Je webshop klaar voor de feestdagen!

Blog drukte Magento feestdagen

De kracht van voorbereiding

Het laatste kwartaal van het jaar staat bol van de bijzondere dagen en feestdagen. Je kunt stellen dat het vanaf Black Friday echt gaat beginnen. Deze bijzondere dag is overgewaaid uit Amerika en krijgt in Nederland ook steeds meer voet aan de grond. In Nederland maken mensen gebruik van deze dag vol kortingen om de leukste Sinterklaas- en kerstcadeaus te scoren. Met een zeer aantrekkelijke korting, natuurlijk. Merk jij dit ook al in jouw webshop?

De kanttekening die je moet maken bij de feestdagen drukte is dat er heel veel bestellingen in zeer korte tijd geplaatst worden. En in de aanloop naar Sinterklaas en kerst wordt het nog meer. Plus de nodige last minute bestellingen die ook op tijd binnen moeten zijn. Dit vraagt de nodige organisatie binnen jouw bedrijf.

De verwachting van de klant is natuurlijk dat het allemaal op tijd bij hen in huis is. Daarom moet de bestelling zo snel mogelijk aan de bezorgdiensten worden overgedragen. Hoe zorg je ervoor dat dit allemaal goed gaat komen? We hebben een aantal tips voor optimale bereikbaarheid van je webshop bij drukte. Van bezoek aan je webshop tot het leveren aan de klant.

Alles op orde

Wij geven je in dit stuk een aantal aandachtspunten. Het is zeker de moeite waard om dit naast jouw webshop te houden. Misschien is er nog iets wat aandacht nodig heeft?

De homepage

Het begint allemaal op de homepage van je bedrijf. Het oog wil ook wat, dus dat het er aantrekkelijk uit moet zien is duidelijk. De content is echter nog belangrijker. Consumenten zijn gevoelig voor mooie plaatjes, maar allergisch voor verkeerde informatie. Wanneer ze concluderen bij het afrekenen dat het voordeel niet zo groot is als geadverteerd zullen ze jouw shop verlaten. Zonder het doen van een aankoop. Zonde!

Achter de schermen

De aantrekkelijke voorkant van je webshop gaat veel mensen overtuigen een aankoop te doen. Hoe zal de rest van het proces verlopen? En dan bedoelen we of jouw back-end ingesteld is op meer bestellingen in een kortere tijd. Het scheelt al enorm als alle plug-ins allemaal up to date zijn en alle betaalmogelijkheden werken.

Daarnaast is het goed om te informeren of je server(s) de extra aanloop naar je webshop kunnen verwerken.

Verder is het belangrijk dat alles snel reageert en dat alles snel wordt ingeladen. Tussen de 2 en 4 seconden is prima tot acceptabel. Alles langer dan 5 seconden duurt te lang en zorgt ervoor dat consumenten naar de concurrent klikken.

Mobiel

Een groot deel van de consumenten shopt via hun telefoon of tablet. Dit gebeurt onderweg, tijdens het wachten in een wachtkamer of tijdens de pauze. Even snel iets bestellen is iets wat via de mobiel bij de meeste webshops eenvoudig kan.

Je verliest veel bezoekers en mogelijke klanten op het moment dat je webshop in de mobiele versie niet snel genoeg werkt. Een menu waarbij je te vaak moet klikken wordt op een mobiel al snel als ingewikkeld ervaren. Bij de concurrent zijn ze binnen 3 stappen klaar. Je verliest deze bezoeker en die komt niet snel meer terug.

Van bezoeker tot klant

Bezoekers hebben aan de hand van verlanglijstjes en wensen het winkelmandje goed gevuld. Nu is het van belang dat het gevulde winkelmandje omgezet moet worden in een bestelling. Zorg voor meerdere opties om de bestelling te betalen en genoeg opties om het te laten verzenden. Zelf verlaten wij een winkelwagen ook op het moment dat onze favoriete betaaloptie er niet tussen staat of wanneer de bezorgopties te beperkt zijn.

Consumenten bestellen vaak ook “even snel” onderweg of tijdens de lunch. Vaak zitten er producten in een winkelmandje, maar is er nog niet afgerekend. Er moet een overstap gehaald worden of de lunchpauze was toch weer korter dan gedacht. Je kunt hier maatregelen voor nemen. Stel hier een Abandoned Cart Email voor in.

Bezorgopties

Met betrekking tot bezorgen lijken de afhaalpunten de laatste tijd populairder te worden. We zijn minder thuis en de zijn ook niet altijd thuis om je pakket aan te nemen. In heel veel gebieden in Nederland zijn de afhaalpunten goed verspreid. Er is er vaak wel één in de buurt. Binnen huishoudens zijn vaak beide partners aan het werk en niet altijd thuis als de pakketbezorger aanbelt. Een afhaalpunt kan uitkomst bieden.

Ook met het oog op duurzaamheid kan een pakketpunt uitkomst bieden. De bezorgbusjes maken minder kilometers want ze hoeven niet meer van alle pakketjes alle adressen af. Heb je het idee dat er binnen jouw doelgroep milieubewuste personen zijn? Biedt dan zeker deze optie.

De drukte bij bezorgbedrijven rond feestdagen heeft al meermaals het nieuws gehaald. Consumenten houden hier tegenwoordig rekening mee en bestellen iets verder van tevoren. Dat neemt niet weg dat goede communicatie belangrijk is. Geef duidelijk aan wat jouw klant kan verwachten qua verzendtermijn, dit voorkomt een hoop teleurstellingen.

Ben jij er klaar voor?

Of weet je het toch niet helemaal zeker? Kom met ons in contact en dan gaan wij in gesprek. Mocht je willen weten waar je jouw webshop kunt optimaliseren dan kun je bij ons een quick scan aanvragen.

Vraag nu een quick scan aan van jouw webshop door te bellen naar 033 461 1196 of een e-mail te sturen naar sales@vicus.nl. Wij adviseren je graag.

Er zijn nog geen opmerkingen

Ook interessant

geen berichten gevonden