Steeds meer Magento Module Ontwikkelaars Introduceren Product abonnementen

Magento moduleleveranciers bieden abonnementen voor continue updates, ondersteuning en productkwaliteit, terwijl klanten levenslange toegang tot gekochte code behouden.
Magento-installatie-configuratie_illustratie

Sinds 2022 is er een toenemende trend van jaarlijkse productabonnementen, waardoor veel nieuwe producten alleen via een abonnement verkrijgbaar zijn. Waarom de overstap naar productabonnementen? Bedrijven eisen steeds meer continue levering van producten en diensten van hoge kwaliteit.

Voor de Magento2 basissoftware worden 4x per jaar updates uitgebracht. Dit kunnen grotere of kleinere updates zijn. Moduleleveranciers brengen zelf updates uit èn zorgen gelijktijdig dat de modules blijven werken met de aanpassingen in standaard Magento2. Om goede werking te garanderen en tegelijkertijd innovatieve oplossingen te bieden, hebben steeds meer moduleleveranciers gekozen voor een abonnementsmodel.

Deze aanpak biedt klanten:

  • Hogere productkwaliteit door voortdurende investeringen in ontwikkeling en compatibiliteit.
  • Regelmatige updates met de nieuwste ontwikkelingen en gebruikersinzichten.
  • Stabiliteit van services met volledige dekking via geïntegreerde updates en ondersteuning.

Wij zien dit als een belangrijke stap om het Magento-ecosysteem te versterken, zodat elk bedrijf succesvol kan zijn.

Wat houdt een productabonnement in?

Een product abonnement betekent dat de prijs en de diensten voor een klant afhankelijk zijn van de status van hun abonnement. In het algemeen biedt een jaarlijks abonnement:

  • Levenslange toegang tot de originele codebase.
  • Toegang tot alle versies voor Magento en compatibiliteit met andere producten van die leverancier.
  • Toegang tot nieuwe functies en volledige ondersteuning gedurende de abonnementsperiode.

Zonder een actief abonnement heb je geen toegang meer tot nieuwe updates of ondersteuning. Toch kun je bij de meeste leveranciers het product blijven gebruiken en aanpassen, ongeacht de status van je abonnement. Risico is wel dat het product op termijn dan niet meer samenwerkt met een nieuwere versie van standaard Magento 2 en andere modules.

Voorwaarden voor bestellingen sinds februari 2022

Sinds februari 2022 zijn van veel leveranciers nieuwe versies van modules enkel beschikbaar via een jaarabonnement. Dit betekent meestal:

  • Levenslange toegang tot de originele codebase.
  • 1 jaar toegang tot updates en ondersteuning.

Je kunt je abonnement op elk moment opzeggen, maar je behoudt toegang tot de updates en ondersteuning tot de afloop van het abonnement. Verlenging van het abonnement in het tweede jaar en verder kost doorgaans een percentage van de oorspronkelijke productprijs. Bij heractivering kan een extra vergoeding van toepassing zijn.

Steeds meer leveranciers kiezen voor abonnementen

Diverse moduleleveranciers zijn inmiddels overgestapt op abonnementen, waaronder:

  • Mageplaza
  • Aheadworks
  • Mirasvit
  • Mageworx
  • Meetanshi
  • MageComp
  • Webiators
  • MageDelight

Veel gestelde vragen

  • Welke abonnementsopties zijn er? De meeste leveranciers bieden na het jaar van aanschaf een jaarlijks productabonnement, waarbij je het product koopt met 1 jaar toegang tot updates en ondersteuning. Dit wordt jaarlijks gefactureerd.
  • Wat houdt het abonnement in? Het eerste jaar betaal je de volledige productprijs en krijg je:
    • Levenslange toegang tot de originele code en alle updates binnen het jaar.
    • 1 jaar toegang tot alle nieuwe updates en volledige ondersteuning.
    Na het eerste jaar krijg je tegen betaling toegang tot:
    • Nieuwe updates en levenslange toegang tot die updates.
    • 1 jaar aanvullende ondersteuning.
  • Kan ik de extensie gebruiken als het abonnement eindigt? Ja, je blijft eigenaar van de extensie en kunt deze aanpassen en gebruiken, zelfs als het abonnement is verlopen. Risico is dat het product niet meer samenwerkt met een nieuwere versie van standaard magento2.
  • Is het abonnement van toepassing op alle modules? Niet voor alle modules. Dit wordt per module duidelijk aangegeven.
  • Kan ik mijn abonnement opzeggen? Ja, je kunt op elk moment opzeggen. Je hebt toegang tot updates en ondersteuning tot de einddatum van het abonnement.

Wat kan Vicus voor jou betekenen? Vicus helpt je niet alleen met het implementeren van deze abonnementsmodellen, maar biedt ook de expertise om je processen soepel te laten verlopen.

Neem contact met ons op via onderstaande button!

No Comments