Internetgebruik detailhandel groeit gestaag

Van de ondernemers met een elektronisch klantenbestand, houdt tweederde mobiele nummers bij. Slechts een enkeling verstuurt sms-berichten. Van alle branches versturen ondernemers in de consumentenelektronica de meeste sms-berichten.  

Zestig procent heeft een eigen website

Ruim zestig procent van de ondernemers in de gevestigde detailhandel heeft een eigen website; in 2006 was dit nog 52 procent. Blijkbaar is internet een belangrijk medium om gevonden te worden, net als de Gouden Gids. Opvallend is dat het vooral woon- en verlichtingsbranches zijn die een website hebben. Hun aantal komt op 86 procent. De ambulante handel en rijdende winkels doen relatief weinig aan websites.

Informatie, klantenservice en verkopen

Ondernemers gebruiken hun website in de eerste plaats voor het geven van informatie, gevolgd door het verlenen van klantenservice en online verkopen. Ook hier weer grote onderlinge verschillen tussen de branches. Zo verleent bijna de helft van de supermarkten klantenservice via hun website, terwijl dit bij doe-het-zelfbedrijven nog geen 20 procent is. Ruim de helft van de videotheken, boekhandels, cd-winkels en kantoorvakhandels biedt op de website de mogelijkheid te kopen, van de supermarkten slechts acht procent.

Ondernemers hebben voor hun website steeds vaker een eigen domeinnaam. In 2006 had nog 44 procent van de ondernemers in de gevestigde detailhandel een eigen domeinnaam, in 2008 is dit gestegen naar 58 procent. Vooral woon- en verlichtingszaken hebben vaak een eigen domeinnaam, veelal met e-mailadres. Supermarkten, food-speciaalzaken en winkels in genotsmiddelen hebben het minst vaak een eigen domeinnaam.

Wilt u meters maken?

Neem contact op met één van de adviseurs van Vicus; wij helpen u graag verder om uw aanwezigheid op internet te realiseren of te verbeteren.

Lees meer over: Detailhandel


Ga terug

Reactie toevoegen

Heb je een toevoeging, een vraag of een interessante link? Vertel het ons, vinden wij leuk.

Tel 8 en 2 bij elkaar op.