34 functies die alleen beschikbaar zijn in Magento 2 Commerce

Magento 2

Een veel gestelde vraag van klanten, over Magento 2 Commerce, is: “Wat is het verschil tussen Magento 2 Open Source en Magento 2 Commerce?”. Het is helemaal normaal dat ondernemers de investering in Magento’s bedrijfsaanbod volledig willen begrijpen. Er zijn inderdaad nog mensen die er niet van bewust zijn dat er twee varianten van Magento 2 zijn, namelijk Open Source en Commerce, en dat het begrijpen van de verschillende versies een aanzienlijke impact op hun bedrijf kan hebben.

Magento Open Source vs. Magento Commerce

Magento Open Source is de “gratis”-variant van het Magento-platform. Deze bevat tal van uiterst waardevolle out-of-box-functies, die niet in dit artikel worden benoemd. Het is wel voldoende te zeggen dat Magento Commerce, de betaalde variant van Magento 2, alle functionaliteiten van Magento Open Source bevat, plus nog extra indrukwekkende functies.

Wil jij ook een Magento webshop laten bouwen? >

Functionaliteiten Magento 2 Commerce

Magento biedt middelen aan om de klanten te helpen om Open Source met Commerce te vergelijken, inclusief een diepgaande PDF die de volledige functieset van Magento Commerce beschrijft. Echter is er geconstateerd dat deze bronnen abstract naar functies verwijzen die Open Source met Commerce-only functionaliteiten verwarren. Dit creëert op zijn beurt veel verwarring voor potentiële verkopers en bemoeilijkt hun aankoopbeslissingen.

Handiger zou zijn als de reeds beschikbare Magento gebruikersgidsen verenigd worden tot één enkele bron (momenteel zijn ze gescheiden in Commerce, Open Source en B2B) en de Commerce-only functionaliteiten duidelijk afgebakend worden. Het zou ook fantastisch zijn als er aparte documentatie voor Open Source komt (zoals het al lijkt te worden gehost met Github Pages). Misschien gebeurt dit wel eens, maar in de tussentijd is de enige manier voor potentiële klanten om actuele functies van de verschillende Magento versies te vergelijken nauwgezet zoeken in de gebruikershandleidingen voor de verschillen.

Gelukkig is er een lijst met alle Commerce-only functionaliteiten samengesteld die rechtstreeks uit de gebruikershandleidingen van Magento zijn gehaald. Zo kunnen handelaren/verkopers deze lijst gebruiken om snel Commerce-only functies te identificeren en weloverwogen aankoopbeslissingen te nemen. Als je hulp nodig hebt bij het bepalen of Magento geschikt is voor je bedrijf, neem dan vandaag contact op met Vicus!

Let op: deze lijst is op 4 oktober 2018 samengesteld. De huidige versie van Magento was op dit moment 2.2 en deze lijst met functionaliteiten kan in de toekomst veranderen (waarschijnlijk via nieuwe toevoegingen, zoals Magento’s langverwachte Page Builder).

  1. Categorietoegang permissies
  2. Cadeaukaarten
  3. Geavanceerd zoeken naar catalogus
  4. Banners
  5. Content Staging
  6. Paginahiërarchie
  7. Klantensegmenten
  8. E-mailherinneringen
  9. Geschenkregister
  10. Google Tag Manager
  11. Gebeurtenissen en privéverkopen
  12. Op regels gebaseerde verwante producten
  13. Beloningen en loyaliteit
  14. Visual Merchandiser
  15. Meerdere verlanglijstjes
  16. Aanvullende betalingsmethoden
  17. Cadeau opties
  18. Bestellingen archiveren
  19. Bestel via SKU
  20. Retourzendingen
  21. Assistent winkelen
  22. Winkelkrediet
  23. Customer Attributes Manager
  24. Admin Action Log
  25. Geplande import/export
  26. Ondersteuningsprogramma’s
  27. (B2B) Gedeelde catalogi
  28. (B2B) Bedrijfsaccounts
  29. (B2B) Snel bestellen
  30. (B2B) Bedrijfskrediet
  31. (B2B) Offertes
  32. (B2B) Betalen op rekening
  33. (B2B) Verzoeklijsten
  34. Aanvullende dashboardpagina’s voor klantaccounts

Bekijk hier de Magento demo video’s

Categorietoegang permissies

Met Category Permissions (categorietoegang permissies) kunnen verkopers de toegang beperken om door categorieën te browsen, prijzen te bekijken of “aan winkelwagen toevoegen” voor producten binnen een categorie op basis van klantengroep.

