie maar eerst gaan we op chronologische volgorde in op de start en (door)ontwikkeling van VOSBA.

2005: Oppakken van een echte uitdaging…

Aan het begin van 2005 werd het voor ons steeds duidelijker dat het integreren van CRM, e-commerce en ERP-systemen een ware uitdaging was voor kleine en middelgrote organisaties. Op grond van wensen en eisen van klanten bij dergelijke integratieprojecten besloten wij een oplossing te ontwikkelen die verder gaat dan het gebruikmaken van een standaardcodering. De ontwikkeling van VOSBA was gebaseerd op de behoefte om 2 of meer softwarepakketten op een eenvoudige en te herhalen wijze te integreren. De herhalingsfactor was hierbij een eis omdat hierdoor de kosten beperkt zouden kunnen blijven. Bestaande oplossingen waren veel te duur voor de door ons ondersteunde klanten. Daarom ontwikkelden wij zelf een eigen alternatief met als randvoorwaarde:

  • goedkoper dan bestaande frameworks
  • ontwikkeld in een gemakkelijker te implementeren taal (php)

What’s in a name?

In een van de eerste maanden van 2006 startten we met het ontwikkelen van VOSBA. Oorspronkelijk was dit de afkorting van Vicus Open Source Business(integration) Architecture, later voor Vicus Open Systems Business integration Architecture. En deze naam gebruiken wij nog steeds waarbij we inmiddels voluit de naam VOSBA e-solutions middleware gebruiken.

Halverwege 2006 implementeren wij VOSBA voor onszelf en voor een eerste klant waarbij wij voor een deel van onze werkzaamheden EZ en Syntens een subsidie verstrekte.

Verhoogde performance

In 2007 introduceerden wij application agents (softwaremodule die als een soort spion in de andere applicatie wordt ingebracht) en werkten we verder aan de interne meetmethodiek om op basis van de metingen de interne performance aanzienlijk te verbeteren. We implementeerden eveneens een flexibele configuratiemodule. In dit jaar verzorgden wij de implementatie voor klanten werkzaam in de catering, consumentenelektronica en gezondheid/factoring dienstverlening. We bouwden onder andere adapters voor SugarCRM, Navision ERP, MISI WMS en Zen Cart webshop.

Meer data

2008 was het jaar met nieuwe uitdagingen omdat klanten behoefte kregen aan steeds meer data. Daarom moesten we de xml en file processing omgeving en de performance opnieuw verbeteren. We startten eveneens met het monitoren van de server van zowel VOSBA als de doelapplicaties om te voorkomen dat deze overbelast zouden raken met berichten. Bijvoorbeeld om te voorkomen dat er vertraging optreedt bij het verzenden van product updates naar een webshop als er gelijktijdig veel bezoekers zijn. En we moesten belangrijke geheugenproblemen in PHP oplossen. In dit jaar implementeerden wij nog eens 3 integraties voor klanten werkzaam in de gezondheidszorg, de evenementenbranche en de uitgeversbranche. We bouwden adapters voor SQL-Ledger, Vtiger CRM, LimeSurvey, Papyrus ERP, Buckaroo en Joomla.

Extra stabiliteit

In 2009 gingen we aan de slag met het opschonen van de code en de ‘re-factoring’ van het framework. Doordat steeds meer applicaties API’s gingen ondersteunen, werden wij minder afhankelijk van onze eigen applicatie-agents. We groeiden met VOSBA steeds meer toe naar een Service Oriented Achitecture. We verzorgden de implementatie voor 5 klanten werkzaam in de kledingindustrie en opleidingen. We bouwden adapters voor King, Modis, WinPos en verbeterden de Navision ERP adapter.

Doorbraak en WMS-integratie

Het aantal klanten groeide in 2010 stormachtig en het nieuwe concept van VOSBA veroverde een geheel eigen marktpositie. Beschikbaarheid werd een steeds belangrijker factor met betrekking tot codering en infrastructuur. Belangrijk daarbij was het feit dat onze oplossing in de praktijk stabieler blijkt te zijn dan de door ons met elkaar verbonden systemen. Op grond daarvan maakten wij met onze ‘herstelprocessen’ bij onze klanten en zakenpartners steeds meer naam als de integratie-expert. In dit jaar kozen klanten actief in de kledingbranche, de drogisterijbranche, groothandel, consumentenelektronica en de automotive branche voor VOSBA middleware. We bouwde onder andere adapters voor WICS WMS, Magento en diverse externe productleveranciers voor het verwerken van artikelbestanden.

Continuering en nieuwe projecten

In 2011 voerden we enkele kleine wijzigingen in het platform door en verhielpen we enkele bugs maar konden we vooral bestaande en nieuwe klanten van dienst zijn met nieuwe implementaties. Wapenfeiten: weer nieuwe projecten voor klanten werkzaam in de consumentelektronica, de automobielindustrie en benodigdheden voor huisdieren.

VOSBA 4: opnieuw een doorbraak

In 2012 verzorgden wij een ingrijpend herontwerp van de software om nog grotere bestanden aan te kunnen. Goedbeschouwd wat dit de eerste echte SaaS implementatie. We implementeerden een nieuw concept door over te stappen van een ‘file based handling’ naar een ‘message based handling’ binnen het framework zelf. Ons nieuwe concept bespaart veel geheugencapaciteit en CPU, zowel van het bronsysteem (bijv. ERP-systeem) als het targetsysteem (bijv. webshop). Complexe seriematige productbestanden van leverancierssystemen of andere systemen zijn niet langer een obstakel. Daarnaast is de verwerking en routering van de data nu veel flexibeler. De eerste klanten profiteren inmiddels al van de vernieuwde functionaliteit van VOSBA 4.

In 2012 verzorgden wij de implementatie van nieuwe klanten in de automotive branche en de elektronicabranche. Dat geldt met name voor integratie met Navision ERP, WICS WMS, King Business Software, Vtiger CRM, Zen Cart en Magento. In mei 2013 is het feest! VOSBA is door iCMG genomineerd voor de Architecture Excellence Award 2013. De nominatie op zich is al een kroon op ons werk!

Integratie van crm, e-commerce, WMS en ERP-systemen

VOSBA integreert bijvoorbeeld uw Magento webshop of Vtiger CRM aan uw ERP-systeem waaronder Microsoft Navision, King Business Software, Papyrus, WICS, Cash en Accountview. Als uw systeem een API, webservice of import-/export functie heeft, dan kunnen wij de koppeling realiseren. Daarnaast lezen wij slim allerlei artikelbestanden in via de nieuw ontwikkelde VOSBA VendorConnector.

Nog beter integreren met VOSBA 5

VOSBA lost uw integratie-uitdagingen beter, flexibeler en goedkoper op dan andere oplossingen in de markt. Naar verwachting zal VOSBA voorzien in de toenemende vraag naar integrale en aantoonbaar efficiencyverhogende oplossingen die eveneens betaalbaar zijn. Inmiddels richten onze ontwikkelaars zich al weer op VOSBA 5.

Meer weten?

We houden u op de hoogte van VOSBA en de meest recente ontwikkelingen. Heeft u vragen, stel ze aan onze experts. Wij zijn u graag van dienst en geven u graag toelichting op ons ‘mission statement’: niet koppelen maar integreren. Neem vrijblijvend contact met ons op voor een adviesgesprek.