Leuk, een kortingscode, maar wat zijn de gevolgen?

“Zo’n kortingscode, dat vinden we wel leuk nu de feestdagen eraan komen. Kunnen jullie dat regelen?” Het is een verzoek dat we elk jaar rond deze tijd weer een aantal keer binnenkrijgen. Klanten zien de codevakjes bij andere webshops en denken al snel dat het balkje ook wel even op hun eigen site kan worden toegevoegd. Bij Vicus slaan we niet meteen aan het bouwen, we gaan eerst alle mogelijke gevolgen van die kortingscode na.
Op het eerste gezicht lijkt de kortingscode voor alle partijen leuk. Klanten krijgen een extraatje en bestellen daardoor meer. Die extra korting kun je makkelijk geven, want door de grote partijen die je hebt ingekocht in verband met de feestdagendrukte, heb je zelf ook een mooier prijsje betaald dan normaal. Toch komt er veel meer kijken bij zo’n invulveldje. Natuurlijk hebben onze programmeurs die binnen een handomdraai in je Magento webshop gebouwd, daar gaat het niet om. Het is juist onze taak om klanten te wijzen op wat die kortingscode op lange termijn betekent.

Administratieve gevolgen

Op de website zullen je bezoekers alleen een extra veldje zien tijdens het afrekenen, maar jij zult te maken krijgen met veel meer veranderingen. Denk bijvoorbeeld aan wat de code voor administratieve gevolgen met zich meebrengt. Het implementeren van het kortingscode veld is niet alleen zaak voor de programmeur. De boekhouding komt er bijvoorbeeld ook bij kijken, want hoe wordt de gereserveerde korting verwerkt in de administratie? En denk ook aan de marketing (hoe lang blijft de code geldig?) en distributie (kunnen de extra bestellingen verwerkt worden?).

Imago en klanttevredenheid

Dan hebben we het nog alleen maar gehad over de administratieve processen die komen kijken bij de code. Het hebben van een kortingscode-invulveld kan – onbedoeld – ook effect hebben op het imago van je shop (“waarom krijg ik nu korting? Heb ik de vorige keer teveel betaald?”) en de klanttevredenheid (“er zijn blijkbaar kortingscodes, waarom heb ik er geen één gekregen?”). Vicus neemt alle stappen met de klant door zodat de juiste beslissing kan worden gemaakt:

wegen de voor- en nadelen tegen elkaar op?

Alles op een rij

Nu is het niet zo dat wij niet van kortingscodes houden. Integendeel. Vollere winkelmandjes, gelukkige klanten, meer verkeer op je site: een goede actie kan juist leuke gevolgen met zich meebrengen. Maar maak alleen geen overhaaste beslissingen en zorg dat je van te voren goed geïnformeerd bent!

Deel jouw gedachten

No Comments

Ook interessant

geen berichten gevonden