Magento screenshop

Cadeaukaarten

Met de functie Cadeaukaarten kunnen verkopers virtuele, fysieke of gecombineerde cadeaubonnen online verkopen. Er kan een register bijgehouden worden van de uitgifte van cadeaubonnen en het gebruik daarvan via Gift Card-accounts. Deze accounts zijn toegankelijk zijn het Magento beheerdersdashboard.

Magento screenshot

Geavanceerd zoeken naar catalogus

Terwijl Magento Open Source alleen MySQL-zoeken ondersteunt, ondersteunt de Commerce-editie ook Elasticsearch. Elasticsearch is een krachtige en zeer schaalbare gedistribueerde zoekmachine, die gebruikt wordt door websites met een hoog volume zoals eBay, Wikipedia en GitHub.

Banners

Verkopers kunnen Banners gebruiken om afbeeldingen en blokken met content weer te geven, die alleen zichtbaar zijn voor bepaalde klantsegmenten bij toepassing van prijsregelvoorwaarden en kortingsbonnen of op basis van een planning. Deze functies onderscheiden “Banners” van Content blokken (statische blokken of CMS-blokken), een Open Source-functie die vaste informatie zoals tekst, afbeeldingen en ingesloten video of dynamische informatie van een widget weergeeft. Roterende banners, in tegenstelling tot carrousels, kunnen in een specifieke volgorde door banners bladeren of in een willekeurige volgorde, elke keer dat een pagina wordt bekeken. Dit biedt verkopers de mogelijkheid om on-site marketingcampagnes creëren.

Content Staging

Content Staging biedt de mogelijkheid om gemakkelijk inhoudswijzigingen in Producten, Categorieën, Promoties (winkelwagen en catalogusprijsregels), CMS-pagina’s, CMS-blokken en Widgets te maken, vooraf te bekijken en te plannen. Dit zal gegarandeerd erg handig zijn bij het plannen van on-site marketing voor een nieuwe promotie die op een specifiek moment moet worden gepubliceerd – vaak ’s nachts of tijdens het weekend, wanneer je team mogelijk niet op kantoor is. Ook biedt Magento Commerce een eenvoudig te gebruiken visueel dashboard voor geplande content, met name Staging Dashboard, dat actieve en aankomende “campagnes” in een tijdlijnweergave toont.

Magento 3

Paginahiërarchie

Met deze optie kunnen verkopers inhoudspagina’s binnen een hiërarchie organiseren. Het is ook mogelijk om paginering, navigatie en menu’s met een gebruiksvriendelijke interface voor slepen en neerzetten, toe te voegen.

Magento 4

Klantensegmenten

Er kunnen op dynamische wijze inhoud (banners) en promoties (prijsregels voor winkelwagentjes) worden weergegeven aan specifieke klanten, op basis van eigenschappen zoals klantadres, bestelgeschiedenis, inhoud van het winkelwagentje en meer! Klantensegmentinformatie wordt continu bijgewerkt, zodat klanten tijdens het winkelen in een segment kunnen worden gekoppeld en van elkaar kunnen worden gescheiden. Hierdoor kunnen verkopers gerichte campagnes maken op basis van klantactiviteit. Met klantensegmentrapporten kunnen verkopers het aantal klanten in elk segment meten en de gegevens exporteren voor extern gebruik.

