Vicus klant in Twinkle: Lokale specialist groeit met Burton Car

Begonnen onder de naam Duck Hunt is Burton Car Company al bijna twee decennia actief op het gebied van revisie van 2CV’s. Maar het bedrijf handelt ook in bestaande onderdelen van deze Franse auto én produceert verbeterde onderdelen voor de “Eend”. Later kwam daar de bouw van de zelf bedachte sportwagen bij – met als hoogtepunt de ontwikkeling van de duurzame Burton Electric in 2010.

Omdat de liefde voor de 2CV wereldwijd is (vandaag de dag rijden er 180 duizend liefhebbers in) biedt een toegankelijke, internationale webshop het bedrijf veel kansen. Dit kan de wereldwijde verkoop van zowel onderdelen als de gereviseerde 2CV’s stimuleren – alsmede de verkoop van de Burton. Vandaar dat CEO Iwan Göbel contact zocht met Luuk Roovers, directeur marketing en verkoop van e-commerce en CRM-specialist Vicus eBusiness Solutions. Een optreden van Roovers op een seminar had al eerder de aandacht van Burton getrokken. ‘We hadden wel een webshop, maar daarover waren we niet tevreden’, vertelt Göbel. ‘De shop was bijvoorbeeld niet gekoppeld aan ons ERP-systeem.

Dat leidde er onder meer toe dat we veel telefoontjes kregen van klanten – zowel consumenten als groothandel – met vragen over beschikbaarheid van onderdelen en artikelen.’ Roovers was bekend met de klantvraag en met de oplossing er voor. Toch was de vraag van Burton een bijzondere voor Vicus. ‘Eén van de uitdagingen is dat we hier te maken hebben met een verschil in fysieke en economische voorraad’, aldus de directeur. ‘Als een medewerker hier vijftig zuigers van de plank haalt, zijn deze plotseling niet langer op voorraad. Dat vergt een nauwkeurig systeem en aanpassing van de bestaande werkwijze.’ Een andere belangrijke uitdaging voor Vicus vormde de combinatie van wensen van Burton. Het innovatieve bedrijf beperkt zich namelijk niet tot 2CV-gerelateerde activiteiten. Het ontwikkelt en verkoopt veel meer producten.

Zo is de creatieve Göbel ook de ontwerper van het kruisurinoir (de veelgebruikte urinoirs bij evenementen) en de Celebrator, een vibrator die op een elektrische tandenborstel kan worden geklikt. Producten die allemaal in één centrale database zijn ondergebracht. Daarnaast werkt Burton met verkooppartners in het buitenland op provisiebasis met eigen talen, taalvarianten, zoekmachineoptimalisatie, betaalmethoden, regels en logistiek. Roovers: ‘Deze complexiteit aan factoren moesten we zien samen te brengen in één centraal systeem dat Burton zelf op eenvoudige wijze kan bedienen. Daarnaast moesten de verkooppartners ook nog een aantal taken zelf kunnen uitvoeren in het webshopsysteem’.

Samen het maximale behalen

Vicus koos voor de ontwikkeling van een multishop, waarbij meerdere webwinkels op één centrale voorraaddatabase kunnen worden aangesloten. In de eerste fase van het project koppelde de e-commerce specialist met behulp van eigen VOSBA integratiesoftware de webshopsoftware aan het ERP-systeem. In de tweede fase werd de multishop zodanig ingericht dat Burton zelf eenvoudig nieuwe webwinkels kan lanceren en zijn e-commerce platform verder kan uitbreiden. In verschillende markten, landen, met verschillende talen en valuta. Vanwege deze aspecten van internationale verkoop en samenwerking kreeg Burton financiële ondersteuning vanuit het Europees Sociaal Fonds. ‘Door het simpelweg aan- en uitzetten van functies kun je een veelheid aan gespecialiseerde webshops, met elk hun eigen aanbod en eigenschappen, openen’, vertelt Roovers. ‘Het huidige systeem biedt Burton de mogelijkheid om in rap tempo zo'n vijftig webshops te openen.’ Zo ver is het bedrijf echter nog niet: Göbel vertelt dat momenteel elf webshops actief zijn. Dit betreft vooral Burton- en 2CV-webshops in het buitenland, met name Europa, in samenwerking met plaatselijke verkooppartners. De eerste partners heeft Göbel zelf benaderd. Dit zijn vooral kleinere ondernemers. En dat heeft alles te maken met zijn visie op e-commerce. ‘Grote internetshops zijn op oorlogspad. Ze concurreren puur op prijs en willen zo meer marktaandeel veroveren. Kleine ondernemers worden uit de markt gedrukt en daarvan is uiteindelijk die markt zelf de dupe. De schade zal groot zijn: straks kun je geen schoen meer passen, omdat de schoenwinkels zijn verdwenen. Wij zijn ons bewust van die schade en zoeken daarom samenwerking met kleine bedrijven. De verkooppartner in het buitenland bestelt bij ons, maar installeert de auto-onderdelen in zijn eigen garage. Zo ontstaat een win-win situatie. De kleine ondernemer kan hierdoor overleven, terwijl ook wij onze omzet verhogen. Dát is de kern van onze strategie: samen met de kleine ondernemer en met behulp van de multishop samen het maximale uit internet halen.’

Duurzame en creatieve ondernemer

Iwan Göbel studeerde Logistiek aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Samen met zijn broer Dimitri richtte Burton Car Company op. In 2005 werd hij door ING en RTL Z verkozen tot 100% beste ondernemer van Nederland. Göbel Burton Car Company introduceert gemiddeld twee nieuwe producten per week, inclusief producten buiten de autobranche. Iwan Gobel geeft ook regelmatig lezingen over ondernemen, duurzaamheid en innovatie.


Lees meer over: Auto- en motoronderdelen  ▫  Ecommerce Succes Model  ▫  Groothandel  ▫  Referenties  ▫  VOSBA middleware


Ga terug

Reactie toevoegen

Heb je een toevoeging, een vraag of een interessante link? Vertel het ons, vinden wij leuk.

Wat is de som van 7 en 2?