Elke It-manager implementeert meer crm met open source

Als it-manager kunt u meer voor uw organisatie betekenen dan u denkt. De verkopen en winsten staan onder druk, dus veel directies moeten de winsten halen uit kostenreductie en optimalisatie van bedrijfsprocessen. Klanten moeten daarentegen harder gebonden worden. De sales en serviceafdeling moet dus beter zijn best doen om klanten te overtuigen dat ze goed zitten.

Met crm-onderwerpen als salesforce automation, marketing automation en verbeteren van klantenservice kunt u mede zorgen dat de positie van uw organisatie in de markt worden versterkt en de winst wordt verbeterd.

Veel organisaties hebben inmiddels ontdekt dat het implementeren van crm prima kan met opensource software. Er bestaan echter nog steeds organisaties die maandelijks stevige, en steeds weer terugkerende vaste kosten betalen per gebruiker voor een crm-SaaS of commerciële crm-licentie.

Met een crm-systeem op basis van opensource heeft uw organisatie een financiële verplichting gedurende een kortere periode. De initiële kosten zijn overzichtelijk en kunnen worden uitgegeven op het moment dat er geld in kas zit. Voor uitbreidingen of verdere procesoptimalisatie besluit u per geval op basis van de voorliggende businesscase. Het op deze manier voor korte termijnen kunnen besluiten over investeringen is prettig in deze economische tijden. Kosten per gebruiker zijn meestal niet van toepassing, het op-(en af)schalen kost dan geen enkele moeite en behoeft geen zware investeringsbeslissing.

Het kan zijn dat inkoop- of senior management de afwijkende budgetregels niet altijd begrijpt. De budgetpost licenties is nihil. De post support kan daarentegen hoger zijn. De gratis support waar men uit het verleden aan gewend is is beperkt. Bij veel commerciële crm-software wordt de ‘gratis’ geleverde support immers betaald uit een deel van de licentiekosten. Dat is bij goed rekenen in een 1e jaar nog wel acceptabel, maar daarna betaal je meestal teveel ‘licentie’ kosten omdat je steeds minder gebruik maakt van de crm-helpdesk. Op lange termijn is opensource voor veel bedrijven dan ook goedkoper.

CRM implementeren doe je niet zomaar. Het is een manier van denken en werken. Dat heeft op zich niet zoveel te maken met de licentievorm van de software. Echter als je bespaart op de crm-softwarelicentiekosten houdt je meer budget over om de bedrijfsspecifieke commerciële- en klantenserviceprocessen goed in kaart te brengen en vervolgens optimaal binnen de crm-software te implementeren.

Opensource-crm geeft daarnaast veel vrijheden. Met name de vrijheid om de software aan te passen aan een eventueel wijzigende koers maakt uw organisatie extra wendbaar. Bestaande software voor klantprocessen aanpassen in een lopende organisatie is meestal aantoonbaar goedkoper dan alle bestaande klantgerichte bedrijfsprocessen aanpassen aan de nieuwe software. Nieuwe software betekent immers ook alle gebruikers opnieuw trainen en eventuele dure koppelingen met front- en backoffice programmatuur opnieuw realiseren.

Door meer crm onderdelen op een goede manier te implementeren kan uw organisatie efficiënter werken. Als u kiest voor een open source crm dan kunt u meer budget inzetten voor een stabiele integratie en goede implementatiebegeleiding. En met goede begeleiding maakt u effectiever gebruik van de beschikbare mogelijkheden om te meten, te sturen en te automatiseren. Daardoor werkt uw organisatie efficiënter, behoudt klanten, spaart kosten en kan dus winstgevender opereren.

Meer lezen? Schrijf je in op de e-mailberichten van Vicus!



Gerelateerde berichten

About Luuk Roovers

Luuk is oprichter en directeur marketing en verkoop bij Vicus en het brein achter het VOSBA integratie framework en de WebVisitAnalyser. Sinds juni 2009 is Luuk Roovers als expert betrokken bij het blad Computable voor de topics Open Source en Internet.
Publicaties en interviews Bookmark de permalink