Nieuwe businessmodellen – Communicatie met klant en keten anno 2011

Karnoe Dorenbos (Berenschot) en Luuk Roovers (Vicus) presenteerde vandaag 23 juni 2011 hun visie voor een groep van bijna 230 Hibin leden. Luuk en Karnoe brachten de Hibin leden inspiratie om kansen in nieuwe business modellen te ontdekken en de communicatie met klanten te verbeteren.
HiBIN_logo-2011_180x90

Presentatie Hibin – Tijd voor verandering

Na een fantastische introductie van Daan Quakernaak.“Ga kathedralen bouwen” is een verhaal over de angst om kathedralen te bouwen. Controle leidt tot angst voor risico en gebrek aan passie die nodig is voor innovatie en groei. We moeten elkaar leren afrekenen en vertrouwen zodat er ruimte vrijkomt om mooie dingen te maken.

Goed leerpunt is dat men vroeger bij het bouwen van cathedralen gewoon begon om te zien waar het strandde. Torens waren wel onderdeel van het ontwerp, maar werden zelden gerealiseerd.

We lieten zien dat de drempel om nieuwe kansen aan te pakken voor toeleveranciers in de bouw in 2011 lager ligt dan ooit te voren.

Branche nog niet zo e-innovatief

Tijdens een kort onderzoek in de zaal bleek dat de meeste aanwezigen wel een website hebben en het gros heeft wel eens iets online gekocht. Zelf bloggen of een reactie op forum publiceren doen er maar weinig. Een pagina op Facebook hebben er niet veel en niemand van de overblijvende heeft zijn of haar partner via internet leren kennen.

Reden dus om de bracheleden wat vernieuwende ideeën te presenteren en deze te verhelderen met voorbeelden van nieuwe business modellen. Wellicht dat de aanwezige toeleveranciers in de bouwindustrie ter inspiratie kunnen dienen.

Er zijn vele redenen om wel verder te kijken.

  • De faalkosten moeten lager, onder andere te realiseren door optimaliseren van de samenwerking.
  • De meeste ondernemers staan stil qua omzet en winst, velen lopen achteruit. Er zijn ook voorbeelden in de branche die actief en dynamisch cathedralen bouwen. Deze scoren groeipercentages van 30% of meer.
  • Het oude model bestaat niet meer. Met name ook de snelle ontwikkelingen in de ICT (mobile, iPad, sociale media) worden de afnemers kundiger en mondiger. Er wordt minder vertrouwd op relaties en meer op prestaties. Fouten en successen verspreiden zich sneller mond-tot-mond dan ooit.

[youtube id=”Jv0tmYw96eY”]

Business model: Platform

Een platform is een omgeving op het internet waar communities gebouwd worden. Een portaal kan dienen om je doelgroep te bereiken. Met als voorbeeld het Architectenweb.nl; een database met informatie over Nederlandse architecten en architectuur, nieuws, links en vacatures.

Kansen genoeg, al was het alleen al de mogelijkheid om voorschrijvers een de mogelijkheid te geven om producten een plattegrond te uploaden en daar te positioneren. Waarna deze als kant en klare input in een bestek kan worden opgenomen.

Business model: On demand

3D printen is sterk in opkomst. Zo is het nu al mogelijk om met cement hele onderdelen voor de bouw te printen, thuis van alles te produceren: van een onderdeel voor de stofzuiger die kapot is tot mooie kunstwerken. Toen Karnoe bezig was met de presentatie kwam zijn zoon van bijna 10 kijken en vertelde dat hij geen speelgoed meer wilde hebben maar een 3D printer zodat hij alles zelf kan maken….

Facebook daar gebeurt het – Maar wat heeft dit te maken met communicatie? Wereldwijde communities die bezig zijn met 3D printen. 1000 man ontwikkelen mee (crowd sourcing), het pakket is online te koop voor €800. Alle informatie is Open Source, vrij beschikbaar om te gebruiken en te verbeteren.