E-mailherinneringen

Met de e-mailherinneringsfunctie worden geautomatiseerde e-mails naar klanten verzonden op basis van hun winkelwagentje of verlanglijstje. Deze kunnen gebruikt worden om hen aan te moedigen naar de webshop terug te keren en hun aankopen te doen. Daarnaast kunnen verkopers automatische e-mails verzenden wanneer het winkelwagentje of verlanglijstje “te lang is verlaten”. Dit wordt gedaan op basis van triggers, zoals “aantal dagen verlaten”, “aantal regel items”, “artikelhoeveelheid”, “totaal winkelwagen” en meer.

magento-5

Geschenkregister

Verkopers kunnen hun klanten de mogelijkheid bieden om cadeaulijsten voor speciale gelegenheden te maken. Zo kunnen vrienden en familie van klanten uitgenodigd worden om geschenken uit het geschenkregister te kopen, door gebruik te maken van de Magento’s Gift Registry Search-widget. Magento houdt bij welke geregistreerde items zijn gekocht en wat de resterende hoeveelheden zijn.

magento 6

 

magento 7

Google Tag Manager

Google Tag Manager helpt verkopers de vele tags (ook wel JavaScript-pixels of -fragmenten) te beheren die nodig zijn voor analyse en marketingservices om klantactiviteiten bij te houden. Verder kan de betrokkenheid gemeten worden, inhoud aanpassen, retarget of externe marketinginitiatieven uitvoeren. Ondersteuning voor Google Tag Manager en [Google Analytics Enhanced Ecommerce] (geoptimaliseerde e-commerce) wordt alleen standaard aangeboden in Magento Commerce.

Gebeurtenissen en Privéverkopen

Met Gebeurtenissen en Privéverkopen (Events & Private Sales) kunnen verkopers exclusieve verkoopevenementen voor klanten maken. Optioneel kunnen gebeurtenissen worden geconfigureerd om alleen toegankelijk te zijn voor ingelogde klanten. Gebeurtenissen zijn meestal tijdsgebonden en de gebeurtenissticker kan worden gebruikt om een aftelling naar het einde van de gebeurtenis weer te geven. Optioneel kunnen klanten ook uitnodigingen verzenden naar andere potentiële klanten. De privéverkooprapporten geven informatie weer over het aantal uitnodigingen die zijn verzonden, geaccepteerd en weggegooid, samen met het succespercentage voor uitnodigingen voor elke gebeurtenis.

magento 8

Op regels gebaseerde verwante producten

Deze feature staat verkopers toe om aan te geven welke gerelateerde producten, up-sells en cross-sells voorwaardelijk worden weergegeven op basis van regels, in plaats van dat productrelaties handmatig moeten worden toegewezen. Deze regels kunnen worden gekoppeld aan een klantsegment voor dynamische targeting. Dit is een van de indrukwekkende en tijdbesparende functies van Magento Commerce.

Beloningen en Loyaliteit

Met de Beloningen en Loyaliteit-functionaliteit kunnen verkopers een op punten gebaseerd loyaliteitsprogramma aanbieden aan hun klanten. Klanten kunnen punten verdienen voor accountregistratie, aanmelding voor nieuwsbrieven, aankopen, andere leden uitnodigen die een account aanmaken of een bestelling plaatsen, en voor het indienen van productbeoordelingen. De punten kunnen beheerd worden door een sitebeheerder, zodat verkopers de toewijzingen, het saldo en de vervaltijd van punten beter kunnen beheren. Klanten kunnen punten inwisselen voor aankopen op basis van de Reward Exchange Rates. Dit is de relatie tussen beloningspunten en valuta. Punten kunnen ook worden toegekend aan klanten op basis van een winkelwagenprijsregel.

