Leuk, een kortingscode. Toch?

Op het eerste gezicht lijkt de kortingscode voor alle partijen leuk. Klanten krijgen een extraatje en bestellen daardoor meer. Maar hoe leuk is zo'n kortingscode?
kortingscodes_image_1024x768

“Zo’n kortingscode, dat vinden we wel leuk nu de feestdagen eraan komen. Kunnen jullie dat regelen?” Het is een verzoek dat we elk jaar rond deze tijd weer een aantal keer binnenkrijgen. Klanten zien de codevakjes bij andere webshops en denken al snel dat het balkje ook wel even op hun eigen webshop kan worden toegevoegd. Bij Vicus slaan we niet meteen aan het bouwen, we gaan eerst alle mogelijke gevolgen van die kortingscode na.


Op het eerste gezicht lijkt de kortingscode voor alle partijen leuk. Klanten krijgen een extraatje en bestellen daardoor meer. Die extra korting kun je makkelijk geven, want door de grote partijen die je hebt ingekocht in verband met de feestdagendrukte, heb je zelf ook een mooier prijsje betaald dan normaal. Toch komt er veel meer kijken bij zo’n invulveldje. Natuurlijk hebben onze programmeurs die binnen een handomdraai in je Magento-webshop gebouwd, daar gaat het niet om. Het is juist onze taak om klanten te wijzen op wat die kortingscode op lange termijn betekent.

Administratieve gevolgen

Op de website zien je bezoekers alleen een extra veldje tijdens het afrekenen, maar jij krijgt te maken met veel meer veranderingen. Denk bijvoorbeeld aan wat de code voor administratieve gevolgen met zich meebrengt. Het implementeren van het kortingscode-veld is niet alleen zaak voor de programmeur. De boekhouding komt er bijvoorbeeld ook bij kijken. Want hoe wordt de gereserveerde korting verwerkt in de administratie? En denk ook aan de marketing. Want hoe lang blijft de code geldig? Laten we distributie niet vergeten. Want kunnen we die de extra bestellingen wel verwerken?

Imago en klanttevredenheid

Dan hebben we het nog alleen maar gehad over de administratieve processen die komen kijken bij de code. Het hebben van een kortingscode-invulveld kan, onbedoeld, ook effect hebben op het imago van je webshop (“waarom krijg ik nu korting? Heb ik de vorige keer teveel betaald?”) en de klanttevredenheid (“er zijn blijkbaar kortingscodes, waarom heb ik er geen één gekregen?”).

Alles op een rij

Nu is het niet zo dat wij niet van kortingscodes houden. Integendeel. Vollere winkelmandjes. Gelukkige klanten. Meer verkeer op je website. Een goed opgezette actie kan juist leuke gevolgen met zich meebrengen.

Maar maak geen overhaaste beslissingen en zorg dat je van te voren goed geïnformeerd bent wat de gevolgen voor jou zijn. Vicus neemt alle stappen met de klant door zodat de juiste beslissing kan worden gemaakt.

Deel jouw gedachten

Er zijn nog geen opmerkingen

Meest recente berichten

Ook interessant

geen berichten gevonden