Een voorbeeld van de kracht van mondiale crowd sourcing. Men vond de doorlooptijd van het printen van een product te lang. Na een noodkreet naar alle communityleden was in 3 weken een printsnelheid nog maar 10 minuten.

Hoe zorg je er nu voor dat je op de radar komt van die mensen door in de communities mee te draaien. Wie levert de grondstof? En het bouwpakket? Extra service? De leverancier die vanaf het begin meedoet in he project heeft het eerste recht. En wat voor nieuwe communicatie mogelijkheden komen er in de vorm van marktplaatsen van 3D tekeningen.

Concreet: Velux dakramen

Maar ook via een platform over dakramen komt Karnoe bij een partij terecht in Hongarije. Aankoop Velux rolgodijnen tegen 2/3 van de prijs. Snel en betrouwbaar geleverd via DHL. Reviews waren positief. Hierop heeft Karnoe besloten om het te doen.

Luuk maakte hier meteen een case van: Leuke marge, wij gaan drop-shipment leveren voor 10% korting – volgende week online. Ik zet wel een shop neer – wie doet er mee?

De aanwezige directeur van Velux wilde wel meedoen; dat snappen we wel, maar….. we wilde juist ook illustreren dat de concurrentie vanuit onverwachte hoek kan komen.

Business model: Pay per use/service

Bij Bol.com verwijzen ze door naar concurrenten ‘partners’ als product niet meer op voorraad is en voor producten die niet in assortiment liggen. Bol.com krijgt provisie en klanten weten dat bij bol.com alles te krijgen is (One stop shop).

Business model: Solution Supply

Intersafe is gespecialiseerd in het leveren van producten en diensten om medewerkers te beschermen tegen arbeidsrisico’s. Intersafe ontzorgt de grote organisaties met het leveren van bedrijfskleding on-demand. Medewerkers krijgen een budget en kunnen dit online besteden.

Kunt u zelf ook een webshop of bestelsysteem bedenken die gericht is op een specifieke klant of project.

Business model: Duurzaam/MVO

Ecologisch verkoopt duurzaam producten. Kennis en ervaring van de klant worden ingezet. De klant bepaald in belangrijke mate het assortiment van de webwinkel, nieuwe producten komen er bij, slechte gaan er uit.

Uw kans zou kunnen liggen in segmenten van duurzame artikelen uit je eigen assortiment ontdekken en deze aanbieden in niche shop aan een specifieke doelgroep.

Business model: Fleet management

Hilti, een begrip inde markt, Help de klant om 100% productief te zijn. Dat is dus eigenlijk garantie op het kunnen gebruiken in plaats van het product zelf.

Businessmodel: Freemium

Iedereen kent ze; de printers met inkntmodules. Eigenlijk een mentale lock-in. De printer is aangesloten en de klant koopt inkt.

Open Source software: U krijgt software gratis, maar de diensten moet u voor betalen

Businessmodel: Co-creation

DE en Philips besloten samen als leveranciers een product combinatie introduceren. Forceer de tussenhandel om te leveren. In de sociale media wordt de tussenhandel afgekraakt of aanbevolen. Libellle lezers mogen zich met het design bemoeien.

Practice what you preach – Voor Vicus is co-creation iets heel normaals. Naast dat we binnen de Open Soruce software communities opereren werken we continue samen met allerlei partijen om klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn. We kennen onze eigen beperkingen en zien de kracht van anderen. Zo werken we prima samen met bijvoorbeeld King Business Software en Berenschot.

Inzoomend op de Co-creatie met Berenschot: Bij grotere organisaties is er meestal ook een grote impact op de organisatie en processen, dat is precies waar Berenschot om de hoek komt. Samen zijn we dan sterker.

