Komt jouw webshop betrouwbaar over?

Hoe betrouwbaar komt jouw webshop over op jouw bezoekers? Heb ji al reviews, keurmerken en een goede uitstraling?
thema-cybersecurity-onlineaankopen-creditcard_foto

Vrij naar eerder gepubliceerd artikel in nieuwsbrief van de KvK.

Heb je je ooit afgevraagd hoe betrouwbaar je website of webshop overkomt op jouw bezoekers? Als een bezoeker zicht niet veilig voelt, zullen niet veel bezoekers zaken met jou willen doen. Kijk dus goed naar je website. Kom je betrouwbaar genoeg over?

Ga voor 5-sterren reviews

Check de nieuwe wetgeving voor online deals en verbeter je webwinkel. Online bezoekers zijn steeds voorzichtiger omdat oplichters zich online voordoen als eerlijke zakelijke aanbieders. Er zijn vele manieren om je webshop betrouwbaar te maken voor bezoekers.

Keurmerken

Met een keurmerk laat je je bezoekers zien dat je je houd aan wet- en regelgeving en dat je een veilig betaaloplossing biedt. Consumentenbond geeft advies “Wij raden consumenten vooral Thuiswinkel Waarborg of Webshop Keurmerk aan, omdat deze keurmerken algemene voorwaarden hanteren, die met ons zijn afgesproken. Ook zijn deze ondernemers aangesloten bij de onafhankelijke Geschillencommissie die helpt bij eventuele conflicten tussen webshop en consument. Zo’n commissie is voor veel klanten een hele geruststelling.”

Een goede webshop laat alles overzichtelijk zien en stuurt de bezoeker niet op een speurtocht naar keurmerken, reviews en betaalmogelijkheden.

Inderdaad effectiever

Misschien voeg je nu direct een keurmerk toe aan jouw webshop. Maar volgens Michiel Henneke van Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN) letten consumenten ook op andere effecten. Henneke verdiepte zich hierin. “Wij stelden bijna 4000 consumenten de vraag: waar let je op als je wilt weten of een website betrouwbaar is? Keurmerken kwamen op de derde plaats (51%), onder reviews van andere consumenten (66%) en veilige betaalmogelijkheden (60%).”

Beoordelingen

Reviews van andere consumenten zijn de meest invloedrijke factor, zo blijkt uit onderzoek van SIDN. Zorg ervoor dat beoordelingen op jouw webshop goed zichtbaar zijn, zodat jouw bezoeker snel beoordelingen van andere echte klanten kan zien. “Het scheelt een klant zelf zoeken naar reviews als je ze prominent op je site zet. Zo blijven je klanten in jouw online omgeving en wijken ze niet uit naar bijvoorbeeld Google om daar reviews te lezen”, legt Henneke uit.

Trustpilot en Klantenvertellen zijn niet echt keurmerken maar in de beleving van de bezoeker is het vergelijkbaar. Of beter nog, want alleen een beeldmerk van een betrouwbaar beoordelingsdienst geeft gasten vertrouwen.”

iDeal

Volgens Henneke is het opvallend dat de betaalmogelijkheid belangrijk is voor het vertrouwen van de klant. “Het is dus verstandig om kritisch te kijken naar je betaalmogelijkheden. Ideaal is ook een soort keurmerk geworden. Gasten weten dat iDeal ok is.

Uitstraling en domeinnaam

Als het erom gaat betrouwbaar over te komen op je online bezoekers, moet je de uitstraling (ux/ui) en de domeinnaam (url) van je webshop niet onderschatten. “Fijn als je een goed keurmerk hebt, maar als je het bijna niet kunt zien omdat het dezelfde kleur heeft als je website, heb je er weinig aan. Een goede webshop laat alles op een rijtje zien en laat de klant niet jagen op keurmerken, reviews en betaalmogelijkheden”, tipt Henneke.

Volgens SIDN wekt een domeinnaam die eindigt op.nl het meeste vertrouwen bij de Nederlandse consument. Maar in België kan het de moeite waard zijn om een .be domein te kopen.

Vertrouwen

Je wilt niet dat bezoekers vooraf afhaken omdat ze jouw webshop niet vertrouwen. De concurrentie online is vaak hevig, je moet je onderscheiden. Dus als je een mooi bedrijf hebt, laat het dan meteen aan je gasten zien. Investeer in de transparantie van je bedrijf, je plukt er de vruchten van.

Deel jouw gedachten

Er zijn nog geen opmerkingen

Ook interessant

geen berichten gevonden