Van productcatalogus naar inspiratiemagazine

Techno-Motor-Veghel-TMV_logo_180x90

Niet alleen de op consumenten gerichte spelers als Wehkamp, bol.com of Coolblue doen het online erg goed, ook de business-to-business-markt ziet de kansen van e-commerce. Zo ook Techno Motor Veghel BV dat in de wandelgangen bekender is onder de afkorting TMV. Het is een producent en groothandel van motorartikelen dat ruim een maand geleden zijn vernieuwde webwinkel online heeft gezet.

“Enkele jaren geleden werkten wij nog vooral per fax en catalogus”, geeft Herman Zijerveld, managing director bij TMV, aan als ik hem spreek bij een bezoek aan het bedrijf. Dealers bestelden puur op artikelcodes, die ze veelal uit het hoofd kennen. Nu kennen ze die nog steeds maar als groothandel merkt TMV ook dat deze manier van werken wel achterhaald is geworden.

‘Wij willen dealers helpen’

Techno-Motor-Veghel-Hermankleur3_foto_1000x814Motorsport draait bijzonder veel om beleving. Bij TMV is dat niet anders, is Herman van mening. “We mogen dan leveren aan dealers, ook wij zijn afhankelijk van de eindgebruiker. Die is het die uiteindelijk moet kiezen voor onze producten. Het is dus aan ons om het de dealer zo gemakkelijk mogelijk te maken.” Volgens Herman is een catalogus met artikelcodes dan ook geen toekomstbestendige oplossing. Een dealer wil de klant overtuigen met afbeeldingen en duidelijke productomschrijvingen. Als het aan Herman ligt moet het dus zelfs mogelijk zijn dat de dealer gewoon een beeldscherm hangt in zijn winkel, met daarop enkele geselecteerde webshops waaronder die van TMV. Dan kan de klant zelf door het assortiment bladeren.

Tot voor kort was daar niets van mogelijk, vertelt Herman verder. “We werken met Exact en hadden van onze data in dat systeem staan, maar onze webwinkel was een maatwerk-oplossing waarmee het lastig was om onze data echt goed in te zetten. Dat zou toch een beetje betekenen dat we het wiel opnieuw moesten uitvinden. We wilden graag met Exact blijven werken, maar verder ook een oplossing waarbij we niet aan te veel zaken vast zouden komen te zitten en waarbij we vooral geen zaken dubbel hoefden te verwerken. Vicus, een internetbureau uit Amersfoort, begreep die vraag.”

‘Magento-webwinkel gekoppeld aan Exact’

“Vicus heeft voor ons een Magento-oplossing ontwikkeld. Die oplossing synchroniseert elk kwartier met onze Exact-data via een koppeling die door een partner van Vicus en Exact is gemaakt. Wij blijven dus gewoon werken met ons boekhoudpakket waarin wij alle productinfo plaatsen en orders en andere data blijven verwerken, terwijl de webwinkel dus elk kwartier automatisch wordt geactualiseerd.”

Los van deze opdracht zat TMV dus nergens aan vast, maar inmiddels zien ze dat vrijwel al hun dealers al zijn overgestapt naar de webwinkel. Het proces is naar tevredenheid verlopen en dus zit het bedrijf alweer met Vicus om tafel voor een of enkele vervolgopdrachten. “Internet gaat voor ons een belangrijke nieuwe pijler worden in ons bedrijf,” zegt Herman. “Of daarmee de catalogus en fax de deur uit kunnen? Wel als bestelkanaal maar wie weet kunnen we nu de catalogus langzaam ombouwen tot een leuk inspiratiemagazine. Op die manier kunnen internet en offline marketing elkaar straks bij TMV goed versterken. Die combinatie is belangrijk in de motorsport. Dat weet ik zeker!”

Deel jouw gedachten

Er zijn nog geen opmerkingen