Ook personeel werven kun je automatiseren

Recruitment Marketing Automation

Moet jij mooie opdrachten aan je voorbij laten gaan omdat je gewoon de mankracht niet in huis hebt? Je bent niet de enige. Veel bedrijven in diverse sectoren hebben moeite om goed personeel te vinden. Je loopt ook vaak achter de feiten aan, want de vacature is al ontstaan en dan pas ga je beginnen met zoeken. Het kost ook nog eens enorm veel tijd. Zou het niet fijn zijn als je al een lijst zou hebben met oprecht geïnteresseerden die je meteen zou kunnen benaderen?

Binnen je bedrijf ben je constant bezig met het zoeken naar nieuwe klanten. Je doet je uiterste best om deze leads te genereren. Je houdt deze contacten warm en geeft ze aandacht. Zij zijn namelijk de klanten van de toekomst. Zodra zij een probleem hebben denken ze het eerst aan jouw onderneming. Deze strategie wordt nu veel toegepast bij het werven van nieuw personeel. Marketing Automation wordt Recruitment Marketing Automation.

Recruitment Marketing Automation?

Het is minder ingewikkeld dan het lijkt. Het werven van personeel moet je gaan zien als het werven van nieuwe leads. Customer journey wordt candidate journey. Een sales lead is ook niet direct een klant en zo benader je dit ook. Deze sollicitant leads werken niet meteen voor je, maar wanneer ze op zoek zijn naar een nieuwe baan denken ze wel eerst aan jou. En wanneer jij een vacature hebt kun je gericht mensen informeren waarvan je weet dat er al een interesse is.

Via diverse kanalen zijn ze in je personeelsbestand van de toekomst gekomen en je laat ook regelmatig wat van je horen. Je moet er wel rekening mee houden dat dit een langdurig proces is. Het zal niet direct resultaat opleveren, maar je hebt er in de toekomst veel profijt van.

Hoe genereer je deze leads?

Ergens op je website staat de pagina verstopt die het werken binnen jouw organisatie behandelt. De vacatures zijn actueel, het taalgebruik helder en zelfs wat luchtige informatie over de prima werksfeer. Het haalt wel enig resultaat, maar niet wat je hoopt. Hoe kom je dan wel aan potentieel goede kandidaten? Dus hoe genereer je goede leads?

Maak het mogelijk dat mensen zich in kunnen schrijven op een jobalert. Zo weet je al dat ze interesse hebben in jouw bedrijf en de werkzaamheden die worden uitgevoerd. Mocht je even geen vacature hebben dan kun je ze wel periodiek een bericht sturen. Even laten weten dat je er nog bent.

Ontwikkel een matchtest. Dit is een handige tool waarbij je aan de hand van een aantal vragen weet of er een match is. Je zet dit op bijvoorbeeld je website en mensen kunnen dit invullen. Aan het einde krijgen ze een score in hoeverre jouw organisatie en die persoon bij elkaar passen.

Chat en Whatsapp bieden ook veel mogelijkheden. Mensen zijn sneller geneigd even snel via de chatknop een bericht te sturen dan helemaal de mail op te starten. Maak het zo makkelijk mogelijk om in contact te komen.

Zo zijn er nog diverse andere mogelijkheden om in contact te komen. Zorg er ook wel voor dat het bij je past. Zit je in de evenementenbranche? Organiseer een evenement! Zoek je snelle orderpickers? Bouw een parcours in je magazijn die moet worden afgelegd met voor de winnaar een leuke attentie. Het hoeft niet heel ingewikkeld te zijn of veel te kosten. Het laten zien van je creativiteit hierin is een unique selling point.

Geef het de aandacht die het verdient

Je begint een bestand op te bouwen met personen waarvan je weet dat ze interesse hebben. Nu is het van belang dat je deze contacten warm gaat houden door regelmatig iets van je te laten horen. Heb je geen openstaande vacature? Zorg er dan wel voor dat het relevante informatie is.

