Zoekmachinemarketing: de SEA kant

Zoekmachinemarketing

Zoekmachinemarketing is een begrip dat al enige tijd bestaat, maar pas de laatste jaren sterk in populariteit toeneemt. Dit begrip kan worden opgesplitst in Zoekmachine optimalisatie (Search Engine Optimalisation, SEO) en zoekmachine adverteren (Search Engine Advertising, SEA). De focus van deze blog zal liggen op de SEA-kant van zoekmachinemarketing.

Search Engine Advertising is in principe het inkopen van advertentieruimte. Search Engine Advertising kan via één of beide advertentienetwerken van Google. Deze advertentienetwerken worden ook wel het ‘zoeknetwerk’ en het ‘display netwerk’ genoemd. Het gekozen campagnetype bepaalt in welk netwerk uw advertenties worden weergeven.

Zoeknetwerk

Wanneer er gekozen wordt om te adverteren in het zoeknetwerk van Google worden de advertenties voornamelijk boven en naast de natuurlijke zoekresultaten in Google weergeven. Er kan ook gekozen worden voor advertentieweergaves op Google-sites zoals Shopping en Maps.

De advertentieruimte wordt ingekocht door te bieden op zoekwoorden, hierbij wordt er afgerekend per click. De zoekwoorden kunnen zelf gekozen worden en zijn afhankelijk van de woorden waarop je zelf gevonden wil worden binnen Google.

Voor diegene die aan het zoeken is binnen Google zijn de advertenties meestal zeer relevant. De advertenties zijn namelijk afgestemd op de zoekwoorden waarop men gevonden wil worden. Een goed ingestelde campagne leidt veelal tot een hoger aantal bezoekers op uw website.

Positie binnen het advertentienetwerk

Binnen de advertentieruimtes zijn er ook verschillende posities te behalen. De hoogte van de positie wordt bepaald op basis van de volgende vijf punten:

  1. Bid (bod in euro’s per zoekwoord)
  2. Expected clickthrough rate (verwachte hoeveelheid mensen die doorklikken)
  3. Landing page experience (kwaliteit van de landingspagina)
  4. Ad relevantie (relevante woorden)
  5. Ad formats (aanvullende informatie zoals telefoonnummer)

Display netwerk

Wanneer er gekozen wordt om te adverteren in het displaynetwerk van Google worden de advertenties weergeven op sites zoals Youtube, Gmail, Google Finance. Ook kunnen de advertenties worden weergeven op partnersites en applicaties waarop AdWords-advertenties weergeven worden. De plaatsing van een bepaalde advertentie kan op meerdere manieren plaatsvinden:

Gebruikers bereiken met zoekwoorden

Met behulp van context targeting worden advertenties geplaatst op relevante websites middels de gebruikte zoekwoorden. Websites worden geanalyseerd op onderwerp en thema waarna ze vergeleken worden met de gekozen zoekwoorden. Op basis hiervan wordt bepaald of een advertentie wel of niet op de desbetreffende website geplaatst wordt.

Gebruikers bereiken via specifieke websites

Met plaatsing targeting kunt u zelf kiezen op welke webpagina, game, applicatie of online video’s uw advertentie weergeven wordt. U kunt ook voorkomen dat uw advertentie op bepaalde websites wordt weergeven.

Gebruikers bereiken die al geïnteresseerd zijn

Middels remarketing kunnen advertenties worden weergeven aan gebruikers die uw website al eerder hebben bezocht.

Onderscheid je van concurrenten met SEA

Binnen de dynamische online wereld wordt het steeds moeilijker om onderscheidend binnen een zoekmachine te zijn ten opzichte van de concurrentie. Met behulp van SEA kan een advertentie worden weergeven aan mensen die waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in uw producten en/of services, hierbij worden mensen met andere interesses eruit gefilterd. Dit is mogelijk via apparaten zoals een desktop, laptop, tablet of smartphone.

Het plaatsen van een advertentie levert meetbare data op bijvoorbeeld in de vorm van een doorverwijzing naar de website, contactopname of een product aanschaf. Met behulp van deze data kunt u zien welke campagnes aanslaan en wat ze uiteindelijk opleveren. Succesvolle campagnes kunnen verder worden uitgebouwd en minder succesvolle campagnes kunnen aangepast of afgestoten worden.

Google is de meest populaire zoekmachine

Met een marktaandeel van 63% is Google ‘s werelds meest populaire zoekmachine, Bing en Yahoo volgen Google. In Nederland en Europa staat Google met ruim 92% bovenaan.

Al deze zoekmachines bieden een programma aan waar je advertenties kan plaatsen. Voor Google is dit Adwords. Met Adwords kun je adverteren binnen de zoekresultaten van Google. Bing (zoekmachine van Microsoft) en Yahoo hebben gezamenlijk een advertentieprogramma genaamd Bing Ads. Met Bing ads bereik je internetgebruikers die Google niet gebruiken. Door het gebruikersvolume is de concurrentie bij Bing Ads lager dan bij Google.

Voor- en nadelen van SEA

Voordelen van SEA

  • Controle over je budget: Je betaalt alleen voor je advertenties als er ook daadwerkelijk op wordt geklikt. Je kan ook aangeven hoeveel budget je beschikbaar wilt stellen voor je campagnes. Zo heb je totale controle over het te besteden budget.
  • Direct resultaat: Op het moment dat je een advertentiecampagne opzet en activeert dan staan deze binnen een minuut online. Wanneer de advertentie online in de zoekmachine is kan er meteen op worden geklikt.
  • Gericht adverteren: Met SEA geef je precies aan op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden. Hierdoor is de kans op een relevante bezoeker groot.
  • Meetbare resultaten: Wanneer je SEA inzet zijn de resultaten direct meetbaar. Met behulp van Google AdWords en Analytics kun je rapporten uitdraaien. Zo heb je bijvoorbeeld inzicht in de websitebezoeken die via een advertentiecampagne binnen zijn gekomen.

Nadelen van SEA

  • Concurrenten: Wanneer je concurrenten ook werken met SEA moet je steeds meer geld stoppen in jouw campagnes om bovenin te komen.
  • Geen garantie: Er is geen garantie dat clicks op jouw campagne ook daadwerkelijk sales worden.
  • Accidentele clicks: Het is mogelijk dat een internetgebruiker per ongeluk op jouw advertentie klikt, maar toch moet je daarvoor betalen.

Kostenmodel van SEA

CPC (Cost Per Click)

Bij Cost Per Click wordt er een bedrag afgesproken per click. Een advertentie kan 500 weergaven hebben en 100 clicks, je zult in een dergelijke situatie dus alleen betalen voor de 100 clicks. Soms wordt Cost Per Click als Pay Per Click (PPC) aangeduid.

CPA (Cost Per Acquisition)

Bij Cost Per Acquisition of Cost Per Action betaal je per conversie. De adverteerder betaalt dus voor de daadwerkelijke opbrengsten van een marketing campagne.

CPM (Cost Per Mille)

Bij Cost Per Mille wordt er betaald per 1000 advertentieweergaves. CPM Advertenties kunnen uit tekst of afbeeldingen bestaan.

SEA kostenberekening

Berekening van SEA kosten

Deel jouw gedachten

Er zijn nog geen opmerkingen

Ook interessant

geen berichten gevonden