Visual Merchandiser

Met de functie Visual Merchandiser maken verkopers handelswaar (d.w.z. de volgorde wordt bepaald waarin producten binnen een categorie verschijnen), ofwel visueel via een drag-and-drop interface of door op regels gebaseerde voorwaarden toe te passen die worden aangedreven door ‘slimme’ kenmerken.

magento 9

Meerdere verlanglijstjes

Deze feature van Magento maakt het mogelijk dat webshopbezoekers/klanten meerdere verlanglijstjes kunnen maken en delen. Magento Commerce biedt ook een verlanglijst-zoekwidget aan waarmee klanten een openbare verlanglijst kunnen vinden onder de naam of het e-mailadres van de eigenaar van de verlanglijst. Deze functie is vergelijkbaar met de zoekwidget van de geschenkregisters, behalve dat als een item wordt gekocht van een openbare verlanglijst door een andere klant, het niet wordt verwijderd uit de oorspronkelijke verlanglijst.

magento 10

Aanvullende betalingsmethoden

Magento Commerce ondersteunt aanvullende betaalmethoden, waaronder CyberSource, eWAY en Worldpay voor internationale verkopers.

Cadeau opties

Verkopers kunnen met de functie Cadeau opties hun klanten voorzien van diverse geschenkopties in de winkelwagen, voordat ze afrekenen. Klanten kunnen vervolgens een geschenkbericht toevoegen en de cadeauverpakking specificeren voor zowel elk item in een bestelling als voor de volledige bestelling.

magento 11

Bestellingen archiveren

Deze feature stelt verkopers in staat hun werkruimte op te schonen door regelmatig bestellingen te archiveren. Dit verbetert de prestaties en houdt de beheerdersinterface vrij van overbodige informatie. Facturen, verzendingen en creditnota’s kunnen automatisch of handmatig worden gearchiveerd en kunnen op elk moment worden bekeken. Dit is geen tracking / geschiedenis van bestellingen, die zowel in Commerce als in Open Source beschikbaar is.

magento 12

Bestel via SKU

Door de SKU en hoeveelheidinformatie rechtstreeks in de “Bestel via SKU”-widget in te voeren of door een CSV-bestand vanuit het klantaccount te uploaden, kunnen klanten producten aan hun winkelwagentje toevoegen. Deze functie kan beschikbaar worden gesteld aan alle klanten of alleen aan klanten in specifieke klantgroepen.

magento 13

Retourzendingen

Met Retourzendingen (bekend als Returned Merchandise Authorization of RMA) kunnen verkopers hun klanten de mogelijkheid bieden een itemretour aan te vragen voor restitutie of vervanging. De klant kan een retour aanvragen door zijn bestelinformatie in te voeren in een interface “Bestellen en retourneren”.

magento 14

 

magento 15

Assistent winkelen

Er kan directe winkelwagenhulp aangeboden worden aan elke klant die zich heeft geregistreerd voor een account in zijn winkel. Verkopers hebben de mogelijkheid om de inhoud van het winkelwagentje van de klant in realtime vanuit de beheerdersinterface te bewerken. Klantenservicemedewerkers kunnen de inhoud van het winkelwagentje van een klant bekijken, terwijl de klant aan het bellen is en kunnen de wijzigingen onmiddellijk bekeken worden nadat de pagina vernieuwd is.

magento 16

Winkelkrediet

Door gebruik te maken van Winkelkrediet kunnen verkopers klanten terugbetalen voor contante aankopen. Deze functie kan eenvoudig gebruikt worden voor betalingen en om de status van terugbetalingen en de winkelkrediet bij te houden, vanuit het klantaccount dashboard. Nadat een bestelling is betaald en gefactureerd, kan de volledige bestelling of een deel ervan worden terugbetaald door een creditnota te versturen. Een creditnota verschilt van een teruggave, omdat het bedrag van het tegoed wordt teruggestort op de rekening van de klant, waar het voor toekomstige aankopen kan worden gebruikt. In sommige gevallen kan een terugbetaling worden gegeven op hetzelfde moment dat een creditnota wordt uitgegeven, en worden toegepast op het saldo van winkelkrediet van de klant.

