Commercieel Licentiemodel leidt tot perverse klantrelatie

Software slijt niet. Wil je bedrijven dus een nieuwe licentie verkopen, dan moet je de ondersteuning op je product stopzetten. Nieuwe functionaliteit is alleen maar een excuus om een nieuwe versie uit te brengen. Dat zegt de ceo van opensourcesoftwareleverancier Red Hat.

Volgens Red Hat ceo Jim Whitehurst leidt het businessmodel van bedrijven die software verkopen op basis van een licentiemodel tot een ‘perverse’ klantrelatie. Whitehurst: “Software slijt niet. Hoe krijg je je klant dan zo gek om opnieuw een licentie te nemen? Je stopt de ondersteuning op je product. Zo dwing je klanten up te graden. Nieuwe functionaliteit is het excuus, terwijl uit onderzoek blijkt dat negentig procent van de programmafuncties niet wordt gebruikt. Ondertussen wordt software alleen maar omvangrijker.”

Kredietcrisis

De Red Hat-ceo betoogde al eerder dat de kredietcrisis goed is voor leveranciers van opensourcesoftware. Whitehurst herhaalde deze boodschap woensdagmiddag nog eens tijdens een bezoek aan Amsterdam: “De .com-crisis was voor Red Hat de start van een bloeiperiode. Veel bedrijven besloten toen, gedwongen door de economische crisis, te migreren van Unix naar Linux. Nu zien we opnieuw groei. Dat komt niet alleen omdat bedrijven overstappen van WebSphere op JBoss, maar ook omdat ze Windows inruilen voor Linux. Tijden zoals deze zijn goed voor ons.”

Vicus zoekt personeel

Ook Vicus merkt het. Steeds meer klanten kiezen voor Open Source software. Daarom groeien wij ondanks (of juist dankzij) de kredietcrisis! Kijk naar onze lijst met vacatures of kom eens praten als je een spannende baan in een snel groeiend ICT bedrijf zoekt!