Een periodieke email is zo verzonden. Het is een makkelijke manier om te laten weten dat je aan hem of haar denkt. Daarnaast is het ook belangrijk om jouw bedrijf goed te blijven presenteren. Laat huidige medewerkers zichzelf voorstellen zodat je laat zien wie nu eigenlijk de toekomstige collega`s zijn. Een mooie video over je bedrijf kan ook helpen om te laten zien wat je doet en wie er werken.

Wellicht is de ideale medewerker voor jou nog in dienst bij een ander bedrijf. Veel mensen met een baan kijken zo af en toe toch om zich heen. Is het gras elders toch net wat groener? Een percentage van de kijkers zoekt ook daadwerkelijk contact met een ander bedrijf, maar krabbelt om diverse redenen ook vaak weer terug. Er kunnen afspraken zijn met de huidige werkgever waardoor de werknemer zich verplicht voelt toch bij die werkgever te blijven. Aan jou de taak om deze bezwaren weg te nemen.

Je hebt een vacature én waardevolle leads

Er is een vacature en deze is op al je kanalen gepubliceerd. Al je leads hebben bericht gehad. De eerste reacties komen binnen via de sollicitatiepagina op je website. Ook hier kun je automatisering toepassen. Op basis van ingevulde gegevens kun je al een schifting maken. Heeft iemand niet de gewenste werkervaring of opleiding? Dan ontvangt die persoon een automatisch bericht waar hij of zij wordt bedankt voor het solliciteren.

Wat er overblijft zijn waardevolle kandidaten waar je een gesprek mee gaat voeren. De overgebleven kandidaten ontvangen bijvoorbeeld voor het gesprek nog wat informatie over het bedrijf. Een informatieve brochure of een leuk filmpje om je bedrijf goed te presenteren. Nog een kans om jezelf goed te presenteren.

De onboarding is begonnen!

Er is iemand aangenomen om de openstaande vacature op te vullen. Klus geklaard! Of toch niet? Het werk is zeker nog niet gedaan. Je wilt een warm welkom voor de waardevolle toevoeging aan je team. Het gebeurt nog te vaak binnen organisaties dat er voor de nieuwkomer nog geen werkplek is geregeld. Soms is er zelfs niet eens een inwerkprogramma. De frisse start voor de nieuwe medewerker kan zo uitlopen op een teleurstelling.

Met een paar simpele stappen zorg je er voor dat dit niet gaat gebeuren. Stuur een welkomstmail naar de nieuwe collega.Een mooie gelegenheid om hem of haar te voorzien van wat algemene informatie. Openingstijden van het kantoor bijvoorbeeld. Of waar je de koffiehoek kunt vinden. Essentiële informatie. Een bericht via Whatsapp doet ook al wonderen.

Maak ook automatisch een bericht naar de afdeling ict om een account en een laptop te regelen of administratie om de medewerker correct te onboarden. Stel ook reguliere reminders in voor de interne joboach om te vragen hoe het gaat om wellicht zelfs specifieke onderwerpen te bespreken.

Resultaat geautomatiseerd

Met deze manier van werven zorg je er in ieder geval voor dat er altijd potentiële kandidaten in je adressenbestand staan. Niet direct voor nu, maar in ieder geval voor later. Een toekomstbestendig plan. Daarnaast is het ook een stuk efficiënter werven. Je kunt direct al een aantal stappen overslaan en gericht mensen informeren. Het is een besparing in tijd en daarmee ook in geld.

Je kunt natuurlijk niet alles automatiseren. Persoonlijk contact blijft een onderdeel van het proces. Je wilt de kandidaat natuurlijk uitgebreid hebben gesproken voordat je haar of hem aan gaat nemen. En natuurlijk zorg je voor een goede introductie binnen het team waar hij of zij komt te werken.

Volg ons via linkedin:

Er zijn nog geen opmerkingen