Hoe kunnen we helpen?
Leads toewijzen met Vtiger CRM
Er zijn diverse opties waarop u binnenkomende leads kunt toewijzen aan en verdelen onder uw accountmanagers.
Deze blog bevat een vergelijking tussen de drie meest gebruikte methodes waarop organisaties leads kunnen verdelen onder accountmanagers. Dit kan snel en gemakkelijk met Vtiger CRM. Deze methodes zijn toewijzing van leads op basis van geografische indeling, marktsegmentatie en ‘Round Robin’.
Geografische toewijzing
Accountmanagers zijn verantwoordelijk voor de sales in bepaalde postcodegebieden en/of provincies. Binnenkomende leads worden op basis van postcode of provincie aan de desbetreffende accountmanager toegewezen.
Deze methode van leadtoewijzing kan soms lastig te hanteren zijn. Bijvoorbeeld bij grote organisaties die vestigingen in meerdere landen hebben.
Vtiger CRM biedt de mogelijkheid een workflow aan te maken. Deze workflow gebruikt het veld ‘bedrijfsadres’ om het veld ‘toewijzen aan’ te updaten. Als uw organisatie bestaat uit meer dan één accountmanager is het mogelijk het principe van geografische toewijzing te combineren met de Round Robin methode.
Marktsegmentatie
Een andere methode waarvoor u kunt kiezen is het toewijzen van leads op basis van marktsegmentatie. Deze methode wordt vaak toegepast door grote organisaties zoals non-profit organisaties, advocatenkantoren en overheidsinstanties die zich richten op meerdere branches.
Binnen Vtiger CRM gaat deze toewijzing op dezelfde wijze als het geografische principe. Maak hiervoor binnen Vtiger CRM gebruik van enkele drop down velden onder Leads of Accounts. Vervolgens maakt u gebruik van een workflow om de juiste gebruiker toe te wijzen aan de desbetreffende lead of account.
Round Robin module
De meeste start-ups en kleinere ondernemingen maken gebruik van de Round Robin module voor het snel en gemakkelijk toewijzen van leads.
Bij de Round Robin module ontvangt elk teamlid een ‘stuk van de taart’. Leads worden automatisch toegewezen volgen het principe ‘welke lead het eerst komt die wordt ook het snelst bediend’. De omvang, branche of geografische situering van desbetreffende organisatie is hierbij niet van belang.
In het Round Robin proces is het zo dat leads automatisch worden doorgeschoten naar de accountmanagers volgens een vooraf bepaalde en ingestelde volgorde. De salesmanager kan op enig moment besluiten en instellen dat een bepaalde accountmanager tijdelijk geen leads meer ontvangt.
Deze beslissing kan worden genomen omdat een accountmanager een te volle ‘leadportefeuille’ heeft. De afspraak kan dan zijn dat de accountmanager eerst meer offertetrajecten sluit voordat hij of zij nieuwe leads krijgt toegewezen.
Groot voordeel van de Round Robin methode is dat u niet continue in Vtiger CRM hoeft in te loggen om leads toe te wijzen aan de accountmanagers. Door vooraf deze methode in te laten stellen heeft u er minder omkijken naar.
De beste methode?
Er zijn diverse methodes beschikbaar voor het toewijzen van leads. Welke de beste is verschilt per organisatie. De beste methode is die methode die zorgt voor een optimale afstemming tussen de accountmanager(s) en de salesmanager en die zorgt voor de snelste wijze van opvolging en afhandeling van leads.