Ecommerce logistiek op de Webwinkel Vakdagen 2012 #WWVD12

Ecommerce logistiek is als onderdeel van het bedrijfsproces nog altijd een sluitpost bij veel webwinkeliers. Terwijl voor klanten veilige en betrouwbare levering inmiddels een groter struikelblok voor e-commerce lijkt te worden dan de zorg over betaling.

Inspirerende ecommerce logistiek

Op het logistieke vlak vallen mij met name de ontwikkelingen op die mij plezieren. Voor wie het niet weet. In een ver verleden ben ik ooit nog eens opgeleid als logisticus (inkoop, logistiek).

Vandaag, de eerste dag van de Webwinkel Vakdagen 2012, was het voor mij een inspirerende dag die ik met name in het thema logistiek heb doorgebracht. Veel nieuwe boeiende contacten en veel bekende gezichten.

Discussies over logistiek in ecommerce

Het verbaast mij al jaren dat afnemers nog steeds nauwelijks hun leveringen mogen ontvangen op het moment dat ze dat zelf willen en daarnaast dat de organisatie van retouren binnen ecommerce nog niet echt op orde is. Hier moet natuurlijk een onderscheid worden gemaakt tussen de zakelijke en particuliere afnemers, hoewel dat verschil in online voor een groot deel minder groot is dan het lijkt.

Vandaag heb ik een aantal mooie discussies mogen voeren over:

  • (inkoop)ordermanagement voor ecommerce bedrijven;
  • hoe om te gaan met backorders bij online verkopen
  • samenvoegen van inkooporders en verdelen over leveranciers
  • opstarten van leveringen en deelleveringen op het moment dat inkomende goederen bij een ecommerce bedrijf worden ingeslagen.
  • is tijdvaklevering van online aankopen wel de oplossing voor de consument?
  • waarom willen we per se de RMA (retour) procedures zo formaliseren.

Ecommerce logistieke thema’s

Wat worden dan de ecommerce logistieke thema’s voor 2012? Als ik de diverse gesprekken zo op een rijtje zet dan zullen de belangrijkste ontwikkelingen liggen in de zogenaamde tijdvakbelevering en het organiseren van het retourenproces.

Tijdvakbelevering na online verkopen

Het is lastig dat bedrijven en consumenten niet preciezer kunnen aangeven wanneer een bezorger langs komt. Bij tijdvakbelevering kan de klant aangeven wanneer hij een pakje wenst te ontvangen (bijvoorbeeld tussen 9 en 12).

Retourlogistiek

Webwinkeliers, maar ook de klanten willen geen zorgen hebben over retouren. Het retourproces moet dus op orde zijn. En een positieve insteek met als emotioneel uitgangspunt dat ook de klant het vervelend vind dat hij iets terug moet sturen (hij moet er immers moeite voor doen).
Dat betekend dat er een positieve beleving moet zijn bij de klant en zo weinig mogelijk werk voor de webwinkelier. Het lijkt een contradictie, maar gelukkig kunnen we veel van het werk automatiseren.

Ik ben benieuwd wat jij er van vind!

Meer lezen? Schrijf je in op de e-mailberichten van Vicus!



Gerelateerde berichten

About Luuk Roovers

Luuk is oprichter en directeur marketing en verkoop bij Vicus en het brein achter het VOSBA integratie framework, de WebVisitAnalyser en het prijswinnende JourneyFunnel Model. Sinds juni 2009 is Luuk Roovers als expert betrokken bij het blad Computable voor de topics Open Source en Internet.
E-commerce Ordermanagement Bookmark de permalink