België, en dan voornamelijk het Vlaamse deel, lijkt bijzonder veel op Nederland maar de e-commerce in België legt het op sommige delen wel af tegen ons land. Veel Nederlandse shops halen daarom een mooi deel van hun omzet uit bestellingen over de grens. Verkoopt u al aan onze zuiderburen?
Vlaamse webshop is interessant als de marge goed is
Als de webwinkel goed loopt in Nederland is er bijna geen enkele reden om niet ook aan Vlaamse webshoppers te verkopen, met één grote uitzondering. Het moet marge-technisch wel mogelijk zijn. Op een Vlaamse aankoop verdient de Nederlandse ondernemer gemiddeld gezien net wat minder. Om te beginnen is de afstand groter en zijn de kosten grofweg anderhalf keer zo hoog om daar pakketjes goed afgeleverd te krijgen.
Betalen met Mister Cash, SOFORT of PayPal
Verder maken Belgen geen gebruik van het in Nederland immens populaire iDEAL. U zult dus alternatieve betaaloplossingen moeten aanbieden die gemiddeld gezien vaak net wel wat meer kosten. Zo worden bij betaaloplossingen als Mister Cash, SOFORT of PayPal naast een vaste kostendeel ook een klein omzetpercentage in rekening gebracht waarmee deze, afhankelijk van het af te rekenen bedrag, merkbaar duurder kunnen uitvallen dan een iDEAL-transactie. Daarnaast kan het nog best een toer zijn om ook vindbaar te worden in de Belgische variant van Google.
In 2014 shopte ruim de helft van de Belgen online!
Maar tegenover de nadelen staan zeker ook voldoende voordelen om het land juist wel optimaal te gaan benutten met een Vlaamse webshop. E-commerce is in Vlaanderen nog volop in opkomst en verschillende niches zijn er nog altijd onbenut. Met minder concurrenten zijn er soms nog mooie marketingkansen en ook het potentieel is in België ruim voldoende want in 2014 stopte 54,2% van de Belgen al online. In België is het nog altijd dat mannen meer online bestellen dan vrouwen, hoewel het verschil sinds drie jaar wel minder schijnt te worden. Was de verhouding in 2012 nog 48,8% tegenover 41,5%, vorig jaar was dat 56,7% tegenover 51,8%.
Bijna volwassen e-commercemarkt voor consumenten
België groeit dus snel naar een volwassen e-commercemarkt toe al hebben we het dan wel over de consumentenmarkt. Zakelijk gezien loopt België wel nog wat achter. Het aandeel ondernemingen dat zelf doet aan online aankopen is 32,2% terwijl het Europees gemiddelde 37,5% bedraagt. Een verschil dat mogelijk te verklaren is door het feit dat Belgische ondernemers sneller geneigd zijn om op zoek te gaan naar een goede referentie. In Nederland vertrouwen we al snel op de resultaten die Google ons voorschotelt. Als de webwinkel er dan ook nog gelikt uitziet is ons vertrouwen al snel groot genoeg om ook tot een aankoop over te gaan. In België willen mensen graag via-via geattendeerd worden.
Zoek passende ambassadeur voor uw Vlaamse webshop
Ambassadeurs zijn bij onze zuiderburen dus zeker een aanrader! Kent u een goede blogger of Belgische bekendheid die u kunt gebruiken in uw reclame-uitingen? Of kunt u zelfs met een fysieke Belgische speler samenwerken? Dan kan dit zeker helpen in het vertrouwen dat de webwinkel uitstraalt.
Ondanks dat de uitstraling naar verhouding minder belangrijk is in België dan het is voor het eigen land staat het ook in België natuurlijk niet in de weg. Het best is natuurlijk een lokaal gezicht. Zo wilt u de Belg wellicht wat formeler toespreken, wilt u daar inspelen op het lokaal sterke uitverkoopseizoen dat ook wel Solden wordt genoemd en wilt u Belgische betaalwijzen, reviews of keurmerken tonen. Vicus kan u helpen bij het verzorgen van een Belgische domeinnaam en lokale aanwezigheid waarbij de huidige database met Nederlandse bestanden natuurlijk wel kan worden ingezet om tijd en geld te besparen.
Vicus bouwde haar eerste Vlaamse webshop al in 2009. Wij hebben dus al de nodige ervaring opgedaan.
Recente berichten
- Maximaliseer je Magento 2 webshop: De kracht van software koppelingen 3 september 2024
- Vtiger CRM integraties: de spin in een heel uitgebreid web 27 augustus 2024
- Schaalbaarheid binnen Magento 2: wat is dat? 23 juli 2024