Een trage webshop

blog trage webshop

Wat zijn de gevolgen?

Geduld is een schone zaak. Toch, als het erop aankomt, hebben we het niet. Zeker met het inladen van webpagina`s lijkt het alsof niemand meer geduld heeft. Binnen een paar seconden heeft de consument besloten naar een andere website te gaan om daar de inkopen te doen. Een gemiste kans en het is zeker mogelijk dit op te lossen. Voorkomen is natuurlijk nog beter. Dit gaan wij een andere keer in een blog behandelen. Zelf vinden wij het ook niet leuk als het laden van een pagina lang moet duren. Een grote digitale ergernis. Consumenten haken af en het kan lang duren voor ze jouw site weer een kans geven. Als ze al terug komen. De laadsnelheid heeft ook gevolgen voor jouw SEO. En er zijn nog meer nadelen.

Zoekmachineoptimalisatie (SEO)

Je hebt je uiterste best gedaan om zonder al teveel advertentiekosten goed vindbaar te zijn in de zoekmachines. Onder andere Google geeft aan dat de laadtijd van een pagina een factor is die meeweegt in het bepalen van de rangschikking. Hoe sneller je pagina kan laden, hoe hoger deze gerangschikt wordt. Wat gebeurt er bij een trage webshop?

Zoekmachines hebben beperkte middelen om websites te crawlen en te indexeren. Een trage webshop zal de efficiëntie van het crawlen belemmeren. Crawlen is het proces waarbij zoekmachines als Google automatisch door het internet surfen om webpagina`s te ontdekken, beoordelen en indexeren.

Zoekmachines willen gebruikers de best mogelijke ervaring bieden wanneer ze zoekresultaten weergeven. Een trage laadtijd leidt tot een slechte gebruikerservaring, omdat gebruikers langer moeten wachten voordat ze de gewenste informatie kunnen zien. Dit kan leiden tot een hoger bouncepercentage, waarbij gebruikers de pagina verlaten zonder deze te bekijken, wat op zijn beurt de rangschikking negatief kan beïnvloeden.

Slechte gebruikerservaring

Zoals al eerder beschreven is één van de meest voor de hand liggende nadelen dat een trage webshop zal leiden tot een slechte gebruikerservaring. Gebruikers moeten langer wachten voordat ze de inhoud van de pagina kunnen zien, wat hun frustratie kan vergroten. De kans dat zij naar een andere website gaan is aanzienlijk.

De betrokkenheid van consumenten zal verminderen. Omdat het toch lang duurt zullen zij niet veel pagina`s bezoeken en daardoor ook minder tijd doorbrengen op jouw site.

Als gebruikers een slechte ervaring hebben met een trage webshop, is de kans kleiner dat ze terugkeren naar de site in de toekomst, wat de kans op herhaalbezoeken en klantloyaliteit vermindert.

De financiële gevolgen

Trage laadtijden kunnen leiden tot lagere conversieratio’s, omdat gebruikers minder geneigd zijn om acties te ondernemen, zoals aankopen doen, formulieren invullen of zich aanmelden voor nieuwsbrieven, als ze geïrriteerd raken door lange wachttijden.

Voor websites die advertenties weergeven, kan een trage laadtijd leiden tot lagere advertentie-inkomsten, omdat advertenties mogelijk minder zichtbaar zijn of minder goed worden bekeken door gebruikers.

Wat kun je doen?

Gelukkig is dit een probleem wat grotendeels opgelost kan worden. En met de juiste maatregelen en het juiste onderhoud kun je dit in de toekomst ook voorkomen.

Binnenkort komt er een blog met tips om jouw webshop op volle snelheid te laten presteren!

Er zijn nog geen opmerkingen

Ook interessant

geen berichten gevonden