Businessmodel: Sociale & andere media

Clearasil op Hyves is een mooi voorbeeld van het out-of-the-box denken. Heeft wel groot effect op de doelgroep, versterkt het merk. Kan dit ook voor boormachines?

Succes komt in fasen met het e-commerce succes model

Om succesvol aan te slag te gaan op de internet zijn er meerdere wegen te bewandelen. Het vijf fasen model, een bewezen aanpak voor het midden en kleinbedrijf is ontwikkeld door Vicus.

Een rendement gedreven aanpak waarbij het achterliggende idee is dat eerst geld verdient moet worden voordat je extra stappen gaat zetten. Hiermee onderscheid deze aanpak zich van andere geldverslindende aanpakken waar op voorhand veel geld in wordt gepompt en de investering mogelijk nooit meer wordt terugverdiend.
Vanaf EUR 5000 starten met een webshop, verder uitbouwen en investeren op basis van rendement en gemeten prestaties. Groei moet vanuit de ontstane liquiditeit worden gefinancierd.

Het door Vicus ontwikkelde e-commerce succes model dient als leidraad voor een door Vicus begeleid project voor een klant. Vicus begeleidt van idee tot optimalisatie van klantgerichte processen. Het model bestaat uit de volgende stappen.

  • Inventarisatie
  • Inrichten basisplatform
  • Meer klanten
  • Loyaliteit & winstgevendheid
  • Optimaliseren proces
  • Verbreding scope

Via dit gestructureerde model begeleidt Vicus klanten naar een maximaal resultaat uit hun webshop-activiteiten.

De bezoekers hebben kunnen zien dat er veel kansen liggen die ze kunnen oppakken.

  • zoek gelijkwaardige partners voor de toekomst. Ook hier geldt al doende leert men.
  • de faalkosten stijgen door de groei van sociale media; een fout wordt breder en sneller van mond-toto-mond gecommuniceerd.
  • Bouw en ICT gaan steeds meer samen, let op dat de klant meer kennis heeft.
  • De nieuwe generatie komt op ons af met het nieuwe werken, mobile meer technische kennis.
  • Als u uw bedrijf gaat overdragen. Denkt u dan dat uw ‘eigen goodwill berekeningen nog gelden?

Niets doen is GEEN optie meer!

Neem contact op voor een snelle start…

Karnoe Dorenbos
Managing Consultant
Berenschot
www.berenschot.nl
T 030 291 6879
M 06 2955 1208
Skype karnoedorenbos
Twitter @karnoe
Luuk Roovers
directeur
Vicus eBusiness Solutions
www.vicus.nl
T 033 461 1196
M 06 4230 1865
Skype lroovers
Twitter @lroovers

Links voor meer inspiratie

Koninklijke Hibin

Koninklijke Hibin richt zich enerzijds als brancheorganisatie voor de bouwmaterialenhandel op belangenbehartiging, advisering, cao en pensioenregelingen en anderzijds als servicecentrum op een aantal succesvolle diensten voor haar leden.

Berenschot

Berenschot is een onafhankelijk organisatieadviesbureau met 500 medewerkers in de Benelux. Al ruim 70 jaar lang verrassen wij onze opdrachtgevers in de publieke en private sector met slimme en nieuwe inzichten. We verwerven ze en maken ze toepasbaar. Dit door innovatie te koppelen aan creativiteit. Steeds opnieuw. Klanten kiezen voor Berenschot omdat onze adviezen hen op een voorsprong zetten.

Vicus eBusiness Solutions bv

Vicus is expert in het implementeren van geïntegreerde oplossingen op het vlak van e-commerce en Customer Relationship Management (CRM). Daarbij bouwen en integreren wij software en processen tot geoliede verkoopmachines, adviseren en begeleiden op het gebied van e-commerce en CRM. We bouwen bruggen tussen open en gesloten systemen en laten deze systemen aansluiten op uw bedrijfsprocessen.

Deel jouw gedachten

Er zijn nog geen opmerkingen