Ervaringen op de Webwinkel vakdagen

Vicus stond samen met Modis op de beurs waar wij het unieke concept kassa met een webwinkel presenteerde.

Retail en een webshop: de beste combinatie

Veel retailers en retailketens worstelen met de vraag hoe fysieke winkels en een webshop naast elkaar ingezet kunnen worden. Ze kunnen niet alleen naast elkaar ingezet kunnen worden maar elkaar zelfs versterken. Bij retailketens bestaan hierbij veel vragen. Vicus en Modis hebben deze vragen grotendeels opgelost door samen te werken en een geintegreerde oplossing aan te bieden.

  • Zen Cart
  • Kassa met Webshop oplossing

Nieuwe webwinkelconcepten

Naast steeds meer gebruik maklen van affiliate marketing en sociale marketing bieden de huidige technieken steeds makkelijker toegang tot andere nieuwe concepten.

  • Met het Multi shop concept worden er doelgroep gerichte websites aangeboden die vervolgens aansluiten op één centrale database en logistieke organisatie.
  • Met het shop-in-de-shop of shop-in-de-site concept biedt een internetondernemer een verkoopkanaal inclusief logistiek conccept aan aan eigenaren van websites. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een groothandel in dieren benodigdheden doe voor de lokale winkelier de gehele webwinkel beheert onder naam en huisstijl van de lokale winkelier.

Voorbeelden uit de Vicus stal

  • stanley en livingstone met onder andere een separate reisboekensite, wereldbollen winkel
  • mijnclubshop.nl die shop in de shop aanbiedt voor sportverenigingen

België goes e-commerce

Payment provider Ogone publiceerde onlangs cijfers over 2008 wat betreft de Belgische e-commerce markt. Daaruit blijkt dat deze in 2008 sterk gegroeid is ten opzichte van 2007:

  • Het aantal transacties steeg met 42%
  • Het totaalbedrag van de webwinkel verkopen steeg met 28%
  • Per maand komen er 80 nieuwe webwinkels bij

Ook Vicus is steeds actiever in België. Recent heeft ook de Vlaamse vereniging Scouts en Gidsen voor Vicus gekozen voor het inrichten van haar nieuwe e-commerce platform (Zen Cart met koppeling naar het Navision ERP systeem). Deze vereniging heeft 75.000 leden en inmiddels 7 fysieke winkels, verspreid over het vlaamse land (o.a. Aalst, Borgerhout, Hasselt, Hasselt).

  • Zen Cart ecommerce platform
  • Ogone

Webwinkel trends Socialer, Rijker, Persoonlijker en Mobieler

We zien steeds maar weer innovaties en nieuwe technieken, zoals Twitter, widgets en de opkomst van social commerce, social media, social news en mobiel.

  • Trend 1: Socialer - Het is de kunst om in de webwinkel om niet alleen gebruik te maken van het (modiele) netwerk van de consument, maar ook de sociale omgeving van de consument steeds meer te integreren in et beïnvloedings proces.
  • Trend 2: Rijker - Video content is onmiskenbaar in opkomst. Consumenten lezen steeds minder en jongeren kunnen zich moeilijk voor langere tijd op een ding concentreren. Beeld en video zijn geschikte media om de utra korte aandachtscurve van de consument optimaal te benutten.
  • Trend 3: Persoonlijker - Met inzet van nieuwe, online technieken zijn we in staat de consument meer en meer persoonlijk te bedienen. Denk hierbij niet alleen aan nieuwdsbrieven (bv PHPList) en rss feeds maar ook aan gerichte informatie op basis van profielen en aanbieden van online helpdesk, agents en spraaktoepassingen.
  • Trend 4: Mobieler - met de inzet van nog meer SMS diensten en blue tooth in combinatie met sociale netwerken kan optimaal narrow markering worden toegepast waardoor de verkooptransacties via steeds meer kanalen (multi channel) kunnen worden afgehandeld.

Voorbeelden:

  • Uitgeverij Coutinho heeft in haar nieuwe website een onderverdeling in drie verschillende dooelgroepen. Niet alleen ziet men een andere vormgeving, maar ook wordt men op de hele website doelgericht (a.d.h.v. eerder opgegeven profiel) geinformeerd.
  • Dean-Deluca organiseerde een modellen wedstrijd via het sociale netwerk Hyves. Dit resulteerde in een enorme groei in het bezoek aan de website en daarmee dus een versterking van het merk in zeer korte tijd.

Van zolderkamer tot miljoenenbusiness

Hoe kan het toch dat de grote organisaties als Philips, Bijenkorf, Gamma en Mediamarkt niet zo heel erg succesvol zijn op internet? En waarom zijn die  nieuwkomers zoals Marktplaats, Hyves, Startpagina, Google, Amazon, Cool Blue (mp3shop), Kleertjes.com en Naaipatronen.nl wel succesvol?

De online markt is continu in bewging. Om succesvol internet ondernemer te worden moet u op een aantal zaken letten. Uw webwinkel zal daarbij steedss maar weer moeten blijven voldoen aan de verwachtingen van uw potentiële en bestaande klanten. Hoe behoudt u dit verworven succes en hoe bouwt u deze uit?

Trends in betalen

67% van de consumenten geeft aan achteraf te willen betalen, voor de webwinkelier vergroot deze betaaloplossing de kans op non-betaling aanzienlijk. Hoe kunnen we dit oplossen en een transactie zonder risico voor beide partijen creëren?


Lees meer over: Webshop(s)


Ga terug

Reacties

Reactie toevoegen

Heb je een toevoeging, een vraag of een interessante link? Vertel het ons, vinden wij leuk.

Wat is de som van 1 en 3?