magento 17

Customer Attribute Manager

Met Customer Attribute Manager kunnen verkopers gemakkelijk extra klantkenmerken toevoegen, naast de standaardkenmerken die Magento bijhoudt om de order-, fulfillment- en klantbeheerprocessen te ondersteunen. Aangepaste klantkenmerken kunnen worden toegevoegd aan Accountinformatie, Adressenboek en Factureringsinformatie van het account van de klant. Klantadres attributen kunnen ook worden gebruikt in Factureringsgegevens, tijdens het afrekenen of wanneer gasten zich registreren voor een account.

magento 18

Admin Action Log

Het Admin Action Log houdt een gedetailleerd overzicht bij van alle beheerdersacties. Elk record heeft een tijdstempel en registreert het IP-adres en de naam van de gebruiker. Het logboekdetail bevat beheerdersgebruikersgegevens en gerelateerde wijzigingen die tijdens de actie zijn aangebracht. Als iets in de winkel verkeerd wordt geconfigureerd, is dit rapport een waardevol hulpmiddel om te bepalen wie de wijziging heeft aangebracht en wanneer.

magento 19

Geplande import/export

Deze functie kunnen handelaren/verkopers geplande import en export op dagelijkse, wekelijkse of maandelijkse basis uitvoeren. Dit kan bovendien erg handig zijn bij de integratie met services van derden. De bestanden die moeten worden geïmporteerd of geëxporteerd, kunnen worden gevonden op lokale Magento-servers of op externe FTP-servers. De oorspronkelijke importfunctionaliteit ondersteunt geavanceerde prijsbepaling, producten, klanten en adressen, het hoofdbestand van klanten en klantadressen. En de oorspronkelijke exportfunctionaliteit ondersteunt producten, klantenhoofdbestand en klantadressen.

Ondersteuningsprogramma’s

De Support Tools (ondersteuningsprogramma’s) omvatten de Support Data Collector en System Report. Deze hulpprogramma’s kunnen helpen bij het identificeren van bekende problemen in het systeem wanneer er problemen optreden. Ze kunnen ook worden gebruikt als een hulpbron tijdens de ontwikkeling en optimalisatie van een site of als diagnostisch hulpmiddel om Magento’s ondersteuningsteam te helpen bij het identificeren en oplossen van problemen.

(B2B) Gedeelde catalogi

Deze feature is er om “gedeelde” catalogi te kunnen maken met aangepaste prijzen, producten en rechten voor verschillende bedrijven. Deze catalogi zijn alleen beschikbaar voor specifieke klantgroepen en er kunnen aangepaste catalogi worden gemaakt die alleen zichtbaar zijn voor leden van specifieke bedrijfsaccounts.

magento 20

(B2B) Bedrijfsaccounts

Met (B2B) Company Accounts is het mogelijk om bedrijfsaccounts te maken en te beheren. Indien ingeschakeld, kan een webshopbezoeker verzoeken om een bedrijfsaccount te openen of er kan een bedrijfsaccount worden gemaakt door een sitebeheerder. Nadat het bedrijfsaccount is goedgekeurd, kan de beheerder de bedrijfsstructuur instellen, gebruikers en teams toevoegen, rollen en rechten toewijzen en het bedrijfsprofiel vanuit de winkel beheren. Dit kan terwijl verkopers al deze gegevens kunnen beheren vanuit de beheerdersinterface en een verkoopvertegenwoordiger toewijzen aan elk bedrijfsaccount als primaire contactpersoon.

(B2B) Snel bestellen

(B2B) Quick Order is vergelijkbaar met Order By SKU. Deze stelt verkopers in staat klanten de mogelijkheid te bieden om producten aan hun winkelwagentje toe te voegen door de SKU- en hoeveelheidinformatie rechtstreeks in de Quick Order-interface in te voeren of door een CSV-bestand te uploaden.

magento 21

(B2B) Bedrijfskrediet

De functie (B2B) Bedrijfskrediet stelt verkopers in staat een kredietlijn uit te breiden naar B2B-klanten, die vervolgens aankopen kunnen doen op hun account tot hun toegestane kredietlimiet. Verkopers kunnen het uitgegeven en het gebruikte krediet binnen het Credit Activitydashboard controleren. Een offlinebetaling door een bedrijf aan het creditsaldo van hun rekening (a.k.a. een “terugbetaalde balans”) kan worden ingevoerd via de admin-interface.

