Was u als webwinkelier goed voorbereid op Black Friday?

Goed voorbereid als webwinkelier op drukke dagen zoals Black Friday met Abandoned Email Carts

Heeft u de drukte in uw winkel en uw webshop doorstaan en een mooie omzet gerealiseerd? Afgelopen vrijdag 25 november was het zoals u misschien wel wist Black Friday en maandag 28 november was het Cyber Monday. Deze vrijdag na Thanksgiving Day is in de Verenigde Staten traditiegetrouw de drukste winkeldag van het jaar.
Van veel van onze Magento webshop klanten kreeg ik donderdag 24 november het bericht dat de drukte bij hun al was begonnen. Ook u heeft hopelijk volop geprofiteerd van hoge online traffic. U heeft geen verkopen misgelopen doordat u zo slim bent geweest om uw Abandoned Cart e-mail en Abandoned browse e-mail wel op orde te hebben.

Slimme zakelijke webshops hebben dit jaar meteen geprofiteerd van de WebVisitAnalyser. Elke herkende zakelijke prospect die niets kocht kon aan de prospectlijst worden toegevoegd en nagebeld door de binnendienst. Ook als de bezoeker niet was ingelogd.

Black Friday en Cyber Monday

Het fenomeen Black Friday is vanuit Amerika over komen waaien naar Nederland en begint hier steeds populairder te worden. Black Friday is in Amerika de dag na Thanksgiving. Op deze vrijdag hebben de meeste werknemers een vrije dag. Winkeliers zagen hun kans schoon en deden consumenten de meest scherpe aanbiedingen.

Cyber Monday is het online antwoord op Black Friday. Webwinkeliers signaleerden dat Amerikanen op de eerste werkdag na Black Friday online aankopen deden.

Sinds de start van de ‘eerste’ Black Friday wordt deze dag beschouwd als de
start voor het doen van kerstaankopen. Ook in Nederland, maar vooral in België, zijn beide dagen een groot succes gebleken. In Nederland liggen de online verkopen
tijdens Cyber Monday hoger dan tijdens Black Friday (Bron: Pablo Druijts, www.blackfridaynederland.nl)

Ook succesvol in Nederland

Hoewel in Nederland geen Thanksgiving wordt gevierd, signaleren we dat steeds meer (online) retailers deze verkoopdagen omarmen. Het succes laat zich wel aardig verklaren. Zo staan Sinterklaas en kerst voor de deur; een periode waarin sowieso veel (online) aankopen worden gedaan.

Ook zijn retailers erop gebrand geen marktaandeel of omzet te verliezen aan de concurrent die wel meedoet met deze actie. Mediamarkt, Bol.com en Wehkamp zijn slechts enkele retailers die deze dagen recordomzetten draaien. Mediamarkt heeft er zelfs een speciale ludieke tv-campagne voor gemaakt. De kortingen en aanbiedingen die door Nederlandse retailers worden aangebonden liggen echter op een veel lager niveau dan de Amerikaanse aanbiedingen.

Nederlandse consument wacht af

Hoewel Black Friday en Cyber Monday in Nederland een succesvol nieuw fenomeen is en zorgt voor meeromzet bij de (online) retailers is bij lange na nog niet elke Nederlandse consument overtuigd om op deze dagen zijn/haar online aankopen te doen. (Bron: Adobe Digital Insights). Waarom de consument in Nederland in het algemeen er nog niet helemaal klaar voor beide dagen lijkt te zijn is echter moeilijk te beargumteren.

Belangrijkste reden hiervoor is waarschijnlijk het feit dat de consument niet koopt bij minimale acties (zoals in 2015). Een ander plausibel argument zou kunnen zijn dat de aanbiedingen die de consument krijgt voorgeschoteld niet afgestemd zijn op de productinteresse van de consument. Ondanks dat het aankoopgedrag van de (web)bezoeker bekend is wordt de webbezoeker voorzien van irrelevante aanbiedingen.

Segmentatie en personalisatie richting uw webbezoeker is altijd belangrijk, maar vooral tijdens extra drukke periodes. Voorkom als webwinkelier dan ook dat uw webshop bezoeker afhaakt en zorg ervoor dat uw online producten en dienstenaanbod is afgestemd op hun wensen en behoeften.

Abandoned Cart Email: mis geen omzet

Tijdens drukke dagen zoals Black Friday en Cyber Monday kun je als webwinkelier simpel, snel en effectief personalisatie richting jouw website/shop bezoeker toepassen. In de drukke decembermaand wordt er meer geshopt dan gemiddeld. Dit levert u als het goed is veel extra online traffic op.

Het is zonde om hier niet direct van te profiteren. U wilt immers niet dat uw webshop bezoekers een koopintentie tonen door producten in het winkelmandje te plaatsen en vervolgens uw webshop verlaten zonder de producten daadwerkelijk afgerekend en gekocht te hebben. Het winkelmandje verlaten wordt ook wel een Abandoned Cart genoemd.

U kunt gemiste omzet voorkomen met de Abandoned Cart Email. Dit is een e-mail die u als webwinkelier stuurt naar de winkelverlater. De e-mail betreft een herinnering van u aan de winkelverlater om de aankoop af te ronden.

Het versturen van de Abandoned Cart Email kan natuurlijk alleen maar als de betreffende bezoeker inlogt, of als u gebruik maakt van de WebVisitAnalyser van Vicus die vervolgens zorgt voor de herkenning. Via het CRM systeem van Vicus worden dan automatisch de juiste e-mails verzonden.

Abandoned Cart Email werkt

Dat het sturen van Abonded Cart Email loont blijkt wel uit het feit dat tijdens de feestdagen en Black Friday en Cyber Monday 24% van de omzet gerealiseerd werd uit Abandoned Carts. Maak dus gebruik van de Abandoned Cart Email en voorkomen het mislopen van inkomsten!

Vicus Magento specialist helpt en adviseert

Vicus eBusiness Solutions uit Amersfoort is Magento specialist sinds 2007. Magento is een van de meestgebruikte e-commerce platforms van de wereld. Maar liefst 28% van alle organisaties doet haar online verkopen via een Magento webshop.

Vicus adviseert u dan ook graag over de Abandoned Cart Email en en hoe u deze efficiënt en effectief kunt opvolgen. Daarnaast heeft Vicus alle expertise in huis om onder meer uw webshop desgewenst te voorzien van meer functionaliteiten, een mooiere grafische template en een sneller afrekenproces. Zo is er de Magento OneStepCheckout Module waarmee u webbezoekers kunt laten afrekenen op een pagina. Het resultaat: stijgende
conversies.

Meer weten? Neem contact op met Vicus via telefoonnummer 033 461 1196 of stuur een e-mail naar Luuk Roovers via sales@vicus.nl.

Meer lezen? Schrijf je in op de e-mailberichten van Vicus!



Gerelateerde berichten

About Luuk Roovers

Luuk is oprichter en directeur marketing en verkoop bij Vicus en het brein achter het VOSBA integratie framework, de WebVisitAnalyser en het prijswinnende JourneyFunnel Model. Sinds juni 2009 is Luuk Roovers als expert betrokken bij het blad Computable voor de topics Open Source en Internet.
E-commerce Bookmark de permalink