Samenwerking tussen organisaties is moeilijk: Samenwerking tussen concurrenten, ook wel coopetitie genoemd, is nog moeilijker; het gaat hier om een bijna schizofrene relatie. Zo is er sprake van concurrentie, waarbij één of meerdere partijen met elkaar concurreren om een zo groot mogelijk deel van de taart te bemachtigen. Tegelijkertijd werken de partijen ook samen, waarbij het doel is om de gehele taart te vergroten.
Coopetitie loopt vaak verkeerd af. Voor samenwerking is immers een bepaalde mate van vertrouwen nodig en die is over het algemeen niet zo hoog tussen organisaties die concurrenten zijn van elkaar. Ook is bij samenwerking vaak kennisdeling gemoeid. Organisaties zijn meestal niet geneigd hun innovatieve kennis te delen met een concurrerende organisatie.
Om de een of andere reden lukt het bedrijven in de Open Source wereld wél om de samenwerking goed vorm te geven. Denk bijvoorbeeld aan Open Source communities als Apache, Eclips en OpenOffice.org, waarin bedrijven als IBM en Sun samenwerken aan het verbeteren van de software. De bedrijven zijn echter ook elkaars concurrenten: ze verkopen eigen diensten en specifieke toepassingen voor dezelfde software.
Mijn eigen ervaring is dat je in relatie tot een andere organisatie ook heel goed in sommige situaties een concurrent kunt zijn, terwijl je in andere situaties elkaar de koek gunt. Als je deelt kun je ook vermenigvuldigen; dat houdt ik altijd maar in het achterhoofd.
Recente berichten
- Bestelling komt retour? Dit kun je doen! 18 oktober 2024
- De bestelknop in jouw webshop 8 oktober 2024
- Maximaliseer je Magento 2 webshop: De kracht van software koppelingen 3 september 2024