(B2B) Offertes

Met (B2B) Offertes is het mogelijk om een geautoriseerde koper van een bedrijf toe te staan om een prijsonderhandeling te starten, door een verzoek vanuit hun winkelwagen in te dienen. Zo kunnen verkopers offerteverzoeken binnen de beheerdersinterface beheren, een geschiedenis van de communicatie tussen koper en verkoper bekijken, weergaven opslaan en gegevens exporteren.

magento 22

(B2B) Betalen op rekening

(B2B) Betalen op rekening is een extra offlinebetaalmethode, waarmee bedrijven aankopen kunnen doen tot de kredietlimiet die is gespecificeerd in hun profiel. Deze functie kan globaal of per bedrijf worden ingeschakeld en wordt alleen tijdens het afrekenen weergegeven als dit is ingeschakeld. Wanneer “Betalen op rekening” als betaalmethode wordt gebruikt, verschijnt boven aan de bestelling een bericht dat de status van het account aangeeft.

(B2B) Verzoeklijsten

Met Verzoeklijsten kunnen verkopers B2B-klanten de mogelijkheid bieden om een lijst van de aanvragen/requisities in te vullen. Verzoeklijsten lijken op de verlanglijst, behalve dat producten niet uit de lijst worden verwijderd wanneer artikelen worden gekocht. Het is belangrijk om een verzoeklijst bij te houden, zodat producten gemakkelijk opnieuw besteld kunnen worden. Items uit een verzoeklijst kunnen makkelijk aan het winkelwagentje worden toegevoegd, verplaatst of gekopieerd van de ene verzoeklijst naar de andere.

magento 23

Aanvullende dashboardpagina’s voor klantaccounts

De extra functionaliteit binnen Magento Commerce vereist een aantal extra pagina’s binnen het klantendashboard, zodat de klant eenvoudig zijn eigen account kan beheren. Afhankelijk van de configuratie worden de volgende pagina’s toegevoegd aan het klantaccount dashboard met Magento Commerce:

  • Bestel via SKU
  • Winkelkrediet
  • Cadeaukaarten
  • (B2B) Mijn Offertes
  • (B2B) Mijn Verzoeklijsten
  • (B2B) Bedrijfsstructuur
  • (B2B) bedrijfskrediet
  • (B2B) Bedrijfsprofiel
  • (B2B) Bedrijfsgebruikers

Is Magento 2 jouw keuze? Vicus heeft ervaring met verschillende modules die wij kunnen aanvullen met de Magento Open Source versie zodat het bijna gelijk is aan de Commerce editie. Wij werken sinds 2007 met Magento en helpen jouw om je shop op de juiste manier op te zetten, inclusief koppelingen naar je boekhouding, leveranciers, magazijnen en de populaire marktplaatsen.

Meer lezen? Schrijf je in op de e-mailberichten van Vicus!



Gerelateerde berichten

  • B2B Magento Webshop VerbeterenB2B Magento Webshop Verbeteren Een B2b Magento webshop laten bouwen en onderhouden is iets uitdagender dan een normale consumenten gerichte website. De juiste “tone of voice“ vinden is vaak een uitdaging, terwijl […] Posted in Magento
  • Magento 2: positieve impuls voor uw organisatie!Magento 2: positieve impuls voor uw organisatie! Magento is momenteel flink in het nieuws. De upgrade naar Magento 2 is het langverwachte vervolg op het meestgebruikte open source e-commerceplatform ter wereld. Bij Magento gebruikers […] Posted in Magento
  • Vicus is deelnemer Amersfoort Creatieve StadOpen innovatie in Amersfoort Open innovatie houdt in dat bedrijven zowel interne als externe bronnen combineren voor de ontwikkeling en het op de markt brengen van nieuwe producten of diensten. Bedrijven durven […] Posted in Open Source
Categorie Magento Open Source. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *