Hoe kunnen we helpen?

Inhoud

Past een CRM beter bij jou bedrijf dan een ERP?

Je bent hier:

Wil jij de groei van jouw organisatie stimuleren of bepaalde processen verbeteren? Vraag je je af of een ERP- of CRM-systeem de juiste keuze is?

Het Verschil tussen een ERP- en CRM-systeem

CRM, oftewel Customer Relationship Management, wordt gebruikt om contacten te beheren, inclusief klanten en potentiële klanten. Het doel is het verbeteren van bestaande klantenservice en het aantrekken van nieuwe klanten.

Enterprise Resource Planning (ERP) is bedrijfsbreed toepasbaar en biedt diverse functies zoals boekhouding, voorraadbeheer, personeelsbeheer en projectbeheer. Het doel van ERP-systemen is het optimaliseren van verschillende bedrijfsprocessen.

Kort gezegd: ERP is bedrijfsbreed toepasbaar, terwijl CRM zich specifiek richt op het beheren van contactgegevens.

Tabel van de Grootste Verschillen tussen ERP en CRM

ERPCRM
OrganisatiebreedSpecifiek toepasbaar op contact- en klantgegevens
Hogere implementatiekosten vanwege de koppeling van alle bedrijfsprocessenLagere implementatiekosten, gericht op klant- en contactgegevens
Iedereen binnen je bedrijfGericht op marketing- en verkoopafdelingen
Kostenbesparingen, efficiëntie en verbeterde bedrijfsprocessenVerbeteren van klantrelaties en verkoopprocessen
Productie, groothandel en e-commercebedrijvenGericht op het aantrekken van nieuwe klanten en klanttevredenheid

Functies van ERP en CRM in een Oogopslag

ERP-systeem:

  • Financiën
  • Voorraadbeheer
  • Orderbeheer
  • Projectbeheer
  • HR-zaken
  • CRM (kan onderdeel zijn van een ERP-systeem)

CRM-systeem:

  • Salesmanagement (inzicht in leadstatus)
  • Verkoop en prognoses
  • Marketing
  • Klantenservice
  • Marketingautomatisering
  • Analyse
  • Rapportage
Tags: