Volgens Gartner met Open Source 35% besparen op e-commerce

Hoewel de IT budgetten overal ter wereld tussen de 5 en 25 procent dalen moeten de e-commerce organisaties juist investeren om de beleving van de gebruikers beter en mooier te maken.

Analysten van gartner adviseren om interne kosten te besparen voor basis e-commerce functies.

E-commerce teams moeten momenteel meer bereiken met minder inspanning, ze moeten dus hun inspanningen richten op het slimmer utivoeren van hun plannen, aldus Gartner.

Een belangrijke reden hiervoor is dat sites zoals Hyves, YouTube, Amazon, eBay, Flickr and Facebook steeds maar weer nieuwe feautures introduceren en de online beleving steeds verder verbeteren. De verwachting van internetbezoekers wordt daardoor steeds hoger volgens Gene Alvarez, Gartner’s vice president van de afdeling e-commerce and CRM research.

E-commerce bedrijven doen er daarom verstandig aan om zoveel mogelijk gebruik te maken van off-the-shelf open source (of commerciële) software als vervanging voor de huidige trend om maatwerkoplossingen te bouwen en kunnen hiermee als snel tot 35 procent van de voortgaande onderhoud- en licentiekosten bespraren adviseerde Gartner in haar rapport “Cost Cutting in E-Commerce, 2009”.

Het rapport vermelde diverse tips voor managers die leiding geven aan e-commerce ontwikkelingen.

  • IT afdelingen moeten niet investeren in het maken van eigen maatwerk oplossingen voor basis e-commerce functies, omdat deze veel goedkoper kunnen worden geïmplementeerd middels standaard “off the shelf” (commercieel of Open Source) software.
  • Bij Rich Internet Applications (RIAs), moet het maatwerk worden beperkt tot die toepassingen die leiden tot hoge sales conversie.
  • Beter aansluiten bij bestaande community websites dan zelf proberen een eigen community op te bouwen.
  • “Je gooit geld weg als je ontwikkelaars inzet om standaard beschikbare functionaliteit zelf te ontwikkelen” aldus Alvarez van Gartner. e-commerce organisatie moeten juist focussen op het bouwen of bestellen van maatwerk die de organisatie een concurrentievoordeel verschaft.

Het leuke van Open Source software is dat daarmee de licentiekosten worden bespaard. Ten opzichte van veel gesloten pakketten kan dat al snel 20 tot 50 procent van de jaarkosten schelen.

Eventueel vrijkomende ICT medewerkers kunnen direct worden ingezet om zich in te spannen om onderscheidende marketing te bedenken of te ontwikkelen of d vindbaarheid van de websites te verbeteren. Of de eigen ICT afdeling kan worden ingekrompen of opgeheven.

Bent u overtuigd van het nut van Open Source software voor uw e-commerce inspanningen? Maak dan snel een afspraak met een van onze consultants, wij bespreken graag met u hoe wij aan uw plannen verder vorm kunnen geven.
Heeft u twijfels? Deel deze met ons, wellicht kunnen wij u overtuigen van de voordelen